Gå til innhold
Arkivverket

[#38487] Nettopp funnet bestemor, hva med resten?

Gjest Nina Laugerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Lysningsprotokollen ligger digitalisert for seg selv. Denne type protokoller er gjerne en egen underserie blant kirkebøkene. Ministerialprotokollen eller det som populært kalles kirkebok inneholder tradisjonelt opplysninger om fødte, konfirmerte, viede og døde, samt tidvis også andre typer kategorier. I moderne tid, ettersom folkemengden og dermed de kirkelige handlingene økte, har ministerialprotokollen ofte blitt splittet opp etter type kategori.Som nevnt i mitt tidligere innlegg (12), sees ikke protokollen med viede å være digitalisert. Siden man har startet digitaliseringen med de nyeste kirkebøkene, tolker jeg fraværet slik at denne protokollen ennå ikke er levert inn til Statsarkivet i Oslo. Du må i så fall ta kontakt med Vålerengen menighet for å ta rede på vielsen. Som regel er prestekontorene velvillig innstilt til slike forespørsler, etter min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

God formiddag!Når det gjelder 'nødsarbeide' er/var vel dette en betegnelse på offentlig igangsatt arbeide med mål å avhjelpe arbeidsledigheten? Jeg ville således tolke det dit hen at Kristian i 1922 hadde vært arbeidsledig, men fått såkalt nødsarbeide tildelt, mens han i 1923 hadde fått seg jobb som sjåfør på det 'vanlige' jobbmarkedet. Tror med andre ord ikke du skal koble sammen nødsarbeider-sjåfør til ambulansesjåfør eller liknende.Navnebruken i Norge omkring århundreskiftet var mildelst talt vilkårlig, sett med våre 2006-øyne. Man ser én og samme person omtalt med ulike varianter i ulike kilder, selv om de er fra samme tid. Det skulle ikke forundre meg om du før eller siden kommer til å oppleve at Kristian står som Olsen for eksempel, siden faren het Ole Kaspersen.Hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.