Gå til innhold
Arkivverket

[#38260] Britha Sjursdt f. ca 1848, Tysnes?

Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Jens Arnesson Skårs kone heter Brita Sjursdtr. Jeg finner dem i FT 1900. De er begge födt i 1848.Jeg finne Jens med foreldre på Skår i 1865.Men det er kun en Britha Sjursdt som passer med alder: FT 1865: LenkeHun var tjenestepike på Møklestad.Dersom det da ikke er feil födselsår i FT 1900. Jeg finner nemlig en Brithe Sjursdtr f. i 1850 (FS) av foreldre Sjur Thorsen og Barbra Johannesdtr.Er det noen som kan ta en titt i bygdeboka for Tysnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

Jens Arneson Skår (1848-1930)g.I i 1874 m. Siri Sjursdatter Skarveland,Skånevik, d. 1886 på barnseng. Jens g. II 1888 m. søster til Siri,Brita Sjursdtr. Skarveland, f.o. 1840 d.o.1920Vigsla med Siri:LenkePå fam.search fann eg Sjur Torbjørnsen og Anna Olsdatter med Ole,døypt 3-12 1843, Siri, døypt 7-9 1845, og Britha døypt 6-2 1848, alle i Skånevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk skal du ha, Elin, ikke rart jeg ikke fant henne på Tysnes! Da var det Siri som var mor til Sivert f. 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var ikke enkelt. jeg har funnet disse via folketellinger og FS:1. Siri Sjursdtr Skarveland 1845-18862. Sjur Torbjörnson Skarveland f. 1818 FT 1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61212&gardpostnr=479&personpostnr=3021&merk=3021#ovre>Lenke 3. Anna Olsdtr f. 1813 (far Ole olsen, men hvor i Skånevik kom han fra?) Lenke 4. Torbjörn Torbjörnson Ödejord/Skarveland f. 1778 FT 1801: Lenke Finner ikke noe mer om han enn at han ble gift 13 juli 1806 med:5. Britha Asgautsdtr Aarthun f. 178810. Asgaut Olson Aarthun f. 1744 Lenke11. Synneva Johnsdtr Dalen f. 1748 (foreldre John og Anna Dalen, ikke noe mer å finne) Lenke Finner at Synneve og Asgaut ble gift i Kvinnherad 3. juni 1770Derfor lurer jeg nå på om Asgaut kom fra Granvin, der ble det nemlig födt en Asgaut Olsen den 5/3 1744 av foreldre Ole Asgautsson og Ingeborg Josephdtr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

Eg kan endeleg sjå innom, men eg kan diverre ikkje hjelpa deg vidare.Er det bygdesoge for Skånevik? Kanskje du skulle laga eit nytt innlegg med adr. Skånevik? Vonar du får den hjelpa du treng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor hadde jeg det for meg at du hadde Skånevik bökene, er det de fra Tysnes du har?Ja, jeg må nok lage et nytt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

Ja, det er Tysnesbøkene eg har. Men om du ikkje alt veit det, kan eg hjelpa deg litt vidare med foreldra til Jens.Faren, Ådne (Arne) Olson Kyvik,Stord (plass Haugen)f.o. 1810 d. 1876, g. I 1840 m. Sisilia Olsdtr. Kyvik, f Helvik i Kv.herad, f. o. 1800 d.1846, g.II 1847 m. Olina Jensdtr. Flakka, Tysnes f.1809 d. 1894Foreldra til Oline:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. tveit

Den Asgaut Olsen som nevnes i innlegg 4 var nylig ankommet til Handeland fra Kvinnherad i 1777. Familen skal også ha bodd ei tid på Bjørnebøle (iflg. Kvinnherad 3, side 475, nr. 11). Seinere var Asgaut jordbruker på Årtun og Bauge i Skånevik (iflg. Skånevikbøkene). Mvh Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk til Elin og Arne-:)Så kom altså besteforeldra til Jens Arneson Skår fra Stord.Elin, du har vel ikke noe mer om folket fra Onarheim og Flakke?Til Arne, da var det det rette paret som gifta seg i Kvinnherad, men kom han derfra? Det er vel en annen historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Asgaut var gift med Synneva Jonsdtr. Hegland (5a) finn eg under Årtun i Åkra, Skånevik. Har dessverre ikkje Holmedalsboka, der Hegland er. Har også nokre personar frå Hegland på ættetavla mi, m.a. som forfedrar til personar på Slåkje. Men dei levde 2-3 generasjonar tidlegare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du bekreftet det, Marie. Dersom du ser over, så tror jeg da at Synneva Jonsdtrs foreldre var John og Anna Dalen. Men fant - som sagt - ikke noe mer der.Synneva og Asgaut ble i allefall gift i Kvinnherad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

Foreldra til Guri,(mor til Oline): Mads Johannesen Røyrvik, Kv.herad, f.o. 1726 d. 1805, g. 1758 m. Alis Olsdtr. Bjelland, Kv.herad, f.o. 1727 d. 1812. Her er dei i 1801:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11223&gardpostnr=166&personpostnr=1976&merk=1976#ovre>LenkeFar til Oline, Jens Johanneson Onarheim, 1771-1823, g.1794 m. Giri Madsdtr. Flakka, 1774-1859.Foreldre til Jens:Johannes Samuelson Elsåker, 1737-1825, g.1764 m. Marta Jensdtr. Onarheim, 1736-1814, i 1801:LenkeForeldra til Marta:Jens Jacobson Store-Godøy, f.o. 1714 d. 1749, g.1735 m. Kari Olsdtr. Singelseter, f.o. 1714, d. 1775. Vigsla deira: LenkeForeldra til Johannes Samuels.:Samuel Olsen Elsåker, f.o. 1706 d. 1762, g. 1730 m. Guri Johannesdtr. Onarheim, f.o. 1706, d. 1783. Vigsla deira:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.