Gå til innhold
Arkivverket

[#38340] Jon og Eli på Brandeggen, Budal, Sør-Trøndelag. Når ble de gift?

Gjest Rune Andre Nygård
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Andre Nygård

Jon Eriksen ble født ca. 1742,Ustu Breen, Dalsbygda i Os, Hedmark. Hans foreldre var Erik Olsen og Gjertrud Jonsdatter. Han døde i 1814 på Brandeggen, Budal. Han ble gift med Eli Pedersdatter født ca. 1756, død 1797, med alder oppgitt på 41 år.Er det noen som vet når de ble gift? Har sjekket kirkebøkerne for Støren prestegjeld og Tolga prestegjeld, men kan ikke se at de er gift på disse stedene. De må være gift rundt 1780 da de fikk et barn, Erik døpt 18. juli 1780 i Budal (De fikk senere 4 barn til).Ønsker også opplysninger om Eli Pedersdatter, hvor hun kom fra, foreldre o.s.v.Håper noen kan hjelpe meg.MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Hei Bjørn. Takker for svar. Er klar over slektssidene til Dagfinn Refseth. Disse sidene har jeg brukt mye i min forskning på mine aner fra Budalen. I tillegg til kirkebøker, skifter, folketellinger, bygdebøker o.s.v har jeg mye info i min database.Men det var dette giftemålet da...Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Sundseth

Hei, Rune.DR skriver at de var gift rundt 1778. Dersom de begge var fra Dalsbygda, var de trolig også gift der.Ser at DR også har en Eli Pedersdatter Breen født i Dalsbygda og gift i Dalsbygda 1778 med Ole Olsen Berg, som da er bruker i Storli, Budalen - men som også er født i Dalsbygda. De ender opp som husmansfolk i Bjerkåsøyen. Sammenfallet av navn og tidsangivelse er muligens bare en tilfeldighet, men jeg ville sjekka kirkeboka for Os/Dalsbyga.Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Hei Bjørn. Når DR har skrevet ca 1778 for da de ble gift kan det være at Eli er nevnt som Jon Eriksens kone i tingboka da han fikk skjøte på Brandeggen dette året. Det er slett ikke uvanlig at kjøperens er nevnt i slike sammenhenger.Den Eli Pedersdatter du nevner ovenfor var fra Øvre Åsen Breen i Dalsbygda født 1736, datter av Peder Eriksen født ca. 1700 og Marit Embretsdatter født ca. 1706. Ole var enkemann da han giftet seg med Eli i 1778. Eli døde som enke i 1808 på Bjerkåsøyen i Budal.Med disse opplysningene vil jeg nok utelukke at denne personen som her er omtalt er min Eli.Dalsbygda sokn utgjorde 1735-1982 Tolga prestegjeld. Jeg har sjekket kirkebøkerne for både Støren og Tolga fra 1780 og bakover uten at jeg har lykkes å finne giftemålet for Jon og Eli.MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Hei!Jeg vil nå si at jeg har funnet giftemålet til Jon og Eli. Etter en nøye gjennomgang av kirkeboka for Tolga 1768-1786 fant jeg dette: ' Jo Ericsen og Eli Persdr. Breen'. Cautinonistene(Vitnene) og datoen er vanskelig å lese da det er dårlig skrift, men året er hvertfall 1779. Henvisningen for denne opplysningen er Tolga kirkebok 1768-1786 kort nr. 2/4, folio 114.Hvis noen på dette forumet har denne mikrofilmen, kanskje noen av dere kunne klart å tyde hvem som var vitnene og hvilken dag og dato vigselen ble holdt?MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.