Gå til innhold
Arkivverket

[#38285] Petter Håkansson f: 1737 i Herge Nord trondelag hans fru och dotter

Gjest Roger Ekström
 Del

Recommended Posts

Gjest Roger Ekström

Hej! Jag har nu kommit ut på djupt vatten.Enligt de källor jag har sökt i så har jag funnit dessa uppgifter:Petter Håkansson f: 1737 , Herge, Trondelag, Norge, han är min ffmfmmmf. och hans hustru Kierstin Eriksdotter f: 1741, Hegre, Trondelag, Norge. hon är min ffmfmmmm (tyvärr saknar jag datum)Finns det någon här som kan hjälpa mig med att finna information om dessa människor.är det någon som har uppgifter på/om dem. var exakt är de födda? gårdar mmvilka datum är de födda?vilka var deras föräldrar?hade de några syskon?Söker även syskon till deras dotter Karin Pettersdotter f: 1765 född i HegreKarin flyttade till Sverige, men när?Hon vigdes 17900124, hemsjö [P], Sverige m Olof Johnssonkanske är det någon som vet hur man söker vidare?Mvh Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Ekström

Hej Berit!jag börjar med att säga Tack!det kan mycket väl vara denne Petter(Peder) jag söker, årtalen stämmer, ålder 64, och han 'skall ju vara' född 1737.Han är ju Enkeman, men hör nr 3742 - 3754 ihop eller är jag helt fel ute?och som du skriver att Hegre ligger i Øvre Stjørdal i Nord Trøndelag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Haugen

Hei Roger, Siden ditt spørsmål gjelder mitt fødested ble jeg interessert. Den Peder/Petter som Berit har funnet er eneste Haakonson ved folketellingen i 1801 i Stjørdal. Han er imidlertid husmann i Lånke nabokommunen til Hegra. I Bygdebok for Lånke finner jeg ham på en husmannsplass under Dybvad. Petter/Peder er sønn av Hågen Johnsen Dybvadstrøen og Antonette Eliasdatter Halsen. De giftet seg 21.7.1720. Hun er datter til Elias Schalmeieblæser. Petter er altså født i Lånke og ikke Hegra. I følge bygdeboken ble Petter i 1805 gift med Guru som i 1801 er losjerende. Petter døde i 1811. Det er ingen sammenheng mellom 3742 og 3754 bortstt at det er to forskjellige husmannsfamilier under samme gård. Jeg er i ferd med å bestille kirkebøker fra Stjørdal på mitt lokale bibliotek. Bestiller også aktuelle kirkebøker for å sjekke fødsel til dine tre forfedre. Men det tar 1-2 uker før jeg får studert de nærmere. Hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Ekström

Hej Knut,Tack för Upplysningarna och hjälpen.Jag vet inte om han var född i Hegra, utan vet bara att peder/petters dotter föddes år 1765.Jag säger inte nej till erbjudantet om att du vill sjekke fødsel til mina tre forfedre.tack på förhandhälsningar Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Knut Haugen

Hei igjen, I familysearch Pedigree File finnes opplysninger om Karin Pettersson fra Hegra med foreldre Petter og Kierstin og i alt tre ektemenn! Jeg tviler imidlertid på om dette er korrekte opplysninger. Jeg har studert kirkebøkene for Værnes i Stjørdal som omfatter både Hegra, Lånke, Skatval og Stjørdal, dvs. dagens Stjørdal kommune for aktuelle tidsrom uten å finne spor av noen av disse tre personene som du etterlyser. Jeg har også sett igjennom bygdebok for Hegra uten å finne personene. Det nærmeste jeg kommer er det som er nevnt i innlegg 4 ovenfor. Fortsatt god påske!Hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.