Gå til innhold
Arkivverket

[#38775] Er Køhler-saken -Hugo Køhler(Johann Orth) for sensitiv? Nye opplysninger i saken

Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Nei Sandblost. August Køhler var hans far og Friedericke Køhler var hans mor. Problemet er bare at de klarer ikke finne ut noe som helst vedr. Køhler hverken i Eilenburg eller på Statsarkivet i Leipzig,sistnevnte er forøvrig er meget bra Statsarkiv med utmerket service. Når det gjelder dette med løse og faste øreflipper tar jeg det til etteretning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Jan Frode: Greit at du tar det til etterretning, men det jeg egentlig lurte på var hvilken betydning det faktum at øreflippene mm. utelukker at dette er samme person har for det videre arbeidet med identitetsspørsmålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Snildal: Arbeidet med identitetsspørsmålet fortsetter med uforminsket styrke.Momentet med øreflipper tas med i vurderingen.Uansett utfall av saken vil jeg kartlegge Køhlers levnedsløp fra Eilenburg til kristiansand uavhengig om han var identisk med Ort eller ikke.Jeg avventer med å komme med en konklusjon på saken intil vi har vært på slottet Orth i Steirmark/Gmunden,Tyskland og Italia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg vil anbefale at det undersøkes nærmere i kilder fra Eilenburg (f eks byene eget arkiv, Stadtarchiv, eller tilsvarende i et Kreisarchiv) om det bodde personer i byen ved navnet Köhler eller lignende ved midten av 1800-tallet.Dette forslaget har jeg fremmet tidligere (en god stund siden), men det eneste jeg kan se er undersøkt hittil, er kirkebøker. Det må da finnes mye mere i byarkivet, så som eiendomsregistre, skatteligninger etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Jeg skjønner ikke at du må helt til Mellom-Europa for å konkludere med at øreflippene til Orth ikke kan ha grodd fast, men det er i alle fall et fint påskudd for å besøke en fantastisk del av Europa :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Overskriften til temaet 'Er Køhler-saken -Hugo Køhler(Johann Orth) for sensitiv? Nye opplysninger i saken', kan man dessverre faktisk anta nettopp er disse helt forskjellige øreflippene.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Pr. idag er det ikke anledning å reise ned dit. Du har ikke tilfeldigvis navnet på en Genealog/slektsforsker som påtar seg oppdrag der nede mot betaling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Ikke i farten, men i resepsjonen i Sachsisches Staatsarchiv i Leipzig har de navn og adresse til genealoger som de pleier å henvise folk til. Jeg har sett listen der, og den inneholder flere navn på genealoger som bor i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Adkomst til arkiv i respektive byer:Den letteste veien til Tyskland er vel (har ikke anvendt den selv) hvis man tar en direktelinjet expressbuss fra Rogaland via Kr.sand.S. til Hamburg. Derfra buss (ev.fly) eller DBB videre.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Det er ikke det økonomiske aspektet som gjør at jeg ikke drar dit nå , men andre persolige årsaker. Takk forøvrig for nyttige tips.Jeg fant dette avisutklippet i Køhlers privatarkiv nr.1140 på Statsarkivet i kristiansand. Hva står det egentlig her?

bilete1763.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er en melding om at storhertuginne Alice von Toscana, født prinsesse av Bourbon-Parma, er død i sitt 86. år. Deretter følger en kort oppsummering av Toscanas historie. Den avslutter med at Toscana etter folkeavstemming i mars 1860 ble innlemmet i kongeriket Italia, og at Toscanas statsoverhoder siden den tid har bodd i Østerrike. Den avdøde var gift med storhertug Ferdinand IV som døde i 1908.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

238: Det er først en kort notis om at storhertuginne Alice av Toskana er død i sitt 86. år på slottet Friedeck ved Schwertberg i Oberösterreich. Dernest er det en historikk over det tidligere storhertugdømmet Toskana. Etter 1860, da storhertigdømmet ble slått sammen med Italia, levde de detroniserte høyhetene i Østerrike. Alices mann, storhertug Ferdinand IV, døde i 1908, så notisen må være fra etter denne tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monica Jakobsen

Ville bare komme med ett innspill. Det er opplyst at det er tatt noen DNA tester av etterkommere eller at dere skal gjøre dette. Har dere tenkt på at Dna testen av etterkommere fra AHK 2 døttre fra danmark og AHK øvrige barn fra eget ekteskap i norge ikke kan stemme overens hvis det er snakk om et identitets skifte i 1891?Det er ikke mulig at disse etterkommerne kan være i slekt hvis Johann Orth overtok en fiks ferdig familie som han oppdro som sine egne. Og har de samme DNA så er teorien om at Johann Orth overtok familien i 1881 mere riktig i henhold til Gotha almanakken. Men da stiller det seg et nytt spørsmål og det er at hvordan kunne han være gift og forlise i 1890 hvis han fikk barn i Danmark i 1886 og 1890.Dermed ville det blitt lettere å sannsynlig gjøre om ett identitets skifte hadde funnet sted og opplysningene i Johanns Gotha almanakk stemmer. Hvis man kan sammenligne DNA fra de to grenene av familien. (biologisk og antatt kjøpt)Etter den teorien dere har er Johann Orth seg selv fra 1861-1891 og Alexander Hugo Kølher fra 1891-1945 og dermed er barna fra Danmark kjøpt og de norske biologiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Døtrene til Hugo Køhler og Clara Levin var født i Malmø,Sverige,Odense,Danmark og randers,Danmark.ingen av disse har gjenlevende etterkommere i dag.Eneste sønn av ene datteren var Ragnvald Jørgensen i Stavanger,som dukket opp som ny arving i 1945.Ingen Barn.Men Ragnvald Jørgensen var isåfall ingen arving etter Orth,da han var sønn av Køhler og Levin.og iflg. Køhler levde de ikke sammewn som ektefolk,kun uttad.De var ikke engang venner skrev han i almanakken.Vi bygger derfor DNA på biologiske etterkommere av (eventuelt)Johan Ort= Køhler??.Profilen vil nok vise om det er noen sannsynlig likhet,men i.o.m at det er et mellomledd mellom Køhler og hans barnebarn vil nok ikke profilen kanskje bli 100%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Men, tilbake til den 'opprinnelige' Køhler; finnes der ikke fotografier av ham i et eneste arkiv? Selv har jeg fotoer av alle mine forfedre som er født på 1860-tallet, så jeg synes det virker utrolig rart. Han var da ingen helt uvesentlig person...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Tja, ble det døtre av det, må de vel ha levd sammen som ektefolk innad også. Og ettersom målet er å bevise at 'Orth' og Køhler er samme person, må det jo være relevant å sammenligne DNA-profiler nettopp fra tiden før og etter Kristiansand. Jeg foreslår at du søker om å få grave opp levningene etter Køhler-etterkommerne, så må vel denne tråden ta slutt en gang. DNA-profiler kan brukes til å avgjøre slektskapsforhold flere hundre år bakover, så det skal nok duge her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hank Walker

Er det noe familieforhold mellom de nedenstående Køhler familier i Trondheim iFT1900? Alexander Hugo Køhler m b Husfar g Lithograf, Bestyrer 1861 Eilenburg Tyskland Sachsisk ev.luth. 1355 Anna Lovise Køhler k b Husmor g Husgjerningen 1875 Bergen n ev.luth. 1356 Flora Alexandra Køhler k b Datter ug Forsørges af forældrene 1886 Randers Danmark n kath. 1357 Eleonore Fanny Køhler k b Datter ug Forsørges af forældrene 1890 Odense Danmark n kath. 2236 1 Ferdinand Køhler m b hf g Dispachør 1815 Altona n s B 2237 Catharina Køhler k b hm g Hustru 1817 t n s 24884 1 Georg Kristian Køhler m b hf g Sporskifter Jernbane 1870 t n s 24885 Sofie Nekoline Køhler k f Stjørdalen hm g Hustru 1872 Stjørdalen n s 24886 John Margido Køhler m f Stjørdalen s ug 1898 Stjørdalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Arnfrid: Det skulle vært utrolig bra¨å få fatt på slike fotografier,men hittil har jeg ikke lykkedes med det.Men vi forsetter å søke for å få mer informasjon. Hank: Jeg har ikke informasjon om det er noe slektskapsforhold om det du henviser til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg har opplysninger fra Landsarkivet i Malmø der det blir opplyst i Kirkeboken at Alexander Hugo Køhler ankom fra Tyskland den 7.april 1882. Hvilke kilder vil kunne avdekke hvor i Tyskland han reiste ut fra og det måtte vel oppgis endel legimitasjon ved å krysse grensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Køhler-saken i Norge er også omtalt på Eilenburgs offisielle side:LenkeHar du funnet noe som helst i Kirkebøkene i området rundt Eilenburg? Foreldrenes vielse, HAK eller søskens dåp, dødsfall eller annet? - eller er der ingen opplysninger derfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.