Gå til innhold
Arkivverket

[#39093] Jan Olsen f ca 1798 på Langestrand Larvik

Gjest Roy Kåsa
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Om du går inn på databseveljaren her finner du Kristian Hunskaars døpte i Hedrum 1751-1777. Her er alle barna til Jan Sigvardsen ( Sivertsen) nevnt med faddere: Søk på fars navn, så får du opp alle barna. Jeg ser jeg har glemt en Ole , den første dpt 17 april 1768 , sikkert død før neste Ole ble dpt 10 sep 1769.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Jahn f. 1793 finner jeg ikke død mellom 1793 og 1801, men han er vel sønn av Ole Sigvardsen på Turum ser det ut som.Brunlanes mini II, 1802-1834 s. 430, ekteskapet mellom Jan Olsen og Elen Margrete Andersdt, 19.1.1814. Her er ikke oppført alder. Bare at Jan kommer fra Halle kvern, og Elen fra Manvik.For meg virker det usannsynlig at en 15-16 åring har fått gifte seg uten en aksept fra høyere hold. Skal til Kongsberg til uka, så jeg kan jo prøve å finne skifte etter Ole Pettersens hustru. Det kan jo også hende at begge de eldste barna var bortsatt etter morens død.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Takker så mye Inger! Ja,da viste det seg altså at 1814 var riktig årstall ved hans første gifte. Har tvilt på riktigheten av dette pga hans antatte alder. Dette blir forvirrende! Født 1798 tror heller ikke jeg kan være mulig, men det jo rart at alder ved 2 gifte og ved hans død, begge viser dette!? Dette var sannelig ei nøtt, men det blir vel en løsning før eller siden.Mvh Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Familysearch oppgir Ole Pedersen som far til Jahn (f. 1793). Stemmer ikke dette med kirkeboka (jfr. innlegg 29)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Til innlegg 31:Jo, FS`opplysninger om Jahn f.1793 stemmer. Legger i farta med et par andre fødsler fra Hedrum Historielags og K. Hunskaars avskrifter fra Hedrum Kirkebøker til stedfesting av personer nevnt i debatten.Severine, døpt 11.mai 1760 – Far: Jan Sigvardsen ved den Nye H: - Faddere:Anne Bærtelsd: Karen Thore Danielsen, Anders Skoli, Ole Kiær.Jan, døpt 02.08.1789 – Far: Sigvart Jansen TuromJahn, døpt 04.08.1793 – Far: Ole Petersen ved Hagenes Hammer.Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Denne Jahn f 1793 blir mer og mer interressant! Forrige innlegg fra Kolbjørn viser at faren Ole Petersen var ved Hagenes Hammer, noe 'min'? Ole Petersen også var ved gifte med Severine i 1793. Inger fant heller ikke Jahn død før 1801. Merkelig med denne Jahn 19 år i 1801 hos Ole og Severine på Langestrand? Hvordan får jeg sjekket den originale tellinga som Ketil nevner? (jfr innlegg 18)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Originaltellinga er mikrofilmet. Men jeg skal prøve å huske å sjekke saken da jeg skal på Riksarkivet på fredag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Flott om du gjør det Kristian. Undres på om det kan ha sneket seg inn et 1 tall her. Tro om det ikke skal være 9 og ikke 19 år som er det riktige? Da er jeg et nytt hakk nærmere. (Hvis man da også ser bort ifra at det står husbondens sønn!?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dette blir spennende også for meg som har Severine Jansdatter i mine slektspairer. Flott at du får hjelp av Kristian og Kolbjørn også til oppslag i kirkebøker.Jeg legger ved en dåp til Daniel som er ført opp som 3 år i 1801-tellingen: LenkeDatteren som er 14 år Ellen Maria som Ketil har funnet døpt i Hedrum, er oppført som husbonds datter også i 1801-tellingen.Håper nesten at det er en skrivefeil i folketellingene, da ville vel saken være løst?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Om transkripsjonen av folketellinga er feil, er ikke saken løst av den grunn, men brikkene vil i det minste passe bedre sammen.Det knytter seg jo tydeligvis en del usikkerhet til når Jan Olsen, husmann på Gui, egentlig var født (60 år i 1858, men gift i 1814). Det bør undersøkes hvilken alder som er oppgitt ved både første og andre ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Jan står oppgitt som 49 år ved sitt 2 ekteskap med Karen i 1848.Altså født ca 1798!? (jfr.innlegg 22) I sitt 1 ekteskap var det jo ifølge Inger ikke oppgitt noen alder desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Beklager, jeg hadde ikke lest alle innleggene nøye nok! Da har vi altså to belegg for når Jan Olsen kan være født, og begge peker mot 1798/99. Men hvis han faktisk ble gift i 1814, kan ikke det være riktig. (Og det er vel ikke tvil om at det er samme mann som ble gift i 1814(?) og 1848?)Vel, nå skal jeg sjekke originaltellinga imorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Vil bare legge til at det ved Jans gifte med Karen i 1848 står enkemand, så gift tidligere var han ihvertfall,men her må alle muligheter holdes åpne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Jeg beklager om det ble feil på Jan i 1793, men jeg hadde lesehjelp og vi var skjønt enige i at det måtte stå Ole Peder Sivards. som far. Filmen var dårlig, og da vi fant Jan døpt 1793 under Turum regnet vi begge med at det var denne.Jeg har funnet en gammel kladd (har mistet alt jeg hadde på PC'n, men tatt vare på alle papirark i en safe)med Karen Hansdtr.s familie. I margen står det om Ole (Ola):Ola Perssøn var smed på Hagenes og hadde kjøpt huset på Valderhaug for 99 daler. Han giftet seg i 1782 med Kari Persdatter Halle, datter av Per Persøn. (Valderhaug tilhører Aaros-eiet)).Sitatet kommer helt sikkert fra Lorens Bergs bygdebok av 1911.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant et ekteskap i Brunlanes mellom en Ole Peersen og denne damen, kan det tenkes være samme mann som Ole Pettersen ( Pedersen) ?De navnene er brukt litt om hverandre før har jeg erfart.LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant et ekteskap i Brunlanes mellom en Ole Peersen og denne damen, kan det tenkes være samme mann som Ole Pettersen ( Pedersen) ?De navnene er brukt litt om hverandre før har jeg erfart.LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Ole Pedersen som døper datteren Elen Maria i 1787 (innlegg 16) er neppe identisk med Ole Persen som gifter seg i Brunlanes 1781 med Kari Pedersdatter. Ole Pedersen og Kari Persdatter døper nemlig sønnen Hans Petter 25. mars 1787, snaut 3 måneder etter Elen Marias dåp. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Nei, men spørsmålet er vel om Ole Pettersen og Severine Jansdtr. er de riktige foreldrene. Det blir litt av en nøtt med så mange like navn.Det jeg vet, er at Karen Hansdtr. er søster til en av mine aner og det var i den forbindelsen det er anført i margen hvem som var svigerfaren hennes.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg kan bekrefte at FT1801-transkripsjonen av familie 23 på Langestrand stemmer med originalen til minste detalj, jfr papirkopien i NRAs skranke, bd 21, fol. 599a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Takk skal du ha Kristian! Da brast sannsynligvis den muligheten.Må nok smøre meg med tålmodighet,og vente på utlagte kirkebøker.En Jan Olsen f ca 1798, trolig i Vestfold med far Ole Pettersen må jeg vel før eller siden finne. Kan bare ikke begripe at han ikke er å finne i 1801!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det er virkelig litt av en nøtt dette. Jeg har på nytt gått gjennom folketellingene for 1801 med alle de navnvarianter som vel er mulig for Jan ( Jann, Jaen osv.....) samt etternavn som begynner på Ol ... Finner ingen i passende alder , den nærmeste jeg kom var en 4-åring , men ikke i nærområdene.Skal lete videre. Det finnes en del kilder på biblioteket i Larvik som jeg kan kikke på neste gang jeg kommer dit. ( det er så merkelig at den Jan Olsen som er født i 1798 ikke finnes død i kilder til nå.Lurer på om Kolbjørn har tilgang på konfirmantlister for Hedrum eller Langestrand for denne tiden ? ca 1812 ++ burde vel Jan Olsen f. 1798 være konfirmert?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå ser jeg igjen på Kolbjørns svar innlegg 32, det er i 1793 , 4/8 at dåpen til Jahn Olsen , sønn av Ole Pedersen ved Hagenes skal ha vært og ikke 1798. Denne Jahn Olsen ville vært ca 8 år i 1801 . Han ville vel passe bedre til å gifte seg i 1814 også? Kan det tenkes at en 8-årig gutt oppholder seg et annet sted enn hos faren i 1801.Får fortsette søket etter han?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Nei, jeg kan ikke slippe taket i denne Jan f 1793, men hvor pokker er han i 1801? Likeså med med en Jan f 1798? Sistnevnte årstall har jeg nærmest avskrevet,med tanke på hans gifte i 1814. Men,men, det ordner seg nok skal du se.Det blir spennende å 'saumfare' aktuelle kirkebøker for Vestfold når de endelig blir utlagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.