Gå til innhold
Arkivverket

[#38304] Oppslag i kirkebok for Øyer, Oppland

Gjest Reidun Søbstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidun Søbstad

Trenger hjelp til oppslag i kirkebok for Øyer, Oppland, på vielse inngått 26.05.1836 (dato i følge Family Search) på Hans Eriksen og Ingeborg Marie Andersdatter. Forhåpentligvis vil det være opplysninger der om navn på både brudens og brudgommens foreldre og fødselsdato osv på Hans og Ingeborg.I følge bygdebok for Eid (s. 169), M&R, bodde de på husmannsplassen Siemsåsen med de 8 barna sine (Even f. 1837 i Øyer, Ane f. 1838 i Ringebu, Alette f. 1841 i Fåberg, Anna Marie f. 1843, Hans f. 1846, Anton f. 1849, Anton f. 1852 og Søren f. 1856). Hans er oppført som Hans Erikson Myren i bygdeboka.I datteren Anes dåp 4/11 1838 Lenke er heter han Hans Eriksen Nordlien.I folketelling av 1865 er kona til Hans enke, 51 år. Jeg leter etter Ane Hansdatter sin slekt på vegne av en av hennes etterkommere i USA.mvh og på forhånd takkReidun Søbstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn H. Christiansen

Kirkebok for Øyer-Tretten nr.4 1824-1841; Ægteviede 26.5.1836 Ungk. Hans Eriksen Klæve i Gusdal, 32 aar, og Pige Ingeborg Maria Andersd.Fjeld i Biri, 23 aar. Forl. Kommandeers. Ovren og Tjenestedreng i Præstegrd. Torsten Torgersen. Till.10/4., 17/4., 1/5. Forl. af Brudg. Brudg. og Bruden foreviste attest udstedt af Sognepr. i Biri 29/3.1836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Tusen takk for hjelp! Har dere noen tips om hvor jeg kan lete for å finne foreldrene til Hans og Ingeborg Maria? Jeg søkte på folketellingen 1801 på gårdene Kleeve og Kleven i Gusdal, men fant ingen som kunne passe som foreldre til Hans. Det er han som er født nærmest 1800 og mest sannsynlig kan ha foreldre som er gift da. Fordi Hans var 32 år da de giftet seg, hadde han antakelig arbeid på gården Klæve, og at det ikke var der foreldrene hans bodde.Jeg fant ingen gård som het Fjeld i tellingen for Biri.mvh Reidun Søbstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Ingeborg Marie Andersdatter er konfirmert 29. juni 1828 i Biri. Bosted er oppgitt til Bratlien, f.dato 26.06.1813. Foreldre Anders Fjeld og hustru Aase.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Takk til Ketil F.H.! En ny plass å søke i er lagt til 'favoritter'. Jeg søkte på foreldrene og fikk opp flere barn. Der var også Anders og Aases farsnavn. Anders heter Sørensen og Aase Torgersdatter. Navnet Fjeld går igjen både på noen av barna og Anders. Jeg søkte i 1801-tellingen og fikk opp denne Anders i Sigdal, Buskerud: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10621&gardpostnr=55&personpostnr=1117&merk=1117#ovre>LenkeDer er Anders 32 år, ugift og Underofficeer. Finnes det noen militære ruller hvor han kan stå? Kan ikke finne noen som er søkbar på nettet.Neste søk i 1801-tellingen var etter Anders far Søren på en gård med navnet Fjeld/Field. Jeg fant Gården Field i Hoele, Buskerud med et par foreldre i passende alder hvor far er bonde og smed: LenkeI Family search fant jeg dato for giftermålet mellom Aase og Anders, 14/6 1804 i Sigdal. Søk i 1801-tellingen i Sigdal fant jeg en tjenestepike på Ulberg gård, 16 år:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.