Gå til innhold
Arkivverket

[#38392] Jens Asbjørnsen, Kaland i Fana.Født på Gåsevold v/Stavanger.Hvem var foreldrene?

Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

I 1701 finner jeg Jens Asbjørnsen 57år som oppsitter på gården Kalland/Kaland i Fana (Hordaland)LenkeVed gravleggelsen den 28.02.1717 blir det opplyst at han kom fra Gåsevold i Stavanger.Er der noen av Digitalarkivets mange brukere som kan fortelle meg noe om hans opphav? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg løfter denne opp igjen i håp om at noen kjenner til jens Asbjørnsen Gåsevold. Her er gravleggelsen i 1717.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Rune Thorstensen

Jeg prøver igjen om noen har kjennskap til Jens Asbjørnsens opphav.Han var gift med Anna Monsdtr. Kaland 1667-1733.Alle opplysninger vedr. Jens Asbjørnsen mottas med takk. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

Gaasevold må være/ha vært en gård i Bjerkreim i Rogaland. Nå har ikke jeg de nye Bjerkreimbøkene, mulig han er nevnt der. Det bør finnes et kopskattmantall for Bjrerkreim 1645, muligens på Riksarkivet. Dersom noen har Bjerkreimbøkene og kan gjøre et oppslag på Gåsevold hadde det vært en god begynnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Eva for innlegget ditt. Da er det å håpe at noen kan gjøre et oppslag i Bjerkreim-bøkene for om mulig å finne spor etter Jens der. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk til Johan Arthur for oppslag i Bjerkreim-boka, selv om svaret dessverre ikke var som jeg kanskje hadde håpet. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

Forfatteren av ovennevnte bok er tilbake fra ferie om en uke. Jeg skal forsøke å huske og spørre henne om hun har noen opplysninger på lur angående Jens Asbjørnsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk skal du ha Eva.Han burde jo ha vært nevt i prestemanntallet 1663-66 dersom han var født rundt 1644. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

Jeg har nå snakket med forfatteren av Bjerkreimsbøkene. Noen flere opplysninger om Jens Asbjørnsen foreligger ikke. Kopskattmantallet har ikke med navn på barn. Skifteprotokollene kom ca 1662, registrert på kort på Statsarkivet i Stavanger. Men både disse og ellers alle tilgjengelige mantall for området er saumfart i forbindelse med utgivelsen av Bjerkreimsbøkene. Da kommer vi nok ikke lengre med Jens Asbjørnsen, men han er i hvertfall lokalisert til Gåsevold i Bjerkreim. Så langt vet jeg ikke om noen andre steder her med det navnet. Noen bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Eva for innspillett ditt.Jeg lurer bare på en ting. Du nevner at barn ikke var tatt med i kopskattenmen da burde i alle fall hans far Asbjørn ha vært nevnt der. Er der noen som har mulighet for å sjekke om det fantes noen ved det navn i skattemanntallet? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

Skattemantallet vil vel noen og enhver av oss ha problemer med å lese dersom vi fikk fatt i det. Jeg har sett på det digitaliserte prestemantallet fra 1663-66. Jeg trodde at Bjerkreimsgårdene skulle ligge under Helleland prestegjeld og Helleland eller Bjerkreim sokn. Her ser det ut til at de ligger under Sogendals prestegjeld. Kanskje det finnes en Asbjørn eller noen flere Asbjørnsønner eller døtre der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen for hjelpen. Vi får se om det skulle dukke opp noe nytt, som kan gi svar på hvem foreldrene var. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.