Gå til innhold
Arkivverket

[#38323] Gammelt kart fra 1762 over 'Aggershuus Stift afdelt i sine amter og fogderier'

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

HeiEn av mine forfedre, O A Wangensteen tegnet i 1762 et kart over 'Aggershus Stift afdelt i sine amter og fogderier'Orginalen til dette kartet befinner seg som et kobberstikk i Hamburg.Jeg kom over en gammel håndkulørt kopi på Statsarkivet på Hamar, og de har scannet dette for meg (i to deler) slik at jeg har det på min PC. Det dekker hele Sør-Norge, helt til opp til Trondheim i nord, og Filefjell i vest.Kartet er meget detaljert, og det er artig å se alle gamle kirker, gårder, gruver osv. Alt er avmerket.Jeg hadde dette temaet inne for et år siden, og jeg har mailet kartet til mange av dere, men hvis det fortsatt er noen som ikke har fått det, men er interessert, mailer jeg det gjerne.Bare gi meg en tilbakemld enter her på forumet, eller til: lowangen@online.noMvhLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Ja, takk! Mine forfedre holdt til i Solør, Vinger, Odalen, Romerike og i Gjøvik-området, så dette virker interessant.frankhj på chello.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiJeg har fått god respons på dette, og mailen har gått varm i nesten hele dag. Jeg har også fått nye opplysninger om han som har tegnet kartet, Ove Andreas Wangensteen.1) Dette er det første Norgeskart tegnet og utgitt av en kartograf.2) Han fikk 400 rd i forskudd til gravering av kartet. Beløpet skulle tilbakebetales når han fikk sitt eget kompani.Fra før vet jeg: Ove Andreas Wangensteen var sønn av Jørgen Ovesen Wangensteen og Maren Weidemann. Jørgen var kapteinsvaktmester på Fredriksten Festning. Jørgen var sønn av den første Wangensteeen i Norge, Ove Ovesen Wangensteen, prest i Vang i Valdres.Ove Andreas Wangensteen var fetter til Fritjof Nansens tippoldemorMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Mette Fausko

Hvem kan si nei til et slikt tilbud. Med aner både her og der kan et kart være til stor hjelp. På forhånd takk. Mvh. Mette. mettfaus@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Hei,Takk for tilbudet, jeg tar gjerne imot en kopi på mail også. niels krøllalfa hegge.seDette tilbudet og mange andre tilbud om kopier på spesielle dokumenter og bilder som kommer nå og da aktualiserer tankene om et generelt register der vi kan samle slike ting. Håper ballen plukkes opp av DIS Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kristoffersen

Hei. Ja takk for et kjempebra tilbud. Med slekt fra Hedmark og Akershus er dette et meget interessant kart å ha.jan.kristoffersen@chello.nomvh Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

Er det slik å forstå at det her kun er snakk om å ''kaste seg på'' ??I så fall gjør jeg med dette nettopp det .. : solstad.org@gmail.comPå forhånd hjertelig takk !!Mvh. Kjell M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå viser det seg at del 1 av dette kartet ikke er tilgjengelig på min maskin i dag. Grunnen er at jeg har ny maskin, og kopien befinner seg på en minnepenn jeg ikke har her og nå.Jeg sender defor del to (de sørligste områdene) til alle som har spurt her eller mailet meg direkte, så kommer del 2 noen dager senere.Forsøker også å legge ut del to her på forumetMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hei Lars Ove, jeg henger meg også på! På forhånd tusen takk. Mine aner er mest i Smålenene.vigdisn krøllalfa bluezone dot no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Takk for første del, det var morsomt å se nesten hjemme. Får hjemmelengsel her jeg sitter i Japan.Jeg tror dessverre at delene er for store for Brukarforumet. Jeg ser et den delen jeg har fått nå er på ca 2,5 Mb. Om du sender den til meg så legger jeg på en side som den kan lastes ned fra. Kan gjøre det om en ca en uke når jeg er hjemme om det passer. Legger i så fall lenk her i forumet på den siden der del to ligger.Mvh Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Lars Ove får mange kart å sende, kan jeg også få et i hende? (Nåja, som e-post altså)! Adr. oljodal at bluezone. noPå forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.