Gå til innhold
Arkivverket

[#38347] Søren Nielsen på Fjeld gård i Hole, Buskerud

Gjest Reidun Søbstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidun Søbstad

Folketelling 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10612&gardpostnr=48&personpostnr=1544&merk=1544#ovre>Lenke, Søren Nielsen, 62 år.Vet noen om dette er far til Underofficeer Anders Sørensen_field, 32 år Lenke, i Sigdal?'Min' Anders Sørensen Fjeld giftet seg (ref. FS)14/6 1804 i Sigdal med Aase Torgersdatter. De flyttet til Bratlien gård i Biri hvor barna deres ble født.Lurer også på om det er riktig Aase jeg har funnet her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Jeg tviler meget sterkt på om Søren Nilsen Fjeld i Hole kan være far til den nevnte Anders Sørensen. Søren Nilsen Fjeld giftet seg i 1767, og fikk 11 barn, det første i 1768 og det siste i 1790. Ingen av sønnene het Anders.Men det ble likevel døpt en Anders Sørensen på Fjeld i Hole på denne tiden, han var sønn av Søren Andersen Fjeld og kona Anne Hansdatter, og ble døpt 13.søndag etter trinitatis 1767. Han må jo være en god kandidat.Søren Andersen var opprinnelig fra en av Hurumgårdene, og giftet seg til Fjeld da han ble gift med Anne Hansdatter (1744-1790).Har ikke tid til mer akkurat nå, men har mer stoff om disse, dersom det er ønskelig.Med vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Den Anders Sørensen som du foreslår virker å være en svært god kandidat siden Søren Nilsen ikke hadde noen sønner som het Anders.Etter mine beregninger er 13. søndag efter trinitatis det samme som 30. august 1767. Hvis tellingen i 1801 skulle være rett så burde Anders som losjerte på Slette i Sigdal ha blitt ført med alder 34 år (fyller 34 i 1801), men som vi vet så var det kan hende ikke så korrekt alltid.Hvis du har mere stoff om han og hans foreldre så ville jeg være takknemlig for slike opplysninger.Hvis du vil sende det på mail til meg er adressen: reisoeb@online.noHar også hjemmeside med min egen slekt http://home.online.no/~reidsoeb/index.cfm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Hei,jeg har nå sjekket hva bygdeboka sier om Anders Sørensen Fjeld, og det passer svært bra. I bind 2 av 'Bygda og folket', side 345 under omtalen av Søndre Hårum (Søgarden)(gnr 186, bnr 24), står nevnt at han eide gården Store Svarstad inntil 1798, at han var underoffiser, men forlot Hole etter at han fikk 2 barn i 1798 og 1800. Det vil trolig komme mer stoff om Anders i bind 4 av bygdeboka, som gis ut før året er omme, der både Fjeld og Svarstad blir omtalt.Med vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Tilbake til innlegg (1). Lenket til Åse kan være rett, sjøl Åse i lenket skulle vært født 1786.Vielsen i FS stemmer med innførslen i kirkebok nr. 3 for Sigdal, side 457 (Rull HF 402):*Brudevielse 14 Juni 1804 i Sigdal: U.K. Sergeant Anders Sørensen Fjeld og Pige Aase Torgersd: Havigen. - Caut: Kittil Ejdal og Ole Bergan*Over til kirkebok nr.2 for Sigdal, side 77 (Rull HF 401): Dpt 25.juli 1784 i Sigdal - Torger Aslesen Havigens P.barn Aase. Test: Aase Bergan, Gunild Ulberg, Jon Bergstangen, Kittil Ejdalh og Anders Bergan. Int. 22.aug. - OBS!! Her later det til å være en liten feil. Farens patronymikon er nok feil i kirkeboka. Skulle vært Kittelsen.Nu til *Sigdal og Eggedal - bind II, utgitt 1953, forfatter Andreas Mørch* På side 649, under Havika finner du at Torgeir Kittelsen Eidal f.1757-d.1847, g.1780m Ingebjørg Knutsdatter f.1759-1842 hadde 9 barn. Barn nr.3 var dattera Åse f.1784, g.1804m sersjant Anders Sørensen Fjeld, var i Rud ei tid. (Ser ei eldre søster av Åse var gift til Rud).Du kommer langt bakover ved hjelp av bygdebøkene fra Sigdal. Anbefaler at du låner både bind II og III. Foreldrene til Torgeir Kittilsen finner du også på side 649 i bind II. Var Kittil Bertelsen Havika f.ca.1712-d.1773 g.1746 m Gunhild Asled. Sandsbråtan f.1722 - døde også 1773. - Av rullefilmer trenger du bare HF 401 og HF 402. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Tusen takk!Da har jeg både fått bekreftet at Aase er den Aase jeg leter etter, og slekta hennes også!Dette er ikke min slekt. Jeg fikk en henvendelse fra en dame i USA, og Aase Torgersdatter er mormor til hennes oldemor!Jeg vet at Ellefsen ikke er så uvanlig etternavn, men jeg spør likevel: Du skulle vel aldri være i slekt med Ellef Larsen Sletten f. 1822 i Lom? Han giftet seg i Bolsøy med Ingeborg Hansdatter. Ellef og Ingeborg er mine tip oldeforeldre.Takk igjen for oppslag og tips!mvh Reidun Søbstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei igjen. Nei ingen slektskap til Lom. Vi var ei tid 4 stk. Ellef Ellefsen her ved Hønefoss. Ingen av oss var i slekt. Dette er bare et sen-navn vi har fått etter våre besteforeldre eller oldeforeldre, som het Ellef.Er ikke funnet igjen kirkebøker lengre tilbake enn 1722 fra Sigdal, desverre. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.