Gå til innhold
Arkivverket

[#38319] Signal- navn, sted, ?

Gjest Eldar Gundersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eldar Gundersen

Ved fødsel/dåp og senere ved giftemål opplyses faren å være jernbanearbeider Johan Albert Johansen Signal. Er Signal et navn, sted, yrke, eller....? I tellingen 1900 finner jeg stedene Signalnæs i Troms og Signalen i Nesodden. Kan svaret være her? Mh Eldar Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Tidligee hadde NSB noe som ble kalt Signalavdelingen. Hvor gammelt denne eventuelt er kjenner jeg ikke til.Det finnes en del bøker med ansatte i NSB, en kan jo kikke der etter hvor han eventuelt jobbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Stadnamn med ordet 'signal' i seg er stort sett referert til stader der det under Napolekonskrigen 1807-14 var plassert telegrafar og / eller signalstenger. Der var ein slik telegaf på Signalen i Nesodden. Sjå m.a. denne lekkja Lenke Det kan også refererat til plassar i fiskeværa der det var plasserte utrorssignal eller vervarslingsmaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Her er det temmelig sikkert bare et tilnavn, typisk for rallare og soldater i gammel tid. Kanskje ga han en spesiell gang et viktig signal, eller meir trolig hadde (hatt) som oppgave å rope eller på annen måte gi et signal. Kanskje ropte han 'varsku her' e.l. ved alle sprengningene i jernbanetraséen. I så fall hadde han nok en stemme som kunne høres på lang lei.Slike tilnavn var også vanligere blant svensker enn blant nordmenn, etter det jeg har oppfatta iallfall. Man skal ikke la seg lure av -sen-endinga i norske kilder. Kanskje var han egentlig en Johan(s)son.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldar Gundersen

Takk til gode hjelpere! Ved barnets fødsel tyder jeg farens navn J.A.Johansson Signal, og ved giftemål er navnet J.A.Johansen Signal. I svensk ft 1890 er det en ved navn Johan Albert Johansson, og i den norske 1900 er det da Johan Albert Johansen f. på Nesodden, bosatt i Christiania som kan være den riktige. Fødselsårstallene på disse stemmer omtrent (1882 og 1884). Ettersom fødselsen fant sted i Ofoten like etter 1900, kan begge disse være aktuelle. Mh Eldar Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.