Gå til innhold
Arkivverket

[#38315] Finner ikke Jostedalen i 1701-manntallet

Gjest Alf Inge Fagerheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Inge Fagerheim

Takk skal du ha. Prinsippet RTFM (Read The F... Manual) gjelder også innen slektsforskning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Jau, diverre er Manntalet for Jostedalen frå 1701 borte, men i samband med bygdebokarbeidet for dalen var sjelemanntalet frå 1760 av usedvanleg god hjelp! Dette synte seg ved kontroll å innehalda svært nøyaktige oppgåver over fødsler og vigsler for alle som då budde i dalen!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Inge Fagerheim

Heisann!Bakgrunnen for at jeg spurte, var at jeg lurte på om Aagaathe Andersdtr Amble (skifte 1742), g. Torbjørn Torbjørnsen Amble, kom fra Jostedalen og var datter av Anders Kronen (skifte 1742). Denne datteren hans, Aagaat, klarte visst heller ikke du å spore opp i bygdehistorien for Luster? Men det som taler mot, er at det ikke ser ut til at noen slektninger av Torbjørn Torbjørnsen Amble stilte opp som formyndere for slektninger av Anders Kronen. Jeg vet ikke om dette diskvalifiserer fullstendig, men det styrker ikke akkurat denne teorien. Men Aagaathe (Ågot?) er et såpass sjeldent navn at jeg var en stund fristet til å føre opp Anders Kronen som far til tre av mine slektninger som tilhører samme generasjon og har samme patronym - og som passer med navnene i skiftet; Sjur Andersen Uglum, Siri Andersdatter g. Per Jørgensen Loftsnes og Aagaathe Andersdatter, g. Torbjørn Torbjørnsen Amble. Det som gjorde at jeg forkastet denne mulige forbindelsen, var at jeg fant en slektstavle basert på 'Lustersoga', der både Sjur Andersen og Siri Andersen var gjort rede for i andre sammenhenger - man altså ikke Aagaathe Andersdatter. Dessuten finner jeg som sagt ingen formynder-relasjoneri skifter som kan knytte sammen disse familiene fra Jostedalen og Sogndal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.