Gå til innhold
Arkivverket

[#39213] Vilfred Olufsen fra Buksnes i Nordland

Gjest Einar Frisvoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Moen

Hei igjen!Noe bilde av Iver har jeg dessverre ikke men bilde av sønnen John har jeg . Skal se og få scannet det til deg og Jan. Fikk bilde av Peder fra Jan og kan vel fort si at jeg ikke umiddelbart så likhetstrekk. Men det kan vel forekomme hvis en studerer de nøyere. John hadde pukkelrygg etter ett fall ned en kjellertrapp/murtrapp når han var liten. Dette ifølge min bestemor. Det bilde jeg har av han er ett portrett fra brystet og opp. Det som er litt rart er at det er det eneste bilde vi i familien har av John. Ifølge min far så har han snakket med sine søskenbarn i Bodø og de visste lite om John og bilder ser det heller ikke ut for at de har fra han.Men jeg skal selv ta en ringerunde og snakke med de.Mvh. Geir Moen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Unnskyld meg! Men nå har jeg sett så mye på denne debatten at jeg ikke klarer å la være å komme med et spørsmål: Jeg leter etter en dame Dorthe O B Iversen. Jeg har ingen datoer på henne, men hun kommer inn i min slekt via en Roland Andersen sin slekt i Buksnes. Kan det være av samme Iversen-slekten?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Roland Andersen har jeg f. ca.1802 i Snaasen Pr. gjeld. Han får en datter 21.4.1839 på Berg, Grong, Nord Trøndelag. Denne datterem blir gift i 1862 i Buksnes. Det er hennes mor som heter Dorthe O. B. Iversen.Med vennlig hilsenBirgr Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Geir Moen

Hei!Vi har nå endelig fått bevis for at'vår' Anne Iversdtr. gift i 1876 i Bodø med Salamon Sørensen er den rette. Faren hennes het Iver Jakobsen Moen.Nå ett spørsmål til Per Magne Bernhardsen: Har du fødselsår for Anne's barn - Adolf Severin, Emma og Indianne Marie ? Schjønning har jeg i 1900 som født i 1879 i Buksnes.Mvh. Geir Moen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Per Magne Bernhardsen

Salomon Edvard Sørensen og Anne Iversdatter's barn - alle født i Mortsund, Hol (bortsett fra eldstemann Schjønning, som er født i Bårsund, Hol): 08.03.1879 Schjønning Kornelius Winther - 11.03.1881 Salomon Edvard d. 1882 - 20.06.1883 Adolf Severin Krogh - 21.10.1886 Emma Sophie - 20.05.1889 Indiane Marie Magdalena - 08.08.1891 Inga Olufine - 17.12.1893 dødfødt pike -med Oluf Nicolai Krogh Markussen hadde Anne sønnen: 29.05.1899 Vilfred Valle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Moen

Hei igjen!Bare ett spørsmål. Er det så at sistnevnte unge - Inga Olufine- er dødfødt, eller fikk de ei jente til som var dødfødt?Mvh. Geir Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Salomonsen

I Hol bygdebok, under Brandsholmen står det (folketellingen 1900) :'Så er det kommet en ny inderst og fisker her ute på Brandsholmen. Det er Oluf Markussen, f 1852 g.m. Anne Iversdtr, f.1856 i Vågan (Buksnes) De har sønnen Vilfred f. 1899.I Buksnes bygdebok II, under Indre Våje (Vågan). Ole Olsen g.m. 2) Anne, datter av den under Øvrevold nevnte Sela Maren Johnsdtr. Deres barn er Mareno, bosatt i Vågan. Anne hadde før hun ble gift følgende barn : 1) Schønning Olsen g.m. 1) Ingrid Edvardsdtr, Flæsa. Deres barn er Ingeborg, sykepleiererske og Arne, ugift, bor hjemme, 2)med Olette Kristiansdtr, Skulbru og har i dette ekteskapetto barn, Kristian og Sonja. Annes annen sønn, Alstrøm, Utvandret til Amerika, og hennes tredje sønn er Johan Larsen,g.m. Vigdis Rikardsdtr'. Den siste familien kjenner jeg godt til.Under gården Øvre Vold (Buksnes) står det : 'Vi har sett at Sela Maren Johnsdtr. f. i Borge 1812, som enke i 1865, var husbestyrerinne hos Ole Rist Nilsen, og i 1875 losjerer hun hos hans sønn Markus Olsen. Sela Maren var gift med en Andersen (hans fornavn vites ikke) som omkom på en mystisk måte, hun sa han var myrdet. I dette ekteskapet hadde hun følgende barn : 1) Ole Andersen, g.m. Hanna fra Rekdal i Borge. De var husmannsfolk under Henning Olsen, Nedre Vold og bodde i en gamme på Fridheim. 2)Nils Andersen, bodde i Leirvik ved Sennesvik 3)Maren Andersen, g.m. Anders Pedersen, alminnelig kalt Finn-Anders, bodde på Risvollan som husmann. 4)Anders Andersen, gift på Eggum.Maren Andersen, hadde før hun ble gift med Anders Pedersen, to barn, sønnen Peder Larsen, oftest kalt Sela Peder, gift på Haukland i Borge, og Anne, g.m. Ole Olsen, Vågan (Våje)'Lars Salomonsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Moen

Hei Lars!Min Anne Iversdtr. er født i Vågå i Gudbrandsdalen og er feilskrevet som født i Vågan. Dette er bekreftet fra Statsarkivet og i tillegg har vi giftermålet hennes med Salomon Sørensen så der er vi sikre. Den Anne du nevner her har således ingen ting med min Anne å gjøre. Ellers skal du ha så mye takk;-)Mvh. Geir Moen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.