Gå til innhold
Arkivverket

[#38338] ønsker hjelp, ekteskap inngått omkring 1886, Oslo-Asker

Gjest Trond Strandhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Strandhaug

Ole Knutsen, født 16.03.1865, meldte utflyttning fra Odalen til 'Asker' 15/2 1885 (litt vanskelig å tyde i kirkeboken) Samtidig meldte Berte Marie Olsdatter, født 31.005.1866, utflytting, hun til Cristiania. Ole Knutsen ble omkring 1886 gift med 'en' Marie Olsen. Er dette samme Maria som meldt utflyttning 'samtidig med ham'Ønsker hjelp for å finne ut om dette.Ole Knutsen reiste i 21/7 1893 til Amerika og Marie kom med sine 3 barn etter 31/5 1895 Disse barna var Ragna født omlkring 1887, Mathea født omkring 1889 og Karsten født 2/2 1891. Lurer på hvor disse barna ble dødt samt hvor familien bodde før de reiste overHåper på posetiv tilbakemelding, Hilsen Trond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei Trond,har du noen adresse på Ole ( event. også kona og barna og ) ved deres avreise fra Norge?(kan det mulig være Aker også, i 1885?)hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg lurer på hvem Indiana Knudsen på 20 år som reiste samtidig med dem var. Hun var jo også fra S-Odal.Alderen oppgitt ved emigrasjonen viser at de begge var et par år yngre enn det du har oppgitt. Men den behøver jo ikke være riktig. Ser at Karsten var over 11 år da de reiste ? Det kan da ikke være så mange som emigrerte på den oppgitte datoen og som heter det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Strandhaug

Hei. For å begynne med det siste, Indiane Knutsen var Maries svigerinne. Oles yngre søster (halvsøster)født i 1875. Älder til barna har jeg fått fra min 'tremening' (lenge ukjente familie i USA). Hun skriver at Ole og Marie ble gift i Odalen i 1866, men vi finner de ikke under gifte i kirkeboken, sjekket flere år. Videre står det at barna er født i Odalen men vi finner de ikke under døpte i kirkeboken. Ole melder som tidligere nevnt utflyting til Asker, (Asker litt vanskelig å tyde) Derfor tenkte jeg meg at¨Ole ble gift i Oslo eller Asker året etter han meldte utflytting. I den forbindelse lurer jeg på om det han ble gift med den samme Marie Olsen, som melte utflytning samtidig med han. I brevet fra slekta i Amerika står det at Marie Olsen kommer fra Odalen. Det står ingen sted i kirkeboken under utflyttede at de skal til Amerika. Derimot står det i kirkeboken at en annen av Oles søsken, Mathea Knutsdatter, født 25.01.1856 reiste til Amerika april 1886. Ole hadde en eldre bror, Knut som også utvanderet til Amerika. Han fant vi ikke i kirkeboken. Forøvrig var det Knut som sponset turen til Ole. Oles yngre bror, Thorvald meldte utflytting til Amerika 1897 men han reiste ikke. Hilsen Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Strandhaug

Er det noen som har muligheter for å sjekke i 'kirkebøkene' for om eventuelt finne ingåtte gifte og eventuelt dåp for 'mine' Hilsen Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.