Gå til innhold
Arkivverket

[#39491] Eidride Rustung & Herborg Dall-Slede på Utåker i 1519 ?

Gjest Knut Handeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Oldervik

Karin!Reknar du med at den Ivar Arnesson (på Børve) som var far til Jon Ivarsson (Dall) er den same som Ivar Arnesson 'y Wale'?Sidan eg ikkje er heilt stødig i geografien når det gjeld desse gardane, så hadde det vore fint om du gav meg ei lita orientering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Om Ivar Arneson y Wale, Valen i Kvinnherad, er den samme som Ivar Arneson fra Vidheim i Sogn og Fjordane vet jeg ikke. Sistnevnte var gift til Børve i Ullensvang. Her er han nevnt ang. sak om Veim.[url="http://www.dokpro.uio.no/perl/middelalder/diplom_vise_tekst.prl?b=17874&s=n&str=>LenkeMht. geografi, er det ikke usannsynlig at Herborg Torbjørnsdatter kan ha bodd på Utåker, dvs. i nabogrenda til Valen. Dessuten kjøper hun noe jord i Sunde i 1504, en annen nabogrend til Valen. Dvs. hun hadde flere alternative bosteder i nabolaget.Lenke.Valen er, var iallefall, det største gårdsbruket i Hordaland fylke, et praktfullt sted og sentral beliggenhet.Jeg har forøvrig mange ganger lurt på om det kan være denne Arne Sigurdsson som er nevnt i Aspatavlen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Hei ArnfridDet skal være Veim i Aurland. Jeg har hatt tema om disse eiendommene i Sogn før, uten at er kommet så mye lenger. Vet du feks hvem far til Eirik Ivarson leganger er?[url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=35053&sok=Karin>Lenke Romstad&nr=21&antinnlegg=14&startnr=&antall=&spraak=n#anker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg vet ikke om dette er samme mann, men i følge Johan Fredrik Lampe var Erik Iversen sønn av Iver Eriksson, sogneprest til Norddalen på Sunnmøre. Han ble født 12.03.1591 og var bl.a. sogneprest i Leikanger fra 1637 til han døde 27.06.1658.Barna tok slektsnavnet Leganger etter navnet på Prestegjeldet.Erik Iversen var først gift men enken etter den forrige sognepresten, Karen Nilsdtr. Werner død mars 1634. Deretter giftet han seg andre gang i Bergen 02.06.1635 med Lene Splidsdtr. 1615- 24.04.1670.Se nederst side 64 og øverst på side 65.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I J. F. Lampes bok 'Bergens Stifts biskober og præster efter Reformationen' kan man lese på side 250 om Iver Eriksson, sogneprest til Norddalen på Sunnmøre. LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

en referanse tilFinne-Grønn, S.H.: 'Leganger'ske optegnelser for årene 1621-1665. Hr. Erik Iversen Nordal og mag. Iver Eriksen Legangers slektsoptegnelser fra Sogn.' Oslo 1945. 47pp.Er det noen som har dette? Kan ikke se at det er publisert i NST.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Takk for orienteringa i (27) Karin. Det var svært nyttig informasjon. Eg går ofte surr i Vestlandsslektene fordi eg ikkje veit å plassera gardane rett. Dessutan ha eg inntrykk av at det også er mange av dei som har same namn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.