Gå til innhold
Arkivverket

[#38250] Marit Jakobsdtr Rennesøy

Gjest Tørres Sande
 Del

Recommended Posts

Gjest Tørres Sande

Kjenner noen til foreldrene hennar ? Budde Dalåker på Rennesøy født 1718, d ca 1800 og gift med Egil Olsson, husmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

På vegne av Sol Kerry, som ikke kommer inn på debattforum p.t., kan jeg informere om at Marit Jakobsdtr. hverken er døpt, konfirmert eller gift i Rennesøy iflg. kirkebok og bygdebok eldre utgave. Sol Kerry leter fortsatt. mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove T Eek

Opplysninger i følge bygdeboka for Rennesøy, Dalåker , husmannsplassen i 'Bakken ' m / jord Elling Olsson dpt 25.7. 1717 , grl 7.3.1772. gift 24.10.1756 med Mari Jakobsdatter ( ved skiftet kalla Olsdatter ) fra Bø? f ca 1720, grl 27.7 1800. 3 barn , hun gifter 6.1 1774 med Jon Olsson. Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei igjen.Det er ike godt å finne disse folkene, det står Elling Olsen Hodne og Mari Jakobsdtr. Bø, i kirkeboken (avskrift) Når ovennevnte Elling blir døpt står det bare far Ole uten videre oppl. Etter Marit(Mari og Marie) finner jeg ikke noen som passer. Når hun blir gift 2.g. står Mari Olsdtr. Bakken, når hun blir gravl. 27.07.1800 står Marie Olsdtr. Bakken enke 82 år. Elling og Mari hadde 3 døtre Eli født 1758, Dalager, Marith født 3.s.e.påske i 1760, og 3. Tora født 19.10.1763, alle 3 er født på Dalager.Mvh. Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt helga til å lese igjennom alt som berører Elling og Mari på Bakken u.Dalager. Nå er der kommet nye bygdebøker fra Rennesøy, men jeg har bare den eldre utgaven og avskr. av kirkebok hjemme. Første under Dalager uten henvivisning til plassnavn står Ole Olsen født 1717 på Kornbing u. Sørbø, gift 1756 med Mari Jakobsdtr. Bø født 1720. Så kommer de samme barna som er nevnt under Elling. Nå får vi vite hvem de giftet seg med. Eli blir gift med Elias Osmundsen den 10.01.1796 i Rennesøy (fra kirkebok)og det står også om henne at hun fikk en datter Elen født 1791, før hun giftet seg, faren til denne datteren er TorgerJonsen Hjelmeland.Barnet er ikke innført i kirkebok fra Rennesøy, må være innført i Hjelmeland kanskje. Jeg vil gjør oppmerksom at da blir Eli kalt Olsdtr. ikke Ellingsdtr. Marit blir gift 15.01.1792 med Søren Sørensen, jeg finner dem ikke nevnt med barn i kirkeboka og de er heller ikke under Dalager. Eli Og Marit Bakken blir konf. 1.påskedag Sørbø 1779. Så tok jeg for meg Kornbingbing u. Sørbø og der finner jeg Ole Torsen født på Todnem gift 2.02.1714 m. Elen Ellingsdtr.Vitner som er brukt er Ole Reianes og Hans Risa. Det er nevnt barn: 1. Tore døpt 30.11.1713. 2. Elling døpt 22.07. 1717, her er rett navn igjen, men ingen Ole som sønn. Håper dette kan hjelpe til noe, for det er ganske stor sammenbl. i den gamle utgaven av bygdebok. Jeg vil også oppl. om at Mari og en annen er nevnt på Bø i en sak som på gikk, det blir bare sagt at tj.piken var vitne til, og da blir to navn oppregnet.Hilsen Sol Kerry Johannessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tørres Sande

til de som har gitt meg innformasjon: Mange takk for stor hjelp. Det er Marit, gift med Søren Sørensen jeg har mest interesse av. Hun ble gift til Høyland (nå Sandnes) med Søren Sørvesen. Husmann Åse i Høyland. jfr g og æ s 469. Født 1764 av foreldre Sørve Sørvesen og Steinvor Ommundsdtr fra henholdsvis Vasshus og Hetland i Heskestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal se om jeg kan finne ut, om hun enten kommer fra Finnøy eller Stavanger og omkring der, Så som Randaberg.Hilsen Sol Kerry Johannessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.