Gå til innhold
Arkivverket

[#38350] Lærerseminarium i Tønsberg 1798 - 1802

Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

En av mine aner Ole Halvorsen 25 år (sannsynligvis født i Storelvdalen) var i 1801 skolelærer i Åmot sogn, opplært ved seminariet i Tønsberg (se tema 38233).Jeg har funnet noe informasjon om dette seminariet på nettsiden til Høgskolen i Vestfold. Seminariet var ment å utdanne skoleholdere i Akershus stift, og stiftets proster, 15 i alt, skulle foreslå en verdig kandidat blant husmanns/bondesønner i sitt prosti. Informasjonen jeg fant på HVE bygger på en artikkel av A. O. Øverland i Vestfoldminne 1924-26. Kanskje denne lar seg oppspore gjennom Bibsys?? Jeg ville desstuten være takknemlig om noen der ute vet om andre kilder som kunne skaffe meg mer kunnskap om dette seminariet.Jeg har funnet seminariets 15 elever i Seminariets Gaard i Tønsberg i 1801: Lenke Er det noen som vet om det eksisterer informasjon om hver enkelt av dem som gikk der, og i så fall hvor? Ifølge den artikkelen jeg henter min informasjon fra, møtte hver elev med et skussmål fra sin prost.Den prost som plukket ut Ole Halvorsen må ha vært Andreas Wulfsberg 54 og prost over Østerdalen og sogneprest i Åmot i 1801. Er han i slekt med Helena Marie Wulfsberg 45 som var gift med 'Gaardens beboer' (se lenken over)?Alle bidrag er av interesse.Mvh Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...
Gjest Astrid Ryen

Han var klokker i Vang i Hedmark inntil han døde i 1828. Jeg har funnet skiftet etter hans første kone Karen Embretsdatter og etter Ole Halvorsen i 1828.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jo, Helene Maria Wulfsberg var søster av Andreas. Deres foreldre var kjøpmann Andreas Wulfsberg og Gertrud Marie Fredt i Tønsberg.Helenes dåp 12.januar 1757. (Den første i 1757 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8199&idx_id=8199&uid=ny&idx_side=-73>Lenke ). Og storebror, Andreas sin dåp 20.juli 1746. (Midt på venstre side Lenke ).Helene Maria Wulfsberg giftet seg med Christian Cock i Tønsberg 8.des.1775.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk skal du ha Iver for viktig informasjon. Kirkebok for vaksinerte i Vang fra 1812 er ført i pennen av 'Beskikket Vaccinateur Kirkesanger og Dannebrogsmand Ole Halvorsen'. Ved hans død i 1828 står det i klokkerboka at han var født i Kroken i Storelvdalen. Der finnes ingen kandidat, men det finnes en husmannssønn under Stai lenger nord. Denne har en bror Helge, men han er noen år eldre enn den Helge Halvorden 14 år som bodde sammen med Ole H. i Åmot i 1801. Ole Klefsås som har den store oversikten her har hjulpet meg i et annet tema, men konklusjonen er at et sikkert bevis mangler for at den rette er funnet.Jeg har ikke gjort noe med dette på lenge og har som et litt tidlig nyttårsforsett å prøve andre veier, bl. a. legge 'saken' frem for Statsarkivet i Hamar. Kanskje kunne det finnes informasjon om Ole Halvorsen der som jeg må ha hjelp til å finne frem til.Mvh Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.