Gå til innhold
Arkivverket

[#38277] Skifter etter Matias Tungen og Maria Mæl på Handeland i Skånevik skiprede

Gjest Arne D. tveit
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne D. tveit

Jeg vil benytte anledningen til å takke for all hjelp jeg har fått her. Registreringen av brukere og husmenn på Handeland hadde ikke vært mulig uten. Jeg har imidlertid fortsatt noen huller å tette. Derfor ønsker jeg opplysninger om arvinger og formyndere etter Matias Tungen på Handeland i Skånevik skiprede. Ref: 829b A.a.9c 1785 - 1787. og Maria Mæl også på Handeland. Ref 507 A.a.12 1804 - 1815. Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet etter Mathias Tungen er datert 25. november 1786 og nevner enken Pernille Andersdatter og sønnen Lars M., 1/4 år. Som lagverge for enken og formynder for sønnen står oppført løytnant Wilhelm F. Dahl.Skiftet etter pike Maria Larsdatter Mæl 24. november 1810 nevner bare en arving, søsteren Elsa, g.m. Johannes Aarnes i Kvinnherad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Takk for hjelpen.Begravelsen til Maria Mel er ikke nevnt i kirkeboka for Fjelberg. Hun er heller ikke nevnt der i 1801. Hvorfor skiftet ble holdt på Handeland er uklart. Kanskje tjente hun der. Foreldrene hennes var kanskje Lars Kristensen og Helga Larsdtr. Mel (Kvinnherad 3, s. 235, nr. 24). Dersom det er rett stemmer ikke det som står i bygdeboka. Det skulle i så fall vært flere arvinger. Kvinnherad 3 oppgir at hun døde i 1809. Noe som kan tyde på at hun ble gravlagt i Kvinnherad da det etter mine notater ikke er ført gravlagte i kirkeboka for Fjelberg det året.Mvh Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.