Gå til innhold
Arkivverket

[#38261] Ole Hansen Sem(b) g.m. Mette Hachdatter ca 1747, Larvik

Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Pussig nok dukket det opp en Ole Hansen Semb som konfirmant på Nøtterø , Vestfoldslekt. LenkeDessverre er han for ung, men det er en mulighet at han stammer fra Nøtterø?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ole Hansen eller hans familie var nok fra en Sem-gård - derav navnet - og de finnes det mange av i Vestfold (selv om Vestfold ikke nødvendigvis skal være en begrensning i sammenhengen). Den ene kan være vel så sannsynlig som den andre, selv om det vel er naturlig å starte med de geografisk nærmeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Andersen

I min egen søking etter en Ole Hansen Sem har jeg sett at det finnes Sem-gårder mange steder runt i landet, forøvrig også en del Sem(b) i Danmark også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for forslaget om Danmark, vel ikke umulig, men en søster Elen Dor. Hansdatter er nevnt som hans søster, også død i Larvik. LenkeVil nesten tro familien kommer fra nærområder, Vestfold, Telemark? Har ikke greid å finne flere spor- Det er vel ikke så mange mulige kilder som finnes digitalisert. Vet det er en del om Gjerpenslekt, men har ikke hatt hell med meg ved leting der.Er spent på om Steinar kan finne spor i boken han nevnte.Hyggelig at så mange forsøker å hjelpe! Tusen takk!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Steinar Nyløkken

Hei Gunn! Jeg må dessverre skuffe deg. Jeg har gått igjennom boka om Semb slektene i Borre og kunne dessverre ikke finne din Ole Hansen Semb der.Da må han nok komme fra en annen Semb gård enn disse.Lykke til videre i letingen./S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takker for at du har hjulpet meg med leting , Steinar. Da kan jeg vel eliminere Borre slektskap.Jeg har flere Oler i mine aner som jeg ikke har greid å finne ut av , men man vet aldri hva man kan finne med så mange dyktige hjelpere som stiller opp her :-)Takker alle som bidrar med gode råd.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Siden det var så mange sjøfolk som brukte Sem(b) navn på Vestre Halsen ( 1801-tellingen) ville jeg nesten tro slekta stammer fra kystområder nær Larviksfjorden?Legger inn en mulig etterkommer her: LenkeFår håpe jeg kan finne nye kilder å lete i. Sjømannsruller er vel en mulighet?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

FS-innførselen i innlegg 35 er ikke noe å legge vekt på. Bidragsyteren tror, men vet ikke.I Pedigree Resource Files er det dessverre ofte fylt ut fødested basert på en antagelse om at folk var født på samme sted som de senere bodde. Noen ganger vil det naturligvis vise seg å stemme, og det kan for så vidt godt stemme her også, men vel så ofte leder det på villstrå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk igjen, Kristian, jeg har nok også opplevd mange merkelige opplysninger i denne kilde.Lurer på om det finner sjømannsruller fra denne tiden, det kan vel muligens tenkes at opphavet har tilhørt jernverkslekt , men har nok kjørt meg ganske fast her.:-)Takk for at du følger med her fortsatt.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Grunnen til at jeg nevte bergverksslekter er at jeg har flere aner med tilknytning til Fritzøeverket og fra Hedrum ,Tjøllingbygda og Brunlanes.I skiftene ser det ut til at Sem-navnet går igjen også i skifter med jernverksfolka.LenkeMulig jeg burde lete bedre i gamle kilder fra Telemark/ og Hedrumbygda. Herfra har det jo vært mye flytting til Larviksområdet på denne tiden.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.