Gå til innhold
Arkivverket

[#38330] Aneken Jensdtr F 1732? Flakstad

Gjest Hugo Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hugo Jensen

Aneken Jensdtr er gift med Christopher Johansen f 1732 Vikten i Flakstad,Lofoten.De hadde sønnen Lennert Christophersen f 1761 gift med Anne Christophersdtr f 1768.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Hva mener du med videre slekt?Lennert Christophersen som du nevner ble bosatt på Myrland i Flakstad - fikk 12 barn - som alle var svært flinke (de fleste sto øverst på kirkegulvet ved konformasjonen). I dag regnes det med å være ca. 5500 etterkommere bare etter denne familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hugo Jensen

Hei Trond. Takk for svar.Det er Aniken Jensdtr mor og far jeg ikke vet noe om,Kjenner du til slekten bakover? Hugo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Jeg har transkribert det meste av kirkebøker og skifter for Flakstad. Er pt. i Trondheim, men kan se på dette i morgen kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Jeg fant dessverre ikke foreldrene til Aniken i mine Flakstad kilder.Det er riktig som du skriver at Christopher Johansen var født i 1732. Han var sistemann i en søskenflokk på 9 barn. Foreldrene var Johan Olsen og Barbro Jacobsdtr.Men hvem var Jens? Muligens kan du finne 'spor' i Lennerts barns navn. Det var ofte vanlig å kalle opp besteforeldre - førstefødte fikk farfars navn (el.farmor), nr.2 morfars navn (el. mormor).Tar vi barna til Lennert i rekkefølge (jeg fant bare 11): Berit Kirstina, Maren Chatarine, Christopher, Christen, Aleth Margrethe,Anneken Meyer, Samuel Budde Bugge, Ane Dorothea, Petter Krantz, Abel Sedenius, Lennert Sedenius, NN. - tilsynelatende ikke noe 'system' som de har fulgt ved oppkallingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hugo Jensen

Hei Trond. Takk for hjelpen,nå lurer jeg på om du kjenner slekte videre til Johan Olsen og Barbro Jacobsdtr. Er det noen der ute som kjenner til Aniken Jensdtr? Hilsen Hugo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Hei igjen.Foreldre til Johan Olsen (1687-1767) var Ole Halstensen (1637-1701) og Kirsten (1657-1705), begge Vikten.Foreldrene til Barbro Jakobsdtr. (1685-1767) var Jacob Abrahamsen og NN, fra Mevoll. Foreldrene til Jacob var Abraham Knudsen (1589- )og Maren Nilsdtr. (1600-).Abraham var styrmann - på den eneste jekta som var i Flakstad på denne tiden - eid av Anna Hendrichsdtr.mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.