Gå til innhold
Arkivverket

[#38278] Hvem var foreldrene til Marte Johannesdatter Haug, Kolbu, Toten

Gjest Bjørn Solbrå
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Solbrå

Ifølge Familysearch ble Marte Johansdatter og Johannes Jensen gift Østre Toten 14/2 1827. Men den Jens Johannesen som er bruker på Haug under folketellingen av 1865 er oppgitt og være 47 år. En Jens Johansen finnes også i Familysearch døpt Østre Toten 28/3 1819, og med foreldre Johanes Jensen og Marte Johanesdatter, så da velger jeg å tro at vielsesdatoen er skrevet av feil og skal være 1817. Men er det noen som kan hjelpe meg å finne ut hvem som var Marte Johannesdatter sine foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

17-10-1790 døpes ei Marthe med foreldre Johannes !! og Anne Nilsdtr. Bosted Øverset. Den 4-12-1818 gifter Johannes Jensen Houg seg med Marte Johanesdtr. Øverset. Han 57 1/2 år gml. og hun 28. Hennes mor Anne Nilsdtr. blir begr. 24-5-1796, 31 år gml. Enkemann Johannes Pedersen Øverset gifter seg på ny 1-1-1798 med Johanne Olsdtr. Seerstad. Alle opplysninger fra slektshistorielaget. Her er Marthe i 1801:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Olav Haugland

Marte Johannesdatter hadde en bror som jeg nedstammer fra, og da blir jo anene akkurat de samme. Her skal du få noen opplysninger som jeg har. Foreldre: Johannes Pedersen Øverset (02.07.1758-29.11.1812) gift 28.12.1786 med Anne Nilsdatter Løvstuen (ca 1765-24.05.1796). Farfar/farmor: Peder Jonsen Øverset (1714-1799) gift 29.12.1741 med Inger Dorthea Jørgensdatter Lychting (1720-1790), se også tema 11045 her i Digitalarkivet. Morfar/mormor: Nils Hansen Løvstuen (ca 1738-1805) og Gulhild Olsdatter (født ca 1735). Oldeforeldre på farfars side: Jon Nielsen Øykåsen (1663-1759) og Marte Pedersdatter Stensli (1675-1759). Oldeforeldre på farmors side: Jørgen Christiansen Lychting (ca 1701-1756) gift 1720 med Mette Frantzdatter Holter. Oldeforeldrene på morssiden har jeg ingen opplysninger om. Etter alt å dømme var de fra Hadeland; Løvstuen er et bruk øst for Brandbu sentrum. Hvis du er heldig (dvs hvis vi er heldige) er det kanskje noen hjelpsomme mennesker på Hadeland som leser dette og kan bidra med noen navn og årstall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har litt info om Jon Nilsen Øykåsens slekt bakover, hvis det skulle være ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Solbrå

Tusen takk igjen. Da har jeg noen nye svar, og enda flere nye spørsmål. Hvis Johannes Jensen var 57 1/2 år i 1818 ville han vært over 70 når datteren Andrine ble født i 1832, så det kan vel ikke stemme? Folketellingen av 1801 angir fødselsåret til 19 år, det høres mer rimelig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Johannessen

Svein Arnolf Bjørndal.Jon Nilsen Øykåsen er min mann`s 8 generasjon. Er interessert i flere opplysninger. Vil du dele?Min mailadr er eva_johannessen@yahoo.no.Eva:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.