Gå til innhold
Arkivverket

[#38855] Anne Randen fra Fron. Til Amerika som 15 åring. Hvordan gikk det med henne?

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Til Jon:Jeg har nettopp snakket med en av etterkommerne her i Norge, en dame på 89 år, og hun mener bestemt at tvillingene var en gutt og jente, og at guttens navn var Pearl...?? eller noe som ligner. (for to dager siden husket hunn ikke noe av dette)Hus sa også at de ble adoptert av en norsk familie.Så da er vi tilbake til start igjenMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tilleggsopplysning:Når Ane dro i 1905 oppga hun å besøke sine søskenbarn.Her reiser både en tante og to søskenbarn i 1901, med reisemål Boston. LenkeKanskje det er i Boston vi må lete?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Anna Randen 15 årIver Olsen 21 årJohan Olsen 18 årAlle fra Sjoa ankommer Ellis Island i 1905. De skal til Granite Falls i Minnesota, der de skal møte 'cousin Kari Olsen. Box 48, Granite Falls, Minnesota'.Dette er jo de samme som reiser ut i følge fra Kristiania:Iver Olsen Kleven 21 år - Nord Fron.Johan Olsen Kleven 17 år - Nord Fron.Anna Randen 15 år - Sør Fron. Det er jo ikke utenkelig at denne Kari er cousin til Anna og søster til Kleven-gutta....Vet du hvem denne Kari kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei JanNei det er ikke det, og jeg fant nettopp en annen tante til Ane som dro allerede i 1893, men det ser ut som hun skulle til Canada. Hun reiser alene over, men gifter seg kanskje, og får barn. Det er Bina her: LenkeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har fundert litt på disse Olsen-gutta som reiser sammen med henne. De er her på Kleven i 1900, og de har en søster som heter Kari og som er noe eldre. Kanskje hun dro først?Men jeg klarer ikke koble denne Kari til Ane.LenkeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Det at de skal til cousin Kari Olsen betyr strengt talt ikke at hun er deres søskenbarn. 'Over there' bruker de cousin uansett hvor nære slektninger de er. Jeg har noen femmenninger og de betegner meg som cousin, selvom det egentlig er fourth cousin.Mvh Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Mariann Stokken

Hei Lars Ove W. Eg ser du har opplysningar om R.Amundsen(i ein annan debatt), kan du senda meg ein e-post? mastokkto(berre eit 2 tal)alfakrøllpunktumno Venleg helsing Mariann Stokken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.