Gå til innhold
Arkivverket

[#38365] Lars Anderson Gjerde (1745-1798), Kvinnherad

Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Hvem var foreldra til denne karen? Jeg har prövd å finne dem, men det er ikke så lett uten bygdeböker.Fant en Anders Larson Gjerde og Kari Brynhildsdtr gift i 1739: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=KVIGDE&gardpostnr=516&merk=516#ovre>LenkeDet kan passe godt for datter til Lars Anderson heter Kari. De må ha vært i slekt: 'hafer K. bevill. til ægteskab' står det i kirkeboka.Var foreldra til denne Anders Larson: Lars larsen Gjerde og Baarni Jacobsdtr gift i 1719? LenkeDernest lurer jeg på hvem kona til Lars Anderson (1745) var, hun het Marithe Jonsdtr Boland (1745-1825)Henne har jeg ikke funnet noe om.mvh Kjellaug Se og:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Carsten, jeg tror denne Anders på Skarvatun er den samme som Anders Larsson jeg fant gift. Mener det er ikke mer enn en 5 km fra Skarvatun til Gjerde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvard Skarvatun

Som namnet syner, er eg frå same staden som 'gamleAnders Hjortland Skarvatun'. Avstanden mellom Gjerde og Skarvatun for 'gamlekara' var omlag 7 km gjennom skogen som dei gjekk den tida, idag meir enn dobbel så langt, med bil. Foreldra til Lars 1745-98 var Anders Larsson Hjortland 1712-8.8.1789 og Kari Brynjelsdotter Li 1713-24.3.1789. Dei bygsla eit bruk på Skarvatun i perioden 1740-50 og flytte deretter tilbake omlag dit han kom frå. Dei hadde 6 barn. Besteforeldra var: Lars Tomasson Hjortland 1670-1712 og Anna Eriksdotter Eikeland 1676-1753. Oldeforeldre: Tomas Lauritsen Hjortland 1615-94 og Brita Ingemarsdotter Tråvik 1633-1706. Tippoldefar Lauritz Davidson Lawson ca1590-ca1670 frå Skottland gift med Magnhild Arnesdotter Hjortland 1595-1675. Meir om du vil seinare. Mvh Ingvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk skal du ha. Jeg tar gjerne i mot mer om du har-:)Jeg holder på å hjelpe en venninde med hennes aner og hun blir nok glad for dette!!mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Kan Brita Ingemarsdtr. være født i 1633?, da hun skal ha vært gift ca 1639 og fikk barn fra ca 1640 til ca 1663. Jeg har sett at 1633 står flere plasser, men har også sett ca 1619 i Tråvik. Jeg har datteren Guro Tomasdtr. f.1659 g.m Elias Jonsson Grey i mitt slektstre. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvard Skarvatun

Til J.A.Hansen. Guri (eller Gudrun) Tomasdtr er fødd ca 1644 og mor hennar var Anna Hansdtr Broch frå Tomas Hjortland sitt 1. ekteskap. Barna etter 1654 Kari, Marta og Lars er med 2. kona Brita Ingemarsdotter Tråvik, fødd i 1633. Mvh Ingvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna Hansdtr Broch var vel datter til Hans Jensen Broch? Han var min 9. tippoldefar.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Takk til Ingvar og Kjellaug for opplysningene. Hadde ikke fått med meg ekteskap nr. 1 Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg er fremdeles på jakt etter Lars Anderson Gjerdes kone og hennes opphav: hun het Marithe Jonsdtr Boland (1745-1825).Er det noen som vet noe om henne?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

11 var selvsagt gården Boland, men her kommer det en kandidat til Maritte som er gift 2. gng på Store Giere i 1801, og som har datteren Herbor på 16 år, + 4 barn med sin nye mann Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ble bosatt på Tysnes. Men var begge födt i Kvinnherad, så det er nok den siste lenken som er den rette.Jeg fant ingen ved navnet Jon gift på Boland/Bogland/Bogeland. Det er mulig at hun ikke kom derfra aller at foreldra flytta dit senere.Finner ingenting på FS, bortsett fra en Marithe Johannesdtr f. på Netteland i 1743.Takk iallefall for innspill-:)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

kan det være kommuneinndelingen som her gjør det vanskelig? jeg er ikke sikker, men kan Gjerde og Boland ha hørt til Strandebarm i en periode? Gjerde og Boland er i hvertfall nabogårder på vestsiden av Kvinnheradsfjorden, ved Gjermundshamn. Netland finner jeg ikke på dagens kart, så jeg vet ikke helt hvor det ligger, men på 1801-tellingen kommer den rett før Ask, og den gården ligger rett sør for Gjerde. Så at hun kan være født på Netland i Kvinnherad skulle ikke være helt usannsynlig. Der er jo forøvrig mange Jonsbarn der i 1801, ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

..og på Netland er det flere Jo... som dør siste halvdel av 1700-tallet, men ingen på Boland, ser det ut for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jeg si jeg ikke vet (16), men for sikkerhets skyld så sjekket jeg og i Strandebarm.Ser det en en Jons. som lever av almisse på Bogeland og to Jonsdötre på Netteland i FT 1801.Passer med alder til 'min' Marithe dersom det kan være sösken.Det er jo flere Jon som gifter seg rundt om 1740 i Kvinnherad, så uten hans farsnavn blir det nok vanskelig.Her fant jeg ihvertfall ekteskapet deres, men ikke noe mer: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

her tror jeg vi har noe, Marte Joensdtr var pike på gården som Lars var sønn på Giere Lenkeover der ser du Netteland, med en Johannes Pedersen, som kan være Martes far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok sikkert riktig pike i ekstraskatten 1763, der har jeg aldri tenkt å lete!De bodde jo först på Gjerde da de giftet seg og siden på Netteland, så det er mye mulig at du har funnet rette foreldre. Det er jo mulig at disse 'barna' ikke var gift og bodde hjemme?Takk skal du ha Arnfrid-:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvard Skarvatun

Her må du Kjellaug halde tunga beint i munnen, du er ute på ville vegar no, (23)er ein heilt annan familie. Di Marta (g.m.Lars Andersson Gjerde) er fødd på garden Boland i 1744/45 og hadde søskena Anna 1736, Brita 1738, Anna 1739, Sjur 1742, Malena ca 1748 og Jonetta 1752. Faren heitte Jon Sjurson, ein tilreisande korporal og tambur som gifte seg med Brita Olsdotter Boland fødd på Boland ca 1712 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=KVIGDE&gardpostnr=464&merk=464#ovre>Lenkeog truleg dotter av Olav Haldorson f.1675

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk skal du ha Ingvard, det var godt å få dette rettet opp! Jeg var litt i tvil med Jon og Johannes da..Kornelius var vel bror til Kari Brynjelsdtr Li, mor til Lars?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.