Gå til innhold
Arkivverket

[#38275] Kva kirkesogn hørte Risøy ved Haugesund til under FT for 1900?

Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Hørte denne bydelen også til Haugesund under FT i 1900 og tidligere? Er det mulig å finne ut om der var noen som bodde der rundt århundreskiftet og seinere som hadde sitt opphav i Austevoll, Sund, Fitjar eller Kr. sand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Du finner Ft 1900 for Haugesund,så velger du fødestad,alle termer,og så trykker du stjerne(den på siden av Æ på tastaturet) i det høgre feltet og simsala bim der kommer alle fødestedene opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt Kvammen

gunda sofie eikholm 1890 ble gift med ole johan hansen rossebø 1892 23 okt. 1923 i haugesund finner ingen barn f i haugesund mvh bengt kvammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Var det mulig at dette paret bodde på Risøya? Jeg vet at Gunda ble født i Risør (Aust-Agder), men da foreldrene kjøpte seg en liten gård på Eikholmen i Austevoll (Sund/Fitjar) flyttet hele familien dit rundt 1890-94.Min mor som ble født i 1919 mener å huske at moren alltid sa at de hadde slekt i Risør. Så lurer jeg på om det kan være en forveksling her og at det var på Risøy i Haugesund det var slekt. Hvordan lar det seg gjøre å finne ut dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Gunda døydde ein gong mellom 1940 og 1960, noko meir nøyaktig veit eg ikkje, men mest truleg var det i siste halvdel av 50 åra. bodde ho på risøy då ho døde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt Kvammen

finner ole johan hansen d 1958 og gunda sofie hansen d 1963 i haugesund. de er gravlagt ved siden av hverandre. kan det være de rette ? mvh bengt kvammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

I 1961 bor det ei Gunda Hansen (husmor) i Langgt. på 'Bakarøynå' Det er kanskje hun som døde i 1963. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det ser ut som om dette må være det rette paret. På hvilken kirkegård ligger de?'Bakeøynå', kor ligger den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

'Bakarøynå' eller Hasseløy som det egentlig heter er ligger i Haugesund og er ei øy rett nord for Risøy.De ligger begravet på Vår Frelsers gravlund, men gravene er slettet. Jeg kan finne dødsannonsene i Haugesund Avis når jeg får tid de nærmeste dagene. Da kan en også finne eventuelle slektninger. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Takk for hjelpa så langt. Da, kan det jo, tenkes at de har hatt en viss tilknytning til Risøya og at det er denne Risøya det var slekt på og ikkje Riøsør, selv om Gunda Sofie ble født i Risør by.Som sagt ble Gunda Sofie født i Risør by, men hva som var grunnen til at foreldrene bosatte seg der skulle vert artig å visst.Jeg ser frem til å få mer info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.