Gå til innhold
Arkivverket

[#39329] Reisetid Norge-USA ca 1900

Gjest Gro Berit Sternang
 Del

Recommended Posts

Gjest Gro Berit Sternang

Er det noen som vet hvor hvor lang tid emigrantene brukte fra Norge til USA slik ca.?Mvh Gro Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

På den tiden tok de fleste fra Østlandet Wilson Line Oslo - Hull, tog til Liverpool og dampskip Liverpool - New York. Wilson line gikk hver fredag fra Oslo, via Kristiansand, og ankom Hull tidlig mandag morgen, hvis jeg husker rett. De ville så normalt ta et skip fra Liverpool mandag kveld eller en av de nærmeste dagene, og overfarten tok som regel ca 2 uker. Min grandtante reiste fra Oslo 19. september 1913 med Wilson Line, tok deretter White Star Line's SS Adriatic fra Liverpool 22. september og ankom New York 3. oktober.I 1885 reiste min mormors søster fra Oslo 19. juni med omtrent samme reiserute og ankom USA den 9. juli. Så det var ikke så enorm utvikling i disse neste 30 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan O. K. Johnsen

Min oldefar, Daniel Olsen Sjølseth fra Øksendal, emigrerte til Amerika i 1896. Han flyttet tilbake til Øksendal igjen i 1920. Han har skrevet en lengre fremstilling fra sin tid i Amerika. Her er et to utdrag som beskriver reisene til og fra. Han angir også reisetiden.Den 10. juni 1896 reiste jeg til Amerika 19 år gammel med båden ”Parision” – Dominionlinjen. Veiret var almindeligt bra, og reisen foregik uden noget videre besvær. Reisen gik videre ifra Montreal med Canadien Pacific – banen, og jeg ankom til Seattle først i juli, hvor jeg mødte min broder Gunder og fortsatte videre reisen med ham til Hoquiam.Den 10. april 1920 tog vi avsked med bekjendte og venner i Hoquiam, og det var med blandede følelser jeg så byen antagelig for siste gang, efter at havde hatt både gode og dårlige dager der i 24 år. Vi var altså på reisen til Norge hele familien, og i Seattle møtte vi broder Johan med hustru og tok avsked med dem der. Vi reiste med Milwaukeebanen til Chicago og derfra med Pennsylvania- banen til New York. Efter nogle dagers ophold der reiste vi med Bergensfjord og kom til Bergen den 3. mai. Efter en fin reise kom vi til Øksendal den 10. mai og boede på Mosbø et års tid. Senere kjøbte vi Sjølsethbakken og flytted dit 20. mai 1921.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.