Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#38456] Hva gjør jeg galt?

Recommended Posts

Gjest Egil Wilhelmsen

Hva gjør jeg galt? Skal finne gårder og personer i ft. 1801. Kommer frem og velger FYLKE, deretter KOMMUNE. Så står det 'NYTT GARDSSØK' og jeg velger A: GARD, B: ER LIK og C: GARDSNAVN (skriver navnet på gården, som alltid har vært det samme). Så kommer opp: FUNNE GARDER 0. Har prøvd mange ganger med forskjellige gårdsnavn, samme resultat. HVA GJØR JEG SOM ER FEILAKTIG?

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/123955-38456-hva-gj%C3%B8r-jeg-galt/
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Selv om gårdsnavnet alltid har vært 'det samme', kan stavemåten som vedkommende skriver av folketellinga har brukt, være ulik. Folk stavet ofte etter hvordan de oppfattet navnet (i 1801 fantes ingen offisielle stavemåter).Valget 'er lik' er derfor ikke alltid gunstig i denne sammenhengen. Prøv 'børjar på', 'inneheld' eller eventuelt 'alle termar'.Hvis du oppgir konkrete eksempler, kan du sikkert også få hjelp til å finne nøyaktig det du er på jakt etter.

Gjest Bernt Jenssen

Ett typisk eksempel på hvordan en kan lete i blinde etter ett navn!Ett sted som heter 'Tussøy' noe vi hadde trodd det hadde hett hele tiden, men,Skrivemåten ved FT.1801 var 'Tudsøe' og ved FT.i 1865 og 1875 ble det skrevet 'Thusø' og FT.1900 'Tussøen'Som du ser så er det en del skjær i sjøen, i mitt eksempel er det heller ikke så mye sammenfallende staving.Vi kan sikkert hjelpe hvis du vil.

Gjest Jon Mamen

En feilkilde i folketellinga for 1801 ligger i avskrivernes manglende evne til å tolke skriften. For Modum har flere gårdsnavn fått helt tullete betegnelser. Den værste er 'Odummodu' for 'Grøterud'. Det står 'Kaaen' for 'Raaen', og enda er det flere feil. Da hjelper det ikke mye å være lokalkjent. Men ved å søke på 'alle termer' kan en finne det som likner.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.