Gå til innhold
Arkivverket

[#38302] Hjelp til å tyde tekst i en konfirmasjon 1837, Tjølling Vestfold

Gjest Laila S. Hynne
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila S. Hynne

HeiBlant mine aner har jeg en Lars Larsen født utenfor ekteskap 1821 i Tjølling av Lars Torkelsen og Karen Petrea Nilsdatter. Har ikke funnet ut hvem denne faren var. Har tidligere fått tips om å sjekke konfirmasjonen og det har jeg også gjort.Det er bare det at ved Lars Larsens konfirmasjon står det endel tekst under Kristendomkunnskap & flid m.m. Der får jeg litt problemer. Jeg har forsøkt å lese det som står der, men det er for mange ord som jeg 'mister' til at jeg får en sammenheng.Det jeg lurer på er om en vennlig sjel kan lese teksten og fortelle meg om det er noen spor der som jeg kan bruke for å finne ut mer om hans far. Jeg forventer ikke at noen 'oversetter' hele teksten.LenkePå forhånd takk for hjelpen.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Det var ikkje så enkelt å tyde og få ein samanheng på grunn av bretten i boka.Foreldra er 'Tømmermand Lars Torkelsen af Fredriksværn og Pigen Karen (?) Petrea Nilsdatter'.'Født udenfor Ægteskab og fornemligen, destoverre, af en høieste [....] Moder avlet Barn, fulgte han i mange Aar hende paa hendes [...], og blev baade i legemlig og aandelig Forstand næsten [...], kan man sige, indtil man, efter erholdt Kundskab derom, tog (?) Drengen fra Moderen, og hensatte ham for Fattigcassens Regning. [...] Enken Marthe Witterøe fra Januar 1835, der ogsaa i begge Henseende har baaret Omsorg for ham. Hans Evner ere ringe, men hans Dorskhed og Ulyst til [...] og Anstrængelse derimod altfor stor; imidlertid har han dog kunnet følge tildeels med de Forrige Confirmander i de ugentlige Pensa [?] af Forklaringen og Bibelhistorien- Hans [...] skal være stiv og dorsk! Gud, som er alle Faderløses og Forladtes Beskjærmer, holde sin almægtige Haand over ham!'Dette var litt av ein kommentar frå presten, noko tilsvarande har eg ikkje sett før. Du får ta kontakt med Statsarkivet og få ein betre kopi av denne sida så du får med alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei GunnarDette var over all min forventning. Tusen hjertelig takk skal du ha.Jeg har tatt kopi av dette før fra leseapparatet på biblioteket, men kopien ble veldig utydelig der. Skal forsøke Kongsberg og høre om det er mulig å få en kopi. Kvaliteten på de er vel sikkert bedre enn på de lokale bibliotekene.Ja dette var jo litt av en attest å få:-) Mannen giftet seg senere og fikk to barn. Han døde ung, engang mellom 1850 og 1854.Igjen mange takk for hjelpen.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Laila! Jeg har registrert dåpen 1821.1821 døpt Juli. Lars Uekte. far Tømmerm. Lars Torkildsen Stavern og Pige Karen Petrea Nilsd. Kaupang N.. faddere: Mari Kaupang, Gunild Nilsd., Tor Kaupang, Jens Kaupang og Kristian Kaupang.Har kopiert bildet inn i Paint Shop Pro, 150 % og ser at Lars er f. 2. april og døpt 15. juli.Har for tiden store problemer med å lese kirkeboken og registrere spesielt faddere og vurderer å kutte ut disse da kirkeboken nå er lagt ut på nettet. Problemet har oppstått ved at protokollføreren skiller guttebarn og pikebarn på hver sin halvside og at han skriver utrolig tett, smått og slurvet.Det er registrert 2100 poster fram til 1843 og jeg håper å ha databasen døpte 1801 – 1850, ferdig før sommeren.Uekte barn er i Tjølling’s kirkebøker svært mangelfullt nedtegnet og ofte uleselige, og kan være vanskelige å forbinde med slektskap.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei KjellTakk skal du ha dåpen. Har sett på den selv, men det var noe jeg ikke hadde ser jeg.Det er et utrolig flott registreringsarbeid du har gjort. Kjempeimponerende at noen tar seg tid til å gjøre letingen lettere for oss andre.Jeg må innrømme at jeg sliter med fedrene til de barna jeg har som er født utenfor ekteskap. I dette tilfellet kan jo faren være født før 1801, og da er det ikke lett å finne passende kandidater heller.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Wenche Kristoffersen

Hei Laila.Du og jeg har muligens noen av de samme anene.Lars Larsen er bror til min tippoldemor Anne Margrethe Christiansdatter Dahl. Lars og Anne Margrethe har samme mor. !!!! Anne M. er også uekte datter (f.og døpt) i Tjølling. Hennes far : Møller Christian/Christen Lorentz (kanskje ! Christensen ?)Dahl. Mer vet jeg ikke om hennes far,men skulle gjerne hatt flere opplysninger.-Etter hva jeg har funnet ut er det bare disse 2 barna hun får,om det ikke er født noen en annen plass, enn Tjølling. Karen Petrea dør ganske tidig etter hva jeg husker i farta.Anne M. gifter seg først med Kristian Fredrik Kristiansen fra Sandar (de bosetter seg i Tjølling) og får 2 barn, Som enke gifter hun seg med Søren Johnsen (Guri) fra Tjølling og får 3 barn.-Håper du tar kontakt.De opplysningene jeg hadde om Lars fra før, var ikke mer enn at han var født og når han var døpt.med vennlig hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei WencheDette var nytt for meg.Det jeg har funnet ut om Karen Petrea er at hun ble født 1794 i Stavern. Hun døde 1835 i Tjølling. Jeg har også funnet henne innflyttet 1834 fra Stavern til Tjølling.Ta kontakt med meg på sehkrøllalfasfjbbpunktumnetmvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjen WencheVel, her kommer det jeg har på Lars.Lars Larsen gifter seg 21/10 1846 i Tjølling med Maren Andrea Hansdatter fra Jåberg i Sandeherred.1/1 1847 døper de datteren Anne Louise i Sandeherred.26/8 1849 døper de sønnen Hans Christian i Sandeherred.Bosted Jåberg i Sandeherred.En gang mellom sønnens dåp og 1854 må Lars være død. Maren Andrea gifter seg igjen 1854 med Mikkel Andersen. Har ikke klart å finne død til Lars Larsen i kirkeboken. Finner en Lars Larsen død 1852 i Sandeherred i passende alder. Men hans bosted er oppgitt til Napperød/Klavenes, så jeg tror vel ikke det kan være ham. Enken Maren Andrea bor på Jåberg da hun gifter seg igjen. Selvfølgelig kan de ha flyttet etter sønnens dåp og Maren Andrea flyttet tilbake etter mannens død. Men dette er usikkert.Har du mye på Karen Petrea?mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...
Gjest Laila S. Hynne

Hei WencheHar du glemt meg bort? Skulle gjerne hørt fra deg om hva du har bakover på Karen Petrea. Vi kan kanskje utveksle det vi har.Se emailadresse i innlegg 7.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.