Gå til innhold
Arkivverket

[#38309] Kan vi i det minste forlange en takk fra de vi hjelper her inne?

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

HeiJeg er en amatør-forsker, men stortrives i dette forumet. Jeg har fått mye hjelp til å finne mine aner, og hadde det ikke vært for all hjelp jeg har fått her inne, hadde jeg sikkert ikke kommet så langt tilbake som jeg har. Jeg har alltid forsøkt å gi uttrykk for takknemlighet overfor de som har hjulpet meg.For å gi noe tilbake forsøker jeg etter beste evne å hjelpe andre her inne, både de 'faste' men også nye brukere av forumet.Det som noen ganger irriterer meg er at noen tydeligvis tror at det er en selvfølge at de får hjelp, og de gir ikke uttrykk for takknemlighet i det hele tatt.Jeg synes det må være naturlig å si TAKK til mennesker som bruker av sin egen tid for å hjelpe andre. 99% av brukerne her gjør det, men den siste prosenten bør ta dette til seg. (Hvis de leser dette da)Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sødal

Takk Lars Ove for at du tok fram dette. Jeg er i samme situasjon som deg at jeg har fått masse hjelp, men jeg føler vel at så langt har jeg ikke fått gitt så mye hjelp tilbake. La oss ta tida til å si takk Mvh Gunnar S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Enig. Men-, montro om spørsmålstilleren alltid er klar over at han har fått svar?Rett nok får hun/han automatisk melding når svar blir gitt. Mener denne automatmeldingen kun sendes dersom svaret kommer rett etter eget innlegg. Stemmer dette?Sjøl om det senere i samme debatt blir gitt flere mer utfyllende svar, blir ikke spørsmålstilleren varslet. Sannelig ikke enkelt for en nybegynner eller utlending å finne tilbake til debatten. Etter et noen dager ligger den langt nede i bunken. Har inntrykk av at det helst er folk som sjelden benytter forumet, samt svensker, som er dårligst til å gi tilbakemeldinger.Det går seg nok til etter hvert. (I news-grupper har det hendt jeg har sendt en privat mail, for å gjøre oppmerksom på at svar er lagt inn i debatten. Denne muligheten har vi ikke i dette forumet. Kan i enkelte tilfeller være glad vi ikke har den, så slipper vi i alla fall å bli kjeftet huden full i private mail). Mvh Ellef Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Eidevik Njøsen

Nå er det riktig nok en stund siden jeg stilte spørsmål her, men jeg har alltid fått melding pr e-post når noen har svart på mine forespørsler, uavhengig om når svaret kommer. Så for mitt vedkommende stemmer det ikke at svaret kun kommer rett etter eget innlegg. Samme hvis det har vært flere forskjellige personer som har svart, jeg har fått nytt varsel hver gang det har kommet et nytt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

HeiTror de fleste er takknemmelige for den hjelpen de får, og skriver det. At noen av og til kan glemme det, får vi bare ta med et smil. :-) - Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til innlegg (4: Var ikke klar over at spørsmålstilleren ble varslet hver eneste gang det kom et innlegg i tråden hun/han startet. Takker for opplysningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Alle som hjelper fortjener takk. Men ingen kan forlange det. Det er jo ikke for takkens skyld vi hjelper heller, selv om det er hyggelig å få et tegn på at ens innsats blir satt pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Anita Klein

Ikke alle forstår hvordan de skal lage tråder. På forumet til DIS hender det at jeg får takken i privat mail.Ja, selv her i DA, hender det at takken kommer i privat mail, enda mail-adressen ikke synes.Det er ikke lenge siden, jeg svarte på en tre år gammel etterlysning her på DA, og takken kom med en gang i privat mail, så hun fikk tydligvis beskjed. Takken kom fra USA, og vi mailer hver dag enda. Kjempekos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

At det er få som sender en takk til bake, det får en leve med. Vi som har holdt på med dette i mange år, uten Internett og Digitalarkiv til hjelp, er vel de som sitter på en mengde data som mange vil ha del i. Dere skal huske på at i denne data mengden kan det skjule seg feil. Vi hadde ikke de samme muligheter og tilgang til kilder slik det er idag. Når du får hjelp, bør du sjekke mot original kilden så langt det er mulig. Er det feilopplyninger du har fått, har dette lett for å gå videre. Å bygge opp ei slektsbok eller anetavle på andres arbeide er vel heller ikke tilfredstillende. Hilsen Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Til 3: Å finne tilbake til debatten: Nå burde det vel normalt ikke være så vanskelig å huske hva man selv har spurt om, og slik finne et passende stikkord å søke på, men dersom man har lagt inn mange emner, og det har gått en stund siden man registrerte noen 'bevegelse' på disse, er en annen mulighet simpelt hen å søke på sitt eget navn. Da får man opp alle temaene man har lagt inn selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Det er enkelt å slutte seg til flertallet: Det er selvsagt hyggelig med takk!Men viktigere enn det synes jeg det er at spørsmålsstilleren oppdaterer temaet om han får svar andre steder. Jeg synes det er morsomt å plukke opp 'gamle' temaer som ikke har fått noen løsning.Om det så etter mye arbeide kommer frem at 'dette har jeg fått svar på et annet sted', da teller jeg til 10.....(Takk til alle som har hjulpet meg!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til innlegg (10): Enig med deg i at det ikke er noe problem å finne tilbake til debatter. Vel å merke for de av brukerne som har nyttet Brukarforumet endel ganger.Men-, montro om alle nye brukere har satt seg inn i dette? Eller om alle svensker forstår slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Når ein (som eg og mange andre) har starta ørten trådar, er det ikkje like greit å hugs å oppdatere alle. Men ein grei måte å gjere dette på er at du kan hente opp temaet og stille spørsmål om 'leitar du framleis etter dette, eller' - FØR du legg arbeid i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Som pekt på i innlegg (4), får spørsmålstilleren automatisk beskjed hver gang det blir lagt inn et innlegg i debatten hun/han startet. Se også Lenke .Da går det seg vel til etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Mariann Stokken

Eg føler eit visst behov for å henta fram dette temaet igjen.Eg vert litt frustrert innimellom når eg ser at det har blitt gjort mykje arbeid, som ikkje får merksemd i det heile!Eg snakkar ikkje om det eg har gjort, og ikkje får takk for, det har hendt berre nokre få gongar, men eg tenkjer på alt det mange av dykk andre har gjort, utan så mykje som 'ei flis' av merksemd etterpå!Å skriva 'takk for hjelpa', tek ikkje mykje tid!!Venleg helsing Mariann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Det er jo mange grunner til at vi ikke får noen takk, sykdom f eks. Engangssyndere trenger vi ikke irritere oss over, men opplever vi at enkelte er gjengangere så får bare bite oss merke i navnet og la være å svare når nye spørsmål dukker opp. Det jeg finner mest irriterende er når et innlegg får svar etter svar, og starteren av tråden dukker (endelig) opp med ikke annet enn et nytt spørsmål. -Er de så fokusert på problemet at de glemmer hjelperne i andre enden? Takknemlighet er viktig å vise!Vennlig hilsen Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Enig i at det kan vera forskjellige grunnar til fråverande takksemd, men trur ikkje 'dei' kan skulda på sjukdom når det skjer igjen og igjen og....Er også enig i siste del av innlegget!Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

'Utakk er verdens lønn'. Det gjelder nok her som i mange andre sammenhenger i livet. Det som irriterer meg mer, er de som starter et nytt debattema, for deretter å være fraværende i mange dager.Det kan nesten virke som om man har mistet interessen for sitt eget tema/spørsmål.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del har begynt å litt kynisk.Jeg søker navnet til spørsmålstiller i 'søk i tema/gå til nummer'-feltet for å se tidligere 'historikk' til spørsmålstiller.Har han ikke respondert hyggelig på tidligere spørsmål, nei så gidder jeg heller ikke hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Mariann Stokken

Sender denne opp igjen, eg synst det hadde vore greit om dei rette såg dette....Synst faktisk det er kjekt å få takk for det ein har gjort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gøril Berg

Har selv bedt om hjelp her inne og hjelpen jeg fikk var fantastisk. Selv hadde jeg og min søster lett etter dette i over et år. Her inne fikk jeg svar umiddelbart. Helt fantastisk. Jeg fikk takket både her inne og direkte til oppgitt privatmail. Utrolig hvilke opplysninger noen sitter med. Synd om noen ikke takker, for denne hjelpen er uvurdelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Selvfølgelig hyggelig med en takk, det er det jo alltid, men vi kan jo ikke ta det ille opp om den en gang ikke kommer da.For egen del så er jeg mer opptatt av en tilbakemelding om selve spørsmålet. For meg er det ofte sånn at jeg vet at det er mer å finne, men før jeg legger mer jobb i det, så legger jeg ut den info jeg til da har funnet. For å få en tilbakemelding fra spørsmålsstiller på om dette kan være riktig. Må innrømme at når den tilbakemelding ikke kommer så legger jeg heller ikke noe særlig mer jobb i det. Sluttresultatet av det vi hjelper med blir vel best om det er en kommunikasjon alle veier ?Men om takken uteblir: jeg husker selv godt den gang jeg var helt ny og uerfaren her på forumet!Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg tror dessverre ikke manglende takk er enestående for Digitalarkivet. Det brer mer og mer om seg i samfunnet ellers også. Stadig flere tar det meste som en selvfølge.Jeg får si som min salige far sa da han for noen år siden var hos fastlegen sin å fikk beskjed om at han hadde fått både grå og grønn stær på øynene. Hvorpå min far reiste seg, tok legen i hånden og takket. Takker du sa legen? Ja, jeg har lært å takke når man får noe.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Som noen sier: jeg tror ikke at noen her bevisst utelater det. Alle er taknemlige for den hjelpe man får. Dessuten fyller alle 'takk'opp inleggene i tema til det ekstreme.Jeg ser hellerfrem tid mange andre tig her, som at man ser om det finne innlegg på tema fra før i andre tråder og at man bruker referanse som er annerledes enn de ord som står i overskriften. Det skaper et mye bedre forum. Stikkord som alt står i overskriften bidrar ikke til bedre søking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.