Gå til innhold
Arkivverket

[#38537] Marie Pedersdatter född 1804 i Stokke.

Gjest Björn Johnsson
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil Theie

Stokke kirkebok 1836: viet 8.12.1836, ungkarl Jens Christensen, 22 år, Hontvedt og pigen Marie Pedersd. 29 år, Sørby. Hans far: Christen Jensen Hondtved, hennes far Peder Hansen Møgenæs.Far er altså ikke Peder M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Jeg heller nå mot Kristians alternativ 1 (innlegg 20). Jeg antar at foreldre ikke er nevnt ved konfirmasjon rundt 1820, men det bør jo allikevel sjekkes om det kan være opplysninger av interesse i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Tilbake til innlegg 6: Ved vielsen kobles Marie Pedersdatter til 'Gryde skougen' (det er vel helst bosted, 'fød og ophold' er nok hentet fra kolonneoverskrifta i kirkeboka), og det oppgis at faren het Peder Guttormsen.Fordi Egil har funnet en Peder Guttormsen i rimelig alder, som døde på en plass under Gryte, vil jeg helst tro at kirkeboka har oppgitt rett navn på faren (om PG er fyren på Borgen i FT1801, er en annen sak).Det er sikkert og visst at kirkebøkene har feil her og der, men innen vi kan *bevise* at kirkeboka har feil i dette tilfellet, mener jeg at det er metodisk riktig å stole på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

Til 31: Gjen er tatt fra rubrikken med brudgommens navn etc. Neste rubrikk er Brudgommens føde og opholdsted, Brudens fødested. På sistnevnte står hhv. Gjellestad øverst (for ham) og Gryde Skougen (for henne). Ser nå at jeg har skrevet Gjennestad, det skal være Gjellestad.For ordens skyld: jeg har en svært dårlig kopi av kirkeboken, den bør kanskje kontrolleres. Jeg kan likevel ikke se annet enn at Guttormsen er riktig i kb.Kan ellers nevne til innlegg 24: Lene Maria Pedersd. er oppført som fadder i 1834. Ei pike med samme navn fra Gryde, 26 år, gifter seg 22.10.1824 med Christopher Olsen Gryde, Dahlen under Gryde, 28 år. Forlovere Peder Jacobsen Gryde og Anders Pedersen Gryde.Død 6.10.1835, begr. 11.10.1835, konen Lene Maria Pedersd. 38 år, Gryde Skougen.Noen som kjenner til dåpen til denne Lene Maria? Hun kan selvfølgelig bare ha vært en nabo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

I FT1800 finner jeg ei Lene Maria Pedersdatter på 3 år som kan passe. Hun bor på Solum, Arnadal, og er datter av Peder Andersen og Ane Larsdtr. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10720&gardpostnr=130&personpostnr=2566&merk=2566#ovre>Lenke (Ved foreldresøk på Peder Andersen og Ane Larsdtr. finner jeg ingen barn som får navnet Maria.) Dette kan være hun som gifter seg med Christoffer Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Takk Egil. Da noterer jeg det jeg burde gjort før.Kan en ugift kvinne på 59 år kalles kone?Om denne kvinnen er den samme som mor til Maria Pedersdtr. f. 1804, har hun antagelig oppholt seg i området hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er vel identisk med piken Kari Gulbrandsdatter Brødholt som ekter ungkar Jacob Larssen Brødholt i 1814: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

Jeg har registrert dødsfall i Stokke fra 1815 til 1850 og finner ingen andre begravde Kari Gulbrandsd. i denne perioden.Når det gjelder Jacob Larsen er det antagelig den samme som gifter seg som enkemann på Anholt 1.6.1830 med Anne Halvorsdatter. Hans far var Lars Jacobsen Holten. Jacob er da 40 år. Muligens er det samme Jacob som begraves 2.1.1831, død 23.12.1830 som inderst på Anholt, også da 40 år.Jacob Larsen Anholt eie vaksinerer datteren Karen Lovise (oppkalling?) i september 1835, hun er da 4,5 år gammel. Han dør da i så fall kun et halvt år etter denne vielsen, antagelig før datteren er født.Til 36: Kone betyr vel at hun er gift, Hun har tydeligvis giftet seg etter 1804, se 37.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egil,Har du mulighet til å sjekke konfirmasjonen til Marie Pedersdatter ca. 1820, jfr. innlegg 30?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

Ketil: Dessverre, jeg har ikke registrert 1820, kun fra 1815 til noen få i 1818, jeg fant ut at kopiene ble for dårlige og avventer evt. utlegging på DA.I de jeg har registrert, var det imidlertid ikke tatt med foreldre frem til 1818.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn Johnsson

Hej.Jag har för mig att det finns en Marie Pedersd. som konfirmeras 1821 men hon var född 1806 tror jag. Jag skall kontrollera när jag kommer hem.Mvh Björn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.