Gå til innhold
Arkivverket

[#39092] Christopher Fremmen, født ca. 1744 sandsynlig Norge

Gjest Ole Selmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg tviler på at det finnes skifte etter Augustinus Nielsen eller Ellen Gundersdatter (av de årsaker du selv er innne på).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Innlegg nr. 15. Når det sies at Elen Fremming var 93 da hun døde i 1803, så skal man ta dette med en klype salt. Nesten intet annet er mere unøyaktig i kirkebøker fra den tiden, enn oppgitt alder eller fødselsår. I dette tilfelle var antagelig hennes fødselsår nærmere 1720 enn 1710. Ola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva du bygger 'I dette tilfelle var antagelig hennes fødselsår nærmere 1720 enn 1710' på, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en liten gjentagelse for ordens skyld, Ole er ikke døpt Ole August (uten at det spiller noen rolle ved antagelsen om oppkallingen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Selmer

Ad indlæg 27 . Ja, det er jeg godt klar over, men i FT 1801 står hun som 88 år gammel, så hun har da været højt oppe i årene.Ad indlæg 31 Nej, men han kalder sig det i tiden i Danmark og på St. Jan. Og det er letterre at holde de forskellige Ole´r ude fra hinanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Innlegg 30: Det var litt for snar 'antagelse' etter at jeg så at Eli står sist i oppregningen av barna i skiftebrevet fra 1720. Men det vanlige var jo at guttene ble nevnt først, og så jentene. Her var to gutter og to jenter: Ola (død), Hans, f 1704, Mari og Eli. Slik at Eli jo like gjerne kan være den nest eldste av alle som den yngste - og fødselsåret 1710 derfor sannsynlig. I innlegg 32 er det ogaå nevnt at hun var hun 88 år i 1801, og 93 da hun døde i 1803. Dette bestyrker jo gjetningen på at hun var født ca. 1710. Ola. Ola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Selmer

Ad indlæg 17 Nu har jeg fået set mine noter. Aleth Fridricha Sophia Fremming er datter af oberst Valdemar Fremming og Marie Elisabeth Selmer! (Hun er datter af kaptajn Frederik Selmer, bror til Christian Albert Selmer og Sigismund Christian Selmer) Så Fremming og Selmer familien har i hvert fald kendt hinanden.Ad indlæg 33 Og Eli Gundrosdatter kan altså stadigvæk både have født i 1729 og 1759, og dermed løse kabalen med, at Ole August Fremmings datter er Christopher Fremmens niece og at Johan Bernhard Selmer er Christopher Fremmens brodersøn. I øvrigt kan brodersøn eventuelt betyde noget andet ligesom farbror på svensk? Mvh Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Oberstløytnant Hans Olai Fremmen (døpt 1. januar 1691)var sønn av Ole Andersen Fremmen (Fremming)- 1655-1710 - og Anne Olsdatter Venger (-1697). Hans hadde 5 sønner. Den eldste var Waldemar Henrich, døpt på Toten 28.4.1721. Han tjenestegjorde som infanterioffiser, senere som dragonoffiser. Ble fenrik 1739, secondløytnant 1743, premierløytnant 1746, kaptein 1751, major 1760,, oberstløytnant og kommandør for 1. Søndenfjeldske Dragonregiment 1773, oberst og kommandør for Akershus Dragonregiment i mai 1783. Han døde 6.2.1694. Hans hustru var Marie Elisabeth SELMER, 1726-1809. Hilsen Ola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. (35); Jeg skulle gjerne vite når han kom til Danmark, hvor/når han giftet seg og med hvem og hans profesjon. Om mulig med kildehenvisninger (etterkommere osv. er ikke nødvendig).Vedr (36) Jeg antar Gertrud Christina Selmer (gift med Christian Falch) er en søster av Marie Elisabeth. Morens navn savner jeg imidlertid, faren skal vel være Friderich Selmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Fredrik Selmer og Alhed Schouberg var foreldre til (alle født i Eiker, BU) : 1) Gjertrud Kristiane f. 22/1 1724, 2) Johan Henrik f. 1725, 3) Marie Elisabeth f. 1726, 4) og 5) 2b. begr. påsken 1731 (trill. til Peder Kleboe ?), 6) Peder Kleboe Selmer døbt 1/11 1731, og med sin 2. kone Kristine Marie Trulsdatter hadde han 7) Mette Helene døbt 1733, 8) Alhed f. 1743 død ugift 1811 Gentofte, DK, 9) Frederikke Kirstine f. 1745 død i Kbh. 1815, 10) Mette Alette død ugift Oslo 183?, 11) Rangdi f. 1747, 12) Anton Skøjendal f. 1749.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Selmer

Ad indlæg 37 Jeg håber jeg får ”lenkene” til at virke. Fra [url="http://www.genealogi.no/kilder/Juris/d-h.htm>http://www.genealogi.no/kilder/Juris/d-h.htm har jeg:Fremming, Ole Augustinussen, 22 juni 1793: bekvem. Pract. 4 juli s. å.: vel. Pet.: f. 12 mars 1759 Chria., sønn av handelsmann Augustinus F. 1781 forvalter ved Biri glassverk, 1788 avskjed med vartpenger, derefter regimentskvartermester ved norske artilleridetachement. 1789 tillike beskikket til auditør og tok examen som sådan. Derefter i 3 år forestått ikke blott auditørtjenesten ved artilleriet, men også garnisonsauditoriatet i Chria. og ved det der garnisonerende 1. Akershusiske infanterireg. Men da dette ikke forslo og familien forøkedes, tok han avskjed for å lese til jur. examen.Fra Lenkehar jeg, at sønnen James er født 1781, så mon ikke Ole August Fremming er blevet gift umiddelbart inden da. Og han må være rejst til Danmark inden 1801, da jeg fra http://www.ddd.dda.dk har :Samtlige personer i husstanden soroe, Ringsted, Ringsted Landsogn, D??andhuusene i Ringsted, , , 3 familie, FT-1801 Der vises flg. felter: Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested Ole August Fremming, 42 , Gift, Manden, Regiments gaartiosmæster og Consumtions Fe??peelins Søefarende, Anne Christiane Nalle, 45 , Gift, Konen, , Christian Fremming, 17 , Ugift, Søn af dem, , Jens Nannested Fremming, 16 , Ugift, Søn af dem, , Helene Ulricte Fremming, 15 , Ugift, Datter af dem, , Thalia Maria Matefelt Fremming, 13 , Ugift, Datter af dem, , Maria Christiane Fremming, 11 , Ugift, Datter af dem, , Margrethe Freming, 10 , Ugift, Datter af dem, , Anne Marie Larsdatter, 35 , Ugift, Tieneste Pige, ,Fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alt dette. Så det eneste som mangler er altså vielsen til Ole Augustinussen Fremming og Anne Christiane Nalle ? Mht. Selmers 'Stamtavle over de ....', så har jeg det hjemme, undrer meg på om det ikke er en og annen feil der (men her kan hukommelsen svikte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Selmer

Jeg tror nu hun hedder Maria Christiana Nelle. Hun er sandsynligvis søster til:Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index NorwayFriderich Christian VON NELLE Sex: Marriage: Spouse: Thale Marie VON MOTZFELDT Marriage: 19 Mar 1784 Place: Trondheim, Sor-Trondelag, Norway Source Information: Batch Number: M426552 Source Dates: 1774 - 1821 Film or Fiche Number: 126832 Collection Details: Vor Frue; Den Norske Kirke Jeg er ikke helt klar over, hvad du mener med 'undrer meg på om det ikke er en og annen feil der '

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste kan jeg ikke svare på før jeg er hjemme og kan kontrollere, men som jeg skrev, dette var etter hukommelsen og jeg har ingen andre holdepunkter for antagelsen enn dette(på den annen side, dette ville ikke vært enestående blandt familieslektsbøkene).Mht. sønnen Christian Fremming, i sitt 17de år 01.02.1801 iflg. den danske folketelling, skal han være identisk med James Christian Fremming som konfirmeres 1796, født 1781 ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Selmer

Nej, det er 2 forskellige, seIndividual Record FamilySearch™ Vital Records Index DenmarkThalia Christine FREMMING Sex: F Event(s): Birth: 13 Sep 1807 Place:Christening: 02 Oct 1807 Place: Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark Parents: Father: Christian FREMMING Mother: Sophie Wilhelmine GRUNDT Source Information: Batch Number: C218506 Source Dates: 1804 - 1813 Film or Fiche Number: 44443 Collection Details: Holmen; Den Danske Folkekirkeog Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index DenmarkJamesine Frideriche Christiane Sex: F Event(s): Birth: 22 Aug 1808 Place:Christening: 26 Aug 1808 Place: Kalundborg, Holbaek, Denmark Parents: Father: James FREMMING Mother: Frideriche Kirstine Source Information: Batch Number: C222792 Source Dates: 1768 - 1814 Film or Fiche Number: 49339 Collection Details: Kalundborg; Den Danske Folkekirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(34:) Denne forbindelsen (Waldemar Fremming g.m. Marie Elisabeth Selmer) som framgår her gjør det (enda mer) fristende å foreslå 'Christian Selmer' (mulig første ektemann til Eli Gundrosdatter Tønsaker ca.1712-1803, 2.g. gift m. Augustinus Nielsen Fremming 1709-1765) som sønn i Christian Selmer (død 1689) sitt 2. ekteskap med Cecilia Vogt. Christian Selmer blir dermed bror av Marie Elisabeth's farfar Johan Henrik Selmer (1678-1721). Det er i alle fall meget rimelig å anta at Christian hører hjemme et eller annet sted i denne Selmer-linjen. (Han skal altså være far til Christian Christiansen Selmer ca.1729-1790, viet i Holmens kirke 28 Sep 1764 m. Mette Pedersdatter ca.1739-1807). Hvis Christian hører hjemme der jeg foreslår så må han være født rundt 1685. Vi får i så fall her 3 generasjoner Christian Selmer i agnatisk linje.(Nevnte Waldemar Fremming og Augustinus Nielsen Fremming er fettere på fedrene side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Dersom antakelsen i innlegg 43 stemmer, skulle det framgå at pikens navn i FT1801 (innlegg 41) nok skal være Thalia (Thale ?) Maria MOTZFELDT (ikke Matefelt) Fremming, 13 år. Hun er antakelig oppkalt etter sin filletante (morbrors hustru) Thale Marie Johansdatter (von) Motzfeldt, død 1788, g.m. feltskjær Fredrich Christian (von) Nelle. Dessuten heter antakelig Thalias bror Jens NANNESTAD Fremming (16 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.