Gå til innhold
Arkivverket

[#38271] Opplysninger om justisråd i Bergen Ottho Ochen (1717-1803)

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Ottho Ochen ble født i Bergen i 1717 av foreldre Claus Ochen og Susanna Farnow: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp12011668&gardpostnr=6129&personpostnr=16750&merk=16750#ovre>LenkeOttho hadde i hvertfall en søster, Susanna Maria, f i 1719: LenkeOttho ble første gang gift i 1750 med Giertrud Pederdtr Egelsdorph: LenkeGift andre gang i 1768 med Anna Reutzer: LenkeAnna dør i 1792: LenkeOttho bor i rode 6-7 (Holbergsalmenning 11) i 1801, og står oppført som enkemann av 1. ekteskap. Han er da 84 år gammel. Her bor også hans husholderske jomfru Martine Garboe på 44 år. I 1801 forærer han henne en Chr Scrivers 'Sjæle-Skat'. LenkeHan dør i 1803, 87 år gammel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

ser du den du, Berit, så der var enda en kone, men fortsatt ingen barn. Ja, Ja. Dødsfallet til Giertrud glemte jeg å legge inn, her er det og da ser vi at mannen er oppført som Ole Andersen Rim: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det kan vel neppe være enda en kone. Det må vel egentlig være Giertruds dødsfall. Jeg tror du må se i de orginale kirkebøkene. Om jeg ikke tar feil sånn i farta så brukte Ole Rim KK mens Otto Ocken brukte NK.Var ikke Giertrud en godt voksen dame da hun ble gift i 1750 ? Om det er riktig at hun døde i 1752 så kan jo det være mulig at hun døde i forbindelse med en fødsel og at barnet ble dødfødt. Bare en tanke.Ang. hva kona til Ola Andersen Rim het så vil jeg tro du kan finne det under introduserte i orginalbøkene. Tror han fikk en sønn Jørgen i 1746.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

jeg har nå funnet at Otto Ochens kone het Giertrud Pedersdatter, mens Ole Rims kone het Giertrud Jørgensdatter, så det må ha vært to forskjellige kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Egelsdorff i Bergen var sølvsmeder; Jørgen d.e. var virksom i Bergen 1704-1751, mens Jørgen d.y. var virksom i Bergen fra 1737. Jørgen (?) fikk borgerskap i 1739.Ottho ble gift med Giertrud Pedersdatter Egelsdorff, mens Ottho Ockens søster, Dorothea Sophia, f 1722 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp12011668&gardpostnr=41041&personpostnr=120370&merk=120370#ovre>Lenke ble gift med Gilles Jørgensen Egelsdorff. Lenke De fikk ihvertfall fire barn; Claus, Maria, Susanna og Jørgen. Gilles var høkker og fikk borgerskap i 1748. Otthos tidligere nevnte søster, Susanne Maria, ble gift med Elias Petrus Tuchsen Lenke De fikk ihvertfall tre barn; Jan Friedrich, Susanna og Barbara.Otthos første svigerfar var Peder Jørgnesen Egelsdorff, gullsmed, gm Sophie Simensdatter Widing. Har ikke funnet dem som viet, men her som døde. De fikk flere barn, bl a Giertrud f 1711, så det stemmer Berit, at hun var ca 40 år da hun ble viet til Ottho i 1750. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei. Vet ikke om du har lest BHF skrifter nr 36 1930. Bergensfamilien Widing, av overlæge Olav Sollied.Der nevnes Giertrud Pedersdatter Egelsdorph gift med Otto Ocken som tok borgerskap som skipper 6/3-1738,senere kjøbmand,blev viceraadmand og justitsraad død 19/6-1803,gift 2 , 31/5-1768 Anna Reutzer,enke etter justitsraad Berent Gundersen. Otto og Anna skjenket Domkirkens friskole 4300 rdl.Ingen barn.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

God morgen Terje,da forstår jeg jo hvorfor det ikke var noe skifte etter Ottho Ochen i 1803.Uansett så skjenket Ottho nevnte bok til sin husholderske i 1801 (1). Denne boken er siden havnet i min familie via lensmann A A Dahle , Nordeide, Kyrkjebø. Det er forbindelsen her jeg egentlig er på jakt etter.Denne sønnen til Anna og Berent, Gunner, vet du om han vokste opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hallo igjen. Vet ikke om du har sett at Anne Reutzers søster Sophia var gift med en Hans Dal ??Jeg har ikke sjekket om Sophia hadde barn. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Løfter denne debatten frem igjen;Jeg er fortsatt interessert i å finne ut om der er noen forbindelse mellom Reutz(-er), Ocken, Garboe og slekter i Kyrkjebø, hovedsaklig Dale. Forresten er Ruus og Reutz samme slekt?Det ser ut for at Anne Reutzer ble døpt ble døpt Catharine Johanne i 1721. Far var Johane Reutzer og mor var Cathrina van d Velde. De har fått ihvertfall 2 barn til, Johan (1716) og Sophia (1718). Sophia ble gift med brennevinshandler Johan Brutte/brudt, og de fikk ihvertfall 4 barn; Den Sofia Reutzer som ble gift med Hans Dall/Dahl må være en annen fordi barn Gjertrud og Richert er født på 1720-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.