Gå til innhold
Arkivverket

[#39446] Sjersant Wilhelm Madsen Hoff på Bye i Løten, g. ca. 1758 med Karen Andersdatter

Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Sverre Søgaard

Det virker heller ikke som noen av kandidatene har blitt døpt Hoff, så hvor har han fått det navnet fra? Hvor gjorde han militær karriere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg vil anta at Villums søster Inger Madsdatter var g m Hans Hansen Skjærstad som kom til Løten. Tatt på husken - var det Løken da? Usikker. Da begynner det vel å snøre seg sammen? Broren Bertel døde vel på Molstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Hans Hansen var på Løken 1766 til 1786 da han flyttet til Berge. Du sier at eldste dattera antagelig er oppkalt etter farmor, men hvem er eldste sønn, Michel oppkalt etter. Sønn nr 2, Anders er etter morfar og først nr 3 etter farfar, Mads.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Oddvar Hoff

Fint med så mange innlegg. Jeg gikk etter navnet Hoff som vel opprinnelig er fra gardsnavnet Hov. Bygdeboka for Løten oppgir at Villum kom fra Stange. Fant ikke noe der og gikk etterhvert på Family Search der jeg fant min Willum og flere av hans barn. Men det synes nå som om dette er en annen Willum. Jeg kan utmerket godt ha tatt feil. Men hvor kommer navnet fra? Thor m.fl.kan sikkert vise til kilder som kan gi meg opplysninger om Brandbu-Willum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Slektshistorielaget som dekker det området er meget profft! De har mange dyktige å spille på. Prøv dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Innlegg 27. Hvem sier han kalte seg Hoff? Var det et sted han kom fra da han flyttet til Løten???Det var vel helst Madsen? + adresse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Bygdebok for Løten er noe vaklende. Villum/Wilhelm bir omtalt som om Hoff er slektsnavn, men sønn Mads bir ikke utstyrt med noe fast etternavn. Men Per Oddvar som er etterkommer, har du ditt etternavn fra disse personene. I Stange er det en gard som heter Hov. Bygdeboka omtaler ikke Villum der blandt eierene. Ellers burde det være et skifte etter foreldrene til Villum på Molstad som kunne fortelle noe om vår Villum kommer derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Oddvar Hoff

Willum Madsen bruker tre etternavn i sin eiertid på By. Også Hov og senere Hoff. Dette går bl.a. fram av kirkeboka når han døper sine barn. De ble 11 i alt og nr. 9, Ole Willumsen Hoff kom til Høland og ble lensmann der. Jeg har mitt etternavn fra ham. Jeg vil forske videre på Brandbu Willum og se hvilke tråder jeg kan nøste opp derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Det var slik at man ofte hadde fast familienavn som militær. I de lavere gradene etter gården man var rekrutert fra. Var du fra Hov så het du Hoff eller ofte von Hoff. Tysk var kommandospråket til 1778?. Bokstaven v uttales jo f på tysk. Det er vel da også årsaken til navnet Hoff? Ble du underoffiser så fulgte rekrutteringsnavnet eller navnet man hadde da man ble forfremmet første gang. Dette med von var nok mere gjennomført enn vi er klar over. Sekondløytnant Christian Fredrik Knudsen i Stange het ikke bare Knudsen men von Knudsen. En ser også at militære tok fast familienavn. Slik at denne Knudsen hadde samme etternavn som faren. Barna het også Knudsen, men dette von var bare knyttet til den tjenestegjørende. I krigshistorie hadde jeg general A. D. Dahl.(Låve-Dahl). Han forlystet seg med Peder Todderuds von, men det var altså ikke jåleri, snarere et militært påheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.