Gå til innhold
Arkivverket

[#38355] Hvor kom Ole Steinsen og Anne Arnesdatter i fra?

Gjest Gunhild Svendstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunhild Svendstad

Disse to var foreldre til Ole Olsen Gullaug i Lier. Jeg finner Ole i Lier komfirmert den 28.05. 1826 . Ole er født 03.01 1811. Men vi finner han ikke blandt døpte i Lier. Heller ikke hans foreldre Ole Steinsen og Anne Arnesdatter. Men er det noen som vet noe om disse tre personene så hadde det vært storartet!Med vennlig hilsen Gunhild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Det er ifølge FamilySearch et par som gifter seg i Lier 14. juli 1796, men de heter Ole Tostensen og Anne Arnesdatter. Dette paret er på Brastad i Lier i 1801.Navnet Steinsen høres veldig 'moderne' ut. Fant du det da Ole Olsen ble konfirmert? Har du funnet Ole Olsen i FT 1865?Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunhild Svendstad

Hei laila og takk for svaret. Ja jeg fant navnet på foreldrene under komfirmerte i Lier. Jeg har heller ikke funnet Ole under død i lier.Men han fikk datteren Karen Olsdatter i 1836. Hun ble døpt i Tranby i Lier. Denne datteren karen var såkalt uekte. Moren var Gunhild Chrestensdatter Hennum.Gunild giftet seg aldri tror jeg for i 1865 var hun ugift ,og hun døde to år etter i 1867. Da var hun 60 år. Men jeg skulle visst mer om Ole olsen. Det står også at det er hans andre leirmål. Betyr det at han har et barn til? Jeg har lett i liers historie under gården Brastad i lier men finner ikke noe om det paret du nevner. Men kan anne arnesdatter ha vært gift flere ganger.?Gunhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Her er Ole Torstensen og Anne Arnesdatter på Brastad i FT 1801: LenkeDet kan selvfølgelig hende at Anne kan ha giftet seg på nytt, men jeg har ikke adgang til kirkebøkene for Lier her. Det enkleste ville jo være å finne Oles dåp der. Kanskje noen andre har mulighet til det?Hilsen Laila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunhild Svendstad

Hei igjen!Jeg aner ikke om det kan være en trykkfeil slik at det er ole tosteinsen og ikke steinsen på siden over komfirmerte i lier.Men jeg har lett under liers historie og funnet ole torsteinsen og anne arnesdatter på gården nedre brastad. Men ole står ikke oppført som barn av dem. Og ole torstensen døde i 1808.Da harmonerer det ikke med fødselsdato til denne ole olsen som er født i 1811. Jeg klør meg mer og mer i hodet av denne ole olsen Gullaug.Gunhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei GunhildSlektsgruppa i Lier historielag har sjekket 'din' Ole i konfirmerte og det er feil det som står der, i kirkboken står det: Ole Olsen Gilhuus f. 3 jan 1811 Foreldre: Ole Michalsen og Anne ??dtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.