Gå til innhold
Arkivverket

[#38349] Løten. Ove Schougaard, f. 1685 d. 1738, skifte 20. okt 1738

Gjest Eva Helene Erntsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Helene Erntsen

Ove Schougaard var kornet i kaptein Møllerops kompani. (Kristiansfjeld festning i Elverum?) Kjøpte gården Bjørke,østre i Løiten i 1720 og bodde der til sin død. I flg skiftet hadde han tre (levende) barn med sin kjæreste Else Kristine Holm og ett med sin kone Madame Margrethe Wieberg (?)Hans sønn Niels (med Else Kristine) overtok gården etter skiftet og bodde der til 1743, i 1745 dukker han opp i Hof i Solør først på Røine og senere i Grønnengen. Hvor var han i mellomtiden?I flg bygdebok for Løten var Ove gift to ganger, første gang med Else Kristine Holm og andre gang med Margrethe Wiborg (?), hva er riktig? Hvem var disse to?Hvor kom korneten fra? og hvem er hans aner? Navnet kan peke mot Danmark, men endel norske fordansket også navnet sitt.Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Har ikke mye å bidra med, men kan opplyse at Niels Schougaard Sergiant ved Capitain Riises Compagnie blir utlagt som barnefar til Kari Pedersdatter Ommestads barn. Kari står offentlig skrifte 23.11.1738 og sønnen Peder døpes 25.01.1739. (Kilde: Kirkebok for Hof, Hedmark)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

At Else står oppført som kjæreste betyr ikke at de ikke var gift. Jeg har vært borti noen i 1700 hvor kona blir omtalt som kjæreste selv om de var gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Takker for svar fra begge to. Ove Schougaard blir min 5xtippoldefar, følgelig blir Niels 4xtipp. Hadde vært litt morsomt og kommet litt lenger bakover. Jeg har bygdebøkene fra Hof som en start, jeg må nok ty til noen som kan slå opp i kirkebøkene senere. Håper jeg kan komme tilbake til det. Noe slektsarbeide er gjort av andre slektninger tidligere, men jeg tror noe av det må være feil.Jeg har også vært borti Schougaardnavnet i samme tidsperiode innen embetsmannsverket og da går jo også tankene til at navnet kanskje er dansk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Evensen

Margrete Wiborg var datter til løytnant, senere kaptein og kommandant ved Kristiansfjeld festning i Elverum, Anders Nielsen Wiborg. Han var født omkring 1645 og var først gift med Margrete Pedersdatter Skredshol i Ringsaker død 1699. De hadde 8 barn og Margrete var deres yngste. I 1700 giftet Anders Wiborg seg med Marte Hansdatter Madfeldt, datter til sokneprest Hans Madfeldt. Det var 7 barn i siste ekteskap.Anders Wiborg døde i 1718. Du vil finne mer om familien i Romedal bygdebok bind 2 under gården Hørsand fra side 21 og utover. Der finner en blant utdrag av skiftet etter Anders Wiborg.Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Takker. Nå har jeg klarlagt hvem Madamen var, så var det kjæresten. Oves far går jeg ut fra heter Anders. Har funnet mellomnavnet Andersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Ser i Hof-boka at Nils' kone kalles Else. I kirkeboka er hun ved død og barnas fødsler ført som Eli Sakariasdatter (døde forøvrig 14.01.1787 på Grønnengen - 68 år gammel. Nils død 20.06.1776 - 60 år gammel).Deres vielsesdato er 24.08.1741.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Arild! Har du nøyaktige data over født/døpt for deres datter Else Kristine f. 1748? Hun er en av mine aner. Som et apropos kan jeg fortelle at jeg er født i Grønnenga. Ikke denne gården, men nabogården!Angående Else/Eli må en vel gå ut i fra at navnet som er brukt ved død og alle barnas fødsel er riktig. Bygdebøker skal en vel ikke stole helt på.Det sikreste er vel å gjøre et notat om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Eli blir døpt 20. post Trinitatis 1719 og navnet skrives da Elj. Ved Ekstraskatten 1762 skrives også navnet Eli. Så langt jeg ser, er da navnet aldri skrevet Else, så det er nok en skrivefeil i bygdeboka.Else Kirstine (bare Else 1762)blir døpt 25.12.1748. Fødselsdato oppgis ikke på denne tida. Men dåpen skulle skje innen 8 dager så hun var vel født ca. 18. desember.Fant også tilfeldigvis denne som egentlig er et notat om Ole Pedersen som jeg tror kommer fra Våler (det er egentlig der jeg arbeider mest med slekt, men kildene dekker jo det hele det gamle Hof):1779 Pantebok Solør-Odal 2 fol. 110b - Klokkeren Ole Pedersen Kirchemoe selger Grønengen til sersjant Niels Schougaards enke Eli Sachariasdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Takk igjen for god hjelp. Har funnet mail-adr. din et annet sted, kan jeg ta kontakt hvis det er noe? Det er jo ikke alt som behøver å komme her. Et spørsmål, de avskrevne kirkebøkene fra Hof kan de lånes via biblioteket? Kjekt med fjernlån.En oppsummering: Om Ove Schougaard selv har jeg ikke fått noe, fars navn antagelig Anders. Heller ikke Else Kristine Holm har jeg fått noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Vet ikke om de avskrevne kirkebøkene kan lånes, eller om de kun er for salg fra Solør Slektshistorielag.Det er bare å ta kontakt hvis du har noe å spørre om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Jo da, de avskrevne kirkebøkene kan lånes på biblioteket, Sjekket nettopp basen til Åsnes bibliotek. Gjett hva jeg skal i morgen? Bestille bøker på fjernlån!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Tusen takk for en bit til i puslespillet. Hva gjorde han der? Tanken går til om han var på noen slags opplæring. Han ble jo sersjant og han var vel i 1732 i rette alderen til å begynne sin militære opplæring. Fantes det noen slags militær forlegning e.l. i området i den aktuelle tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thot Bøhmer

Sjeleregisteret sier ikke hvor han var, men på Åker i Vang var det allerede da et militært sentrum. Der bodde det militære sjefer. Jørgen Brockenhuus døde der i 1734. Ellers bodde det også kompanisjefer og kompanibefal i bygda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.