GÃ¥ til innhold
Arkivverket

[#38261] Ole Hansen Sem(b) g.m. Mette Hachdatter ca 1747, Larvik

Gjest Gunn Huglen

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

En av mine forfedre er nevnt som Ole Hansen ,Sem eller Semb. Ved et skifte i Larvik 1747 er han oppført gift med Mette Hachsdatter: LenkeJeg har prøv å finne ut hvor Ole Hansen Semb, kommer fra. Finner gårder i Telemark med Semb -navn, og i Sem/Slagen området finner jeg nevnt både Sem og Semb.Lurer på om noen vet hvor denne Ole Hansen som kalles Sem eller Semb om hverandre i kilder, kommer fra?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er et skifte i 1745, der Mette Harchdatter fortsatt er ugift, i følge alder oppgitt ved skiftet er hun f. ca 1723:LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved ekstraskatten for Larvik i 1762 finner jeg en litt forvirrende opplysning om Ole Sem og hustru. Her er hustru nevnt som Isaksdatter, og på samme adresse, Anne Hachen og Lars Hachen. LenkeMulig at faren til Mette har hatt to fornavn , Hach og Isak? Håper noen kan hjelpe meg med en oppklaring her?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei GunnDu finner også gårder med navnet Sem på Nøtterø, Borre og Sandar i 1801. Og som du nevner også i Gjerpen Telemark.Kikket i Lorens Bergs Sandeherred, men fant ingen Ole Hansen der som kunne passe.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Laila! Takk for at du prøver å hjelpe meg igjen. Jeg har prøvd å søke både i Gjerpen og på Nøtterø og i Sem/Slagen bygdebøker, uten å lykkes med å finne ut hvem denne Ole Hansen Sem er. Sandeherred og Tjøllingbøkene har jeg selv, og jeg finner ingen spor der.I mormonerdatabasen finner jeg at paret Ole Hansen og Mette Hachen skal ha fått følgende barn i Larvik. Alle oppgitt med ca fødselsår: Anne Catharina ca 1754 Hach ca 175o, d. 1813 Hans ca 1748 og en Ole Hansen-SemDet ser ut til at det finnes flere som bruker Hachen som etternavn i Norge. Ellers er det i bruk både i Danmark og Tyskland og Frankrike. Har ikke funnet noen opplysninger om familien , bortsett fra at de har holdt til i perioder på Vestre Halsen, Larvik.Ville trodd at Ole Hansen Semb kom fra Gjerpen-området, men finner ikke noen spor der heller.Jeg får nok fortsette søkingen.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hei;siden ekstraskatten 1762 er 'min' database, må jeg nesten kommentere problematikken Isak/Hach og Hachen (innlegg 3). Det kan tenkes at 'Isacsdatter' er feil transkribert av meg. Det kan også være feil i originalen. Det er så mange vitnesbyrd ellers om at navnet er Hachsdatter, at det ikke burde være noen grunn til å tvile på at det er riktig. 'Hachen' kan på samme måte, være feil for 'Hachsen'. Jeg tror du skal ta utgangspunkt i det.Når det gjelder Ole Hansen Sem, er det ikke nødvendigvis Ole selv som kom fra noen Sem-gård. Navnet kan ha blitt brukt som slektsnavn (jeg ser Oles sønn benytter det i 1801), så det kan ha vært den ukjente Hans som var fra en Sem-gård.Tore Vigerust har publisert skattelister for Larvik 1729, 1730 og 1731. Vigerust har sortert personene i disse listene (http://www.vigerust.net/by/larvikfornavn.html), og på Vigerusts liste står: 'Hans Semb, matros, bor på Torstrand, ble lignet 1729 til rd 0-2-16.'Dette kan nok være Oles far. Han er ikke nevnt i 1730 og 1731. Om det er fordi han er død, eller fordi han har flyttet, vet jeg ikke. Det finnes ikke bevart noe skifte etter ham, så vidt jeg kan se. Det er imidlertid hull i skifteprotokollene akkurat her - skiftene starter midt i 1729 etter et opphold fra 1724.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for disse opplysningene. Jeg ser at på Tore Vigerust skattelister er også Hach Pedersen nevnt på samme liste som Hans SemOm du ser på skiftet i lenke , innlegg 2 , så finner vi Bestemoder Anne nevnt som Isaches. Kan det ha blitt en forveksling med navn i ekstraskatten i 1762? Der finnes også Anne Hachsen og Lars samme sted som Mette er nevnt Isachdatter ?Takk for din fine utredning, interessant at skifteprotokollene mangler noe.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

'Anna Isaches' vil jeg i utgangspunktet tolke som at Anna var enke etter en Isak. Kan ha Hach Pedersen ha vært gift med ei Isaksdatter?Angående 1762, så tror jeg som sagt at det riktige skal være 'Hac(h)sdatter'. Enten har jeg gjort feil, eller så er det feil i kilden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om du ser på skiftet i 1. innlegg,1747 ser du at her er nevnt at Hach Pedersen har vært g. m. en Anne Cortsdater.( Kan det være snakk om to ekteskap?Jeg har ikke greid å finne noen Isack som passer inn, men jeg fortsetter å lete.Takk for ditt svar igjen! Gode råd er alltid godt å få!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

I skiftedatabasen står det at Hach Pedersens barn har Anne Cortsdatter som mor - det ser jeg nå. Det *kan* bero på en misforståelse fra transkriptørens side, i den forstanhd at hun var barnas stemor og ikke mor. Jeg ville undersøkt originalen for sikkerhets skyld. Hvis det er rett som det står i databasen, må min tolkning av 'Anna Isaches' være feil - med mindre hun var gift andre gang med en Isak. Men nå begynner det å bli mye hvis og dersom.Ta utgangspunkt i hva som faktisk står i skiftedatabasen, men sjekk gjerne originalen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk igjen, Kristian. Må jeg få lest i originalen gjennom arkivet på Kongsberg?Lurer litt på hvordan jeg går fram her?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Neida, Larvik byfogdembete, skifteprotokoll nr. 8, 1743-31/12-1764, er mikrofilmet (rull HF2321 og HF2322). De har den på Larvik bibliotek, og ganske sikkert på Sandefjord bibliotek også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk igjen! Da er det en mulighet for at jeg kan få studert dette selv. Larvik bibliotek har bra muligheter med flere filmlesere.Flott at du hadde oversikt over dette også.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei GunnJeg var på biblioteket i dag for lete i kirkeboken for Larvik da denne dukket opp:Larvik klok 1785-1807Side 195 h.s 1787, D. 31 maii begr. Ole Sems liig .......? 69 aarDødsårsaken klarte jeg ikke å tyde.Dette kan vel fort være din Ole Hansen Sem? Og da er han født + - 1718.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk skal du ha, det ser ut til å stemme svært bra med Ole Hansen Semb.Jeg tar meg en tur til Larvik så snart jeg får det til, der er det også folketellinger fra 1885 å studere, så da får jeg se hva som dukker opp.flott at du kikket etter dette form meg også.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her under skifter i Larvik, fant jeg i dag en lang rekke slaktsforbindelser til Ole Hansen Semb og Mette Hachsdatter.Jeg har tatt en utskrift av dette, for her var utrolig mye informasjon.LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 Ã¥r senere...
Gjest Sissel Johnsen

Tar fram et gammelt tema, siden jeg nå jobber med den familien. Gunn: Har du funnet noe vielsesdato for Ole Hansen Semb og Mette Hachsdatter? Når det gjelder det skiftet du viser til i innlegg 19, er det et fantastisk dokument. Jeg har brukt det i flere sammenhenger.Sissel Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! Dessverre har jeg ikke greid å finne vielsesdato for Ole Hansen Semb og Mette Hachsdatter. Eneste ca angivelse på mormonerdatabase 1747. Kirkebøker fra denne tiden for Larvikområdet er vel ikke tilgjengelige. Skiftene der Mette er nevnt også som ugft, kan vel gi en pekepinn? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! Dessverre har jeg ikke greid å finne vielsesdato for Ole Hansen Semb og Mette Hachsdatter. Eneste ca angivelse på mormonerdatabase 1747. Kirkebøker fra denne tiden for Larvikområdet er vel ikke tilgjengelige. Skiftene der Mette er nevnt også som ugft, kan vel gi en pekepinn? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

En må vel gå ut fra at de er viet i Larvik, eventuelt i omegnen. Og kirkeboksituasjonen er da heller mager - bare Tjølling har bevart kirkebøker fra før 1750 i nåværende Larvik kommune.Med utgangspunkt i skiftet fra 1747 kan vel vielsen best tidfestes til 'senest 1747'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Har mulighet til å sjekke i en bok 'Gamle slekter i Vestfold' om Semb slektene. Skrevet av Helge Sem Jacobsen i 1930. Men det vil ta noen dager før jeg får tak i den boka, så jeg kommer tilbake etterhvert./S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.