Gå til innhold
Arkivverket

[#38737] Syver Pedersen (Qvalem/ Kveum/Kvalheim i Skjåk/ Lom?)

Gjest Hill-Gunn Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Atle Brandsar

Hei!Gunhild Persdotter Rusten sin dåp (17.4.1797): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9241&idx_id=9241&uid=ny&idx_side=-153>LenkeDette skriv Ættebok for Skjåk om foreldra: 'Rusten II. Per Kristensen Rusten, frå Vågå, f. 1754, g. 21/3 1794 Ragnhild Larsdtr. Storbråten, dpt. 24/5 1775, d. 1840. (dtr. til Lars Toresen Storbråten, Gunhild Hansdtr. Skamsar). Barn: 1-5' (Gunhild er nr. 3)Kanskje Per er frå 'Nedrelien(?)' i Vågå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Tusen takk Atle for opplysningene.Finner på FS at det er 2 Peder Christensen som blir døpt 1755 i Vågå. Far til den ene er Christen Nedrelien [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=100143189388&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Oppl&juris2=Oppl&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Oppland&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke og far til den andre er Christen Sivertsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Da har jeg søkt både vel og lenge gjennom KB for Lom og funnet en del som jeg håper noen med tilgang til Ætte- og slektsbøker for området kan svare på.Den 5.des. 1790 blir en Peder Sivertsen døpt, foreldre Siver Pedersen og Marith Olsdtr. Prestengen [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9241&idx_id=9241&uid=ny&idx_side=-108>LenkeKan ikke finne disse i ft. 1801, er de omtalt i slekts- og Ættebøkene?I ”Stamruller Gudbrandsdalenske kompani” finner jeg en Siver Pedersen f. ca 1800, far Siver, husmann i Skjåk Lenke Det er vel han som er født i 1799 (nr.32) Lenke og her i 1801 Lenke hvem ble han gift med?Hvor stammer han fra denne Peder Siversen Dalen som gifter seg 5. mai 1815?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Har nå lest Ættebok for Skjåk I fra perm til perm uten å finne Syver Persen f.ca.1750 og Rønnaug Larsdtr f.ca.1765 nevnt utenom Kvalheimseie. Egentlig litt rart fordi utabygds ellers er nevnt med opphavssted. Finner ikke Prestengen i Ætteboken. Finner i farten heller ikke Peder Siversen Dalen selv om Dalen er nevnt 3 ganger i Ætteboken. Det er fort gjort å overse ting, så jeg skal ikke si kategorisk at de ikke finnes i ætteboken. Mitt utbytte ble to heidøler gift til Skjåk som kan føyes til tidligere fangst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei Kai, og takk for at du tar deg tid til å hjelpe meg.Nå har jeg snart lest alle Kirkebøkene for Lom fra perm til perm og funnet en del som ikke akkurat stemmer med Ættebøker/slektsbøker eller ft. 1801Denne Peder Sivertsen som ble født mens foreldrene var på Presteng i 1790 og senere må ha holdt til på Dalen er ikke å finne i 1801. Fant moren Marit Olsdtr. død i 1797 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=29&filnamn=lombg&gardpostnr=3219&merk=3219#ovre>Lenke og faren død i 1800 Lenke Rart at denne familien ikke er omtalt i ÆttebokaSom sagt før, så får jeg det ikke helt til å stemme det som står i Ætteboka og ft. 1801 når det gjelder Peder Siversen. Det kan ikke være denne 31 år gamle Peder Siversen (sønn av Siver Pedersen og Rønnaug Larsdtr. på Kvalheimseie) som gifter seg i 1821 med Gunhild Pedersdtr. 21 år gammel. Det må være denne Peder som blir døpt i 1800, foreldre; husmann Sivert Pedersen og Rønnaug Olsdtr. Qvermoen Lenke 10. okt. 1802 blir søsteren Rønnaug døpt LenkeBeviset på at dette må være den rette Peder, er at den Peder Sivertsen som dør i 1839 på Qveum, er 40 år gammel Lenke Trolig moren Rønnaug som døde 82 år gammel året etter (f. ca 1758) Lenke og faren Syver døde 60 år gammel 4. sept. 1814 (f. ca 1754)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Legger inn lenken her til debatten på tema 71282 [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&temanr=71282&debatt=brukar&spraak=#anker>LenkeHmmm… jeg har litt problemer med disse gårdsnavnene, og klarer ikke helt å skjønne hva som lå/ligger i Skjåk eller i Lom. Er tydeligvis ikke alene om det problemet :-) Iflg denne aneoversikten var Gunhild og Ingrid Pedersdtr. begge f. 1799, den ene i Rusten i Lom og den andre i Rusten i Skjåk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Her var det mykje spørsmål, så i kveld nøyar eg meg med å svare på siste; Gjelbakken låg under Brandsar i Skjåk - samt ein husmannsplass med same namn under Hove i Skjåk.Litt ad 30: Syver som vart gravlagt (eg går utifrå at det er gravferds/jordfestingsdatoen presten førte) 4.9.1814 har ingen uttrykt dødsårsak, det er dei tre fylgjande gutane som har det: 'døde udkom[m]anderede'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei Atle og takk for svaret.Ja, det blir mangt og mye en lurer på når man sitter ytterst ut i fjærsteinene i Nordland, og ikke har peiling på hvor verken folk eller fe holdt til på disse husmannsplassene og gårdene oppi Skjåk :-)Ett spørsmål til:-) Stivingen var det en husmannsplass i Skjåk, og hvilken gård lå evnt. den under?Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Hei! Stivingen låg i Skjåk, ja - men kva for gard er eg ikkje sikker på - og finn ikkje noko om det i farten. Meiner det kan vere ein stad ikring Marlo - utan at eg er sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Takker og bukker Atle, svarene dine gjorde at jeg fikk en del nye biter på plass i puslespillet mitt.Kommer tilbake med flere spørsmål når jeg får litt mer system på alle bitene.:-) Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei igjenTror jeg nå har fått sånn nogenlunde system i alle bitene jeg har funnet i KB og databasen for Lom. Syver og Rønnaug som er på Qvalem i 1801 må være mine barns forfedre [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f18010514&gardpostnr=174&personpostnr=2509&merk=2509#ovre>Lenke Men hvis mine antagelser er rett, er det feil både i ft. samt Ætte- og slektsbøkene når det gjelder familiens fødselsår og navn. Det skal trolig være Rønnaug Olsdtr. og ikke Larsdtr. Peder er registrert 10 år for gammel, og det er Anne og ikke Ole som er eldst. Hvis jeg har tydet personnavn og gårdsnavn rette, har jeg funnet dette om familien i kirkebøkene og databasen.20. nov. 1785 blir Rønnaug Olsdtr. Gielbakkens uekte datter Anne døpt, far er Siver Pedersen, Stivingen (Styvingen) nederst v. side Lenke Faddere: Barbro på Schiager – Ole ? – Lars Olsen Gielbakke – Anne Qvale – Embjørg Pedersdtr. Mourstad. Tror det er Anne som blir gift med enkemann/husmann under Garmoe, Henning Olsen i 18092. sept. 1787 blir Rønnaug Olsdtr. (Branser, tror jeg det står) sitt 2. uekte barn Ole døpt, far soldat Peder Siversen, Bustad. Midt på v. side Lenke Faddere: Rolf Brandsar – Lars Hosar – Sylfest Qvale – Eldri Opstad – Anne Ramstad. Ole ble gift med Anne Toresdtr. fra Bræk i 1812 og døde på Forberget i 182925/10 1796 er Syver Pedersen på Malloug (Malloe?) når han gifter seg med Rønnaug Olsdtr. Gielbakke (midt på v. side) Lenke forlovere: Rasmus Malloug og Lars Olsen (over?) Brandsar12/1 1800 er Syver og Rønnaug på Ourmoen (Qvalem?) når ”min” Peder blir døpt Lenke Faddere: Joen og Kari Qvalem – Rolf og Anne Brandsar – Aaste GielbakkenNår Rønnaug blir døpt 10. okt. 1802 er bosted Ourmostuen Lenke Faddere: Lars Gielbakken – Thor Lund – Synne Qvalem – Brit Gielbakken – Ragnhild Grimstad Rønnaug tror jeg ble gift med John Iversen, er på Stensland i 1865Samme bosted (Ourmostuen) er det 8. nov. 1807 når datteren Aaste blir døpt Lenke Faddere: Joen Traastad – Peder Løkken – Live Torberget – Pernille Dalen – Anne AanstadSer man på fadderne, tror jeg denne Lars Olsen, Gielbakken som er 50 år og husmann på Brandsar i 1801 er bror til Rønnaug, Lenke Lars dør i 1816 Lenke Trolig er det også en søster denne Brit Olsdtr. som er boer og går i dagleie på Brandsar, hun er fadder på Rønnaug i 1802.Embjørg Pedersdtr. samt Pernille Dalen er trolig søsken til Syver. Embjørg er Inderste og går i dagleie under Malloe i 1801 Lenke Pernille kalles feilaktig Olsdtr. i 1801 hvor hun er gift med husmann Amund Larsen under Reppen Lenke Ut fra barnas navn tror jeg at Syver sin far må være Peder Stivingen/ Styvingen som døde i 1769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...
Gjest Hill-Gunn Jensen

Takk skal du ha Torgeir for lenken.Tror jeg avstår fra å kommentere innholdet :-)Jeg har i grunnen gitt opp å få tilbakemeldinger på mitt siste innlegg, hvor jeg ser at det er en feil i 3. avsnitt. Far til Ole døpt 2. sept. 1787 skal selvfølgelig være soldat Syver Pedersen LenkeSom Peder Syversen Kveums foreldre har jeg i mitt slektsprogram registrer Syver Pedersen f. 1756 på Stivingen, gift 25. okt. 1796 med Rønnaug Olsdtr. f. 1760 på Gielbakken, og sånn vil det stå inntil noen kan motbevise det jeg har lagt frem av fakta i innlegg 38Ettersom ingen hittil har kommentert opplysningene jeg har funnet, regner jeg med at mine antagelser om denne familiens opphav er rett, og at det er feil i både i ft. samt Ætte- og slektsbøkene når det gjelder familiens fødselsår og navnMvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Det du skriv i innlegg 38 verkar greitt, det. Truleg har skrivaren i 1801 teke i miss og gjort Rønnaug om til ei Larsdotter - fødselsåra til borna må ein óg taka med ei klype salt.Eg vil tru dette er mora til Syver Persson: [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=35&filnamn=f18010514&gardpostnr=158&merk=158#ovre>Lenke - Åste her har patronymet Syver, og høver i alder nokolunde til den Åste som vart gravlagt tre år seinare. Men eg finn ikkje vigsel på Per og Åste.Rønnaug var dpt. 18.5.1764 frå Geilbakken - Lenke - faren heitte Ola Jakobsson, mora har eg ikkje funne namnet på.Syver ser ut til å ha vorte døypt 11.11.1754 frå Vigstadmoen -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Endelig noen som svarte :-)Takk skal du ha for dette Atle. Fant også ut at denne Aaste Sivertsdtr. på Malloe i 1801 kunne være Syver sin mor.Når det gjelder Rønnaug Larsdtr. så må faren Ole Gielbakken ha fått 2 døtre ved navn Rønnaug. Det er foruten denne Rønnaug i 1764 også døpt ei i 1760 (nede v. side) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9241&idx_id=9241&uid=ny&idx_side=-21>Lenke Spørsmålet blir da hvem av de ble gift med Siver Pedersen? Jeg vil anta at den eldste døde som spedbarn og at den yngste ble kalt opp etter henne og at det er hun som ble gift med Siver.Du nevner at Siver Pedersens ble døpt 11.11. 1754 fra Vingstadmoen, men hvem er da denne Siver f. 4.2.1756 som blir døpt 7.3.1756 i Lesja, med far Peder Stivingen? (øverst v. side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Ja, det med Rønnaug kan hende. Det er to Rønnaug Olsdøtre som vart gravlagte same dag - 21.4.1760, den eine nemnt ein dag gamal, den andre 8. Rønnaug _kan_ ha vore ei av desse (med feil alder), men det er uråd å veta, i.o.m. at desse ikkje vart gamle nok til å verta innførte i dåpslistene, og at dei heller ikkje er nemnte med gardsnamn.Jøsses, korleis fann du på å leite i Lesja?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Med store lokal kunnskaper om Skjåk, Lom og Lesja, samt toppkarakterer i geografi og historie, finner man det meste.Jeg bare tuller:-) Det var nok Familysearch som satte meg på sporet [url="http://www.familysearch.org/eng/search/IGI/individual_record.asp?recid=500221894100&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeSiden Stivingen lå i Skjåk var Peder trolig derfra, men Aaste Sivertsdtr. kan ha vært fra Lesja. I alle fall ble de gift i Lesja 30.11.1755 (midt på h.side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Hei! Eg fann ikkje Åste i dåpsregistra for Lesja (såg frå 1729 til 1731 - ho må vere fødd kring 1731) diverre ligg ikkje dåpslistene for 1732 og utover ute. Eg held ein knapp på desse som foreldre til Åste: Lenke - noko som kunne forklare kvifor Åste gjev sonen Tor namnet sitt i 1765. Eg har ikkje sett nokor dotter med namn Rønnaug, men så har eg heller ikkje leitt ;-) Men ein kan sjå det er plass til ei Rønnaug mellom Syver og Anne.Dette er det eg førebels har på huslyden:Per Larsson Stivingen, f. kring 1728, gravl. 19.2.1769 frå Stivingen, nemnt 41 år gamal. Gift 30.11.1755 på Lesja med Åste Syversdotter __, f. kring 1731, gravl. 3.3.1804 frå Stivingen, nemnt 72 år gamal. Åste var «Husbondens Moder» på Ner-Marlo ved ft. 1801 (noko som vel må vere rot frå skrivaren si side?) – det er jamvel nemnt at ho «Nyder føderaad af gaarden», enkje etter fyrste ekteskap og 71 år. Born:1. Syver, dpt. 7.3.1756 på Lesja. Kom til Aurmo, gnr. 40-5.2. Anne, dpt. 23.11.1760 frå Stivingen, gravl. 24.7.1763 frå Stivingen, nemnt 2 år gamal.3. Embjørg, dpt. 23.1.1763 frå Stivingen. Kom til Ner-Marlo, gnr. 57-1.4. Tor, dpt. 6.3.1765 frå Stivingen, d. __.5. Anne, dpt. 8.4.1767 frå Stivingen, d. __.6. Pernille, dpt. 23.7.1769 frå Stivingen. Kom til Amundsted, gnr. 50-3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Takk for disse opplysningene Atle.Bare et kort spørsmål, er det fra Ættebok for Skjåk du har opplysningene om fødselsårene til Aaste og Peder på Stivingen sine barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Stusset litt på hvorfor Peder og Aaste kalte sin første sønn Siver etter morfaren, det var vel mest vanlig å kalle opp sitt første sønn etter farfaren. Men, årsaken kan kanskje ha vært at de bodde hos Aastes foreldre da Siver ble født, og derfor ble morfaren oppkalt først.Farfaren ble hedret da Lars ble døpt 3/12 1758 i Skjåk [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9236&idx_id=9236&uid=ny&idx_side=-19>LenkeFinner 2 ved navnet Lars Pedersen i 1801 som passer i alder, en som er husbonde på Bøe Lenke og en som er husmann under Rusten Lenke mest trolig den siste.Ser at Embjørg skal være dp. 23.01.1763 i Skjåk, men det står Ingeborg i KB, er Embjørg og Ingeborg det samme? Lenke Ble Embjørg Pedersdtr. som er på Malloe i 1801 noen gang gift med Ole Olsen Saugloe som var faren til alle hennes 3 ”fril-barn” ? Det er trolig han som er her i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.