Gå til innhold
Arkivverket

[#38357] Oslo døypast attende til Kristiania i 2025 og Bergen til Bjørgvin?

Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Det ligg føre eit forslag om å døypa den noverande hovudstaden attende til Kristiania i 2025. Forslaget skal vera komme opp for å bringa samsvar mellom bynamni i Noreg og unngå å måtta døypa om (''fornorska'') bynamni Kristiansand og Kristiansund. Samstundes skal Trondheim døypast attende til Nidaros, medan Bergen får attende den opphavlege formi Bjørgvin. Det er òg på tale, innan 2030, å gjera Nidaros til ny hovudstad for landet, for i 2070 å gje plass til Bjørgvin!Dette høyrest etter mi meining ut som fornuftige forslag, og i neste omgong vil eg uttrykka ønskje om at me får attende prestegjelds- og kommuneinndelingane frå 1839 slik at me ættegranskarar kan sparast for problem når me skal forklara ''geografien'' for etterkomarar etter emigrantane til Amerika!Med aprilhelsing frå Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Haha, den var god! Poisson d'avril! som de sier her.Men fra spøk til alvor synest jeg mer om Nidaros og Bjørgvin enn Trondheim og Bergen.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Ja, både Kristiansand og Kristiansund skal i forslaget tilbake til sin opprinnelige form, oppkallt etter grunnleggeren. Christiansand og Christiansund.Samtidig er det også forslag om at Tromsø skal få tilbake sitt ur-opprinnelige navn 'Romsa' :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Trondhjem het Nidaros i ett år og to måneder fra 1/1 - 1930. Men knapt noen trondhjemmer ville vite av det nye navnet, så Stortingets vedtak ble omgjort. Det nye navnet ble Trondheim, men folk her i byen sier Trondhjem (Tronjæm) fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til innlegg (1): Hadde jeg ikke sett Euro History Scannel's to timer lange innslag fra Norge for 2 uker siden, ville jeg trodd det hele var en aprilspøk. Navneendringen på de største byene skulle komme langt hurtigere (5 - 10 år), etter hva både departementsrådet og historikeren som deltok i programmet fortalte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiHer kommer mitt bidrag til nye stedsnavn rundt Christiania. (håper tif-bilder kommer med her)Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Til nr 6:Ja, hvis ikke Eik igjen blir til Eigh da, som jeg har sett i registre fra 1600-tallet.Og Øvre og Nedre Eiker blir vel igjen til Eger, Hokksund blir Hougsund og Mjøndalen skulle vel bli Mjølnadalir?Enn Gamlebyen da? Den har da vel ikke alltid vært 'gammel', så hva blir det nye navnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Jon Torp

LarsDette er malapropos i forhold til 'debatten' men likevel - du vil jo ha folk fra Hafslo...Se vielse nr. 79.Kildeinformasjon: Oslo fylke, Petrus, Ministerialbok nr. 9 (1897-1911), Ekteviede 1910, side 177.Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Jon for interessante opplysningar! Denne datoen mangla eg, so det var flott!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Men attende til det opphavelege: Dei som vil vita meir om korleis namnebrigda av amt, byar og herad gjekk føre seg, kan lesa denne artikkelen: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Bjerke

Blant det lite jeg husker fra universitetet, er at 'Bjørgvin' ikke fremkommer i noen text, at det bare er en formodning av den opprinnelige form av navnet Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Til (17) og (19): Kanskje ikkje bokstavert nøyaktig som 'Bjørgvin', men søkjer du etter t.d. 'Biorgwinn', 'Biorguin', 'Biørgwin', 'Biorgwin', 'Biørgvin', m.fl. får du tilslag i Diplomatarium Norvegicum Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg synes det meste av dette er fornuftig, men tykkjer at framlegget om at Trollheimen og Jotunheimen skal døypast om til Trollhjemmet og Jotunhjemmet er noko dumt. Dessutan likar eg ikkje at Vestlandssongen no skal heitte: 'Å Vestland Vestland når jeg ser deg sånn'... osv. Sjølv om dette er for å rettferdiggjera Bjørgvin og Nidaros, så vert det likevel tungt å svelgja. Men om det må til, så....Mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.