Gå til innhold
Arkivverket

[#38343] Von Der Felde

Gjest lindis rokstad
 Del

Recommended Posts

Gjest lindis rokstad

Hei, Jeg søker opplysninger om Jesper Von Der Felde , gift i Bergen 1667 med Sophia Cordsdtr Von Der Vide. De fikk iallefall en datter Catherine Født ca 1780. Alle opplysninger mottas med takk. Hilsen Lindis Rokstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei. Jesper ble borger i Bg 22/1-1674 død 1710 begravet 20/11 St Maria. Sophie f.ca 1645 død 1709 begr 26/9- St. Maria. 6 barn notert.Jan f.1689 g.m. Beate Kramer,Margrethe g. m. Richard Reutzer,Catharina g.m. Jan (Johan) Reutzer,Else, Anna g.m. Jacob Giese,Svanche g.m. Jan (Johan) Lampe. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lindis Rokstad

takk for hjelpen. Jeg har søkt på Margrethe og Richard Reutzer,men ikke funnet barn av de, det samme med Svanche og jan(Johan Lampe. Finner barn av en Johan lampe, men morens navn stemmer ikke.Det samme med Anne og Jakob Giese. Anne og Jakob er litt interresant , for en ane av meg Anne Margrethe Jakobsdtr Gjerding(gjersing)giftet seg med en Jonas Torske. Anne Margrethe var født ca 1748 og jeg lurer litt på om Jakob er hennes far?. Lindis Rokstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei. Richard Reutzer og Margrethe von de Velde har jeg notert 4 barn på. Cornelius, Sophia, Gierchie og Anne Margrethe. Sophia har jeg gift med en Hans Dal og Anne Margrethe gift før 1753 med Berent Gundersen og 31/5 1768 med Ottho Claus Ocken i Bergen.Jeg har ikke etterkommere av de. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo Terje Har du info om hvem som er foreldrene til Richard Reutzer? Med vennlig hilsen Greta Storm Ofteland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Greta.Jeg vet ikke noe sikkert om han. Han 'kan' være en sønn av Cornelius Reutzer og Gierche Richardsdatter, men skiftet det refereres til eksisterer desverre ikke. De eldste skiftene i Bergen er fra 1695. Men etter oppkallingsskikken stemmer det med barnene etter Richard Reutzer og Margrethe von de Velde. De har både Cornelius og Gierche blandt sine barn. Og da er dette og etterkommere av Petane.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Arnfrid Mæland

jeg ser at Anna Margrethe g 1) Berent Gundersen 1747 g 2) Otte Ocken 1768 er nevnt Richerdsdtr ved den 1. vielsen, men når jeg leter etter Richard Reutzer finner jeg ham gift med Lenche Lochner i 1730.Når det gjelder bruder med etternavn van der Velde/Felde finner jeg følgende:Berendt Frøchen enckemd. kiøbm. gm Sophia von der Felde jomfr. 1740Thomas de Fine justiceraad emd. gm Anna von der Felde jomfr 1741Jan Frøchen emd kiøbmd. gm Grethe Beata von dr Velde jomfr 1746 Job Dissingthun søecapitain gm Harmeche von de Velde Frøch. 1755 William Alexander gm Johanne Cathrine von der Velde frøken 1755 Hans Forman borgemester gm Johanna Catharina von dr Velde mad. 1766 ..eller skal vi til et annet sted enn Bergen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lindis Rokstad

Hei. Det skal vøre to Richard Reutzer, Den jeg nevner er Richard Corneliussøn Reutzer gift med Margrethe Jespersdtr Von Der Felde. Jeg har studert papirene mine og er 90% sikker på at din Richard er rett.Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

da tror jeg at jeg har funnet Cornelis barn;Johan f 1670Gierdt f 1672Claus f 1673Henrich f 1674og kanskjeHans f 1675Alle døpt i NK, Bergen..men jeg fant altså ingen RichardHer er en kandidat til Cornelis viesleLenke-er dette riktige personer iflg dine notater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lindis Rokstad

Hei. Det jeg har er: Giert, johanna f 1676, Henrich f 1674, Claus f 1673, Johan (Jan) f 1670, Cathrine f ca 1669, Jan f ca 1670, Richard .Deres foreldre Cornelius Jansen Reutzer f 1633 og Gierche Richardsdtr f ca 1637 .Foreldre av Cornelius: Jan Corneliusen Reutzer f ca 1605 Amsterdam.Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

vet du om det var far Jan f ca 1605 sdom innvandret; i så tilfelle er der en som får borgerskap i 1637[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=borg1600&gardpostnr=2659&merk=2659#ovre>Lenkeder er også en Pieter Corneliussen som får borgerskap i 1616 og som også er født i Amsterdam.en Cornelis Jansen, f på Nordmøre, får borgerskap i 1619.så får Cornelis borgerskap som skipper i 1672 Lenkeog endelig fpr Cornelis Jansen Reutzer borgerskap som skipper i 1731 Lenke og Richard Jansen Reutzer som skipper i 1743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

i 1618 er Cornelis Jansen (av hollandsk herkomst) en av underskriverne på et klagebrev til kongen om at skip av utenlandsk herkomst truer det bergenske næringsliv (NRR IV s 717) 'Forordning Skotter og Friser - saa og Søfolk til Bergen'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

har lett litt i skattelsiene:Koppskatten 1645, med hans kvinne og en datter Magdalena i Rode 6 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=bergkp45&gardpostnr=328&merk=328#ovre>Lenkesamme sted bor Joeres og hans kvinne og en datter Karen LenkeVerditakster 1645:Richert Cornellisemms gamle hus jboer S: Simen smedz quinnde 50 dlr Op j smugett NKRichert Cornellisenns huus 700 dlr Op j smugett NKRichert Cornellisens waning jboer Zacharias Joennsenn 100 dlr Op j smugett NKFormuestaksering 1657:Richert Cornelisen Raadmandz Husse och grunder 7230 hans Anden Formue 1700 8930 6Thidke Gierchzens Hus och Grund 130 0 130 6Joris Cornelisens Hus och Grund 1000 Hans anden Formue 720 1720 6Koppskatten 1675: finner ikke Richert, men Cornelis i rode 6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lindis Rokstad

Hei. Har studert mine notater erog mitt slektstre. Det jeg kommer til er at den Richard Jansen som tok borgerskap i 1745, er sønn av Jan Jansen Reutzer og Catherine Jespersdtr Von Der Velde. Richard er bror til Cornelius Jansen Reutzer som var gift med Anna Leganger og Judithe Von Erpechom.Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

det viser seg at det ikke er tilgjengelig digitaliserte kirkebøker for DK i den perioden Richerts barn ble født, heller ikke er DK med i Gravlagde i Bergen det året Richert døde, trolig 1708, skifte ble holdt det året. Skifte etter hans hustru er klarlagt.se skiftene her Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lindis Rokstad

Hei. Vet du hvem som er foreldre til Lenche(Lene marie) Reutzer gift med Hans Jakobsen. De giftet seg ca 1780-90. Det ene barnet de fikk het Daniel Reutzer.Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lindis Rokstad

Hei. Vet du hvem som er foreldre til Lenche(Lene marie) Reutzer gift med Hans Jakobsen. De giftet seg ca 1780-90. Det ene barnet de fikk het Daniel Reutzer.Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

det må jo være vår andre Richard og Lenche Lochner, her er en Lenke f 1744 LenkeDe fikk også Margrete Susanne i 1733, Catharine i 1735, Friedrich i 1738 og Rikhard i 1742.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

da må jeg i tilfelle ha misforstått spørsmålet ditt i 17.Svaret i 18 er at jeg mener Richard Jansen Reutzer og Lenche Locher (som giftet seg i 1730, og som fikk hvertfall 5 barn mellom 1733 og 1744) er foreldrene til Lenche Reutzer. Lenche kan da ikke være født i 1777 og ha giftet sg i 1780-1790.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.