Gå til innhold
Arkivverket

[#39628] Søker opplysninger om Roland Andersen og Dorthe O B Iversen fra Nord Trøndelag.

Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

LeifEn reklame sier at det enkle er ofte det beste. Du beviste at det var hold i den påstanden. Men lenken til Roland 1801 virket ikke. Var det denne du mente? :LenkeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

WoW! Her var det nyheter!Hjertelig takk Leif Kvernhusvik! Dette var jo kjempebra. Jeg hadde tenkt å gå løs på dødsfallene i kirkeboken i dag så dette sparte meg for den letingen. Men dette at Elen ikke var uekte var nytt for meg. Familien er de som har opplyst at hun var fosterdatter og var født utenfor ekteskap i Nord Trøndelag, så det var veldig greit å få rettet opp!Jeg har også fått opplyst at Roland Andersen hadde to barn med Gunborg Pedersdatter, f. ca 1812 i Snaasen, Nord Trøndelag, men det har jeg hatt veldig tvil om. Jeg tror at her er der en forveksling med en Roland Larsen:Jada, Lars Ove W.: Det enkle er alltid det beste! Takk også til deg!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Nummedahl går jeg ut fra er Namdal.Det er en viss forekomst av navnet Roland i N-Trøndelag, så jeg tror ikke man nødvendigvis skal tro at Roland Andersen er svensk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TakkDa har jeg to kandidater til Roland:1) Roland ANDERSEN STENKIAEREvent(s): Birth: 05 May 1781 Place: Christening: 06 May 1781 Place: Stod, Nord-Trondelag, NorwayParents: Father: Anders STENKIAERSource Information: Batch Number: C427021 Source Dates: 1741 - 1827 Film or Fiche Number: 125439 Collection Details: Stod; Den Norske Kirke2) Roland ANDERSEN TEXSETEvent(s): Christening: 09 Dec 1781 Place: Beistad, Nord-Trondelag, NorwayParents: Father: Anders TEXSETSource Information: Batch Number: C423731 Source Dates: 1722 - 1822 Film or Fiche Number: 125283 Collection Details: Beitstad; Den Norske KirkeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Dorthea finner jeg ikke. Hun bruker Bang Iversen som etternavn, og det finnes 5 personer i FT 1801 med navnet Iversen Bang. Alle er i Alstadhaug. Det er ingen Iver Bang i FT 1801.Dorthea er født ca 1804-1806 i følge dødsfalletLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Heisan.Numedal? Jeg trodde at navnet Numedal hørte til i Buskerud?Skal undersøke littMvh. Birger F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Du finner 214 personer i den militærrullen med fødested 'Nummedahl', og det ville ikke være naturlig at de var innrullert der dersom de var fra Numedal i Buskerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Nei, jeg er enig med deg der, Svein Arnolf Bjørndal. Men for å si det da at i Numedal er både Bang og Iversen nokså vanlig. Dessuten så kan det kanskje tenkes at folk fra disse traktene har dradd nordover, eller er jeg helt på viddene?Mvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BirgerDu er på god vei ut på viddene....for å si det sånn.Det var Dorthea som var Bang Iversen. Roland er nok fra Nord-Trøndelag..tror jeg. Og kanskje fra Namdalen, eller i nærheten av Steinkjer. Jeg mener (nesten bestemt) at det er en av de jeg fant på FS. Alderen stemmer.Mvh Lars OveDorthea tror jeg er nordfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ja, Lars Owe, jeg er klar over at jeg beveger meg langt ut på viddene. Men i søk på hele landet så vrimler det av både Bang og Iversen. Hadde vi hatt adgang til kirkebøkene før 1839 angående giftermål i Buksnes så hadde det sikkert vært lettere.Mvh. BirgerF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Den Roland Andersen dere finner på Svartholt, vet jeg ikke noe om, så han kan godt ha flyttet nordover. Faren Anders Pedersen Gulling var vel fra Beitstad, og moren Gunhild Rasmusdtr Buvarp var fra Namdalseid. Jeg ser at jeg har registrert Tekset som navn på yngste datteren deres, og at moren Gunhild var gift til Tekset før hun ble gift med Anders. Dette er i Beitstad. De finnes nevnt i Bind III s 56 i Beitstad bygdebok. Det sies at ingen av barna er konfirmert i prestegjeldet så hele familien må ha flyttet ut.Dette kan da passe med din Roland Andersen. Søskene hans het: Roland f 1778, Peder f 1779, Roland f 1781, Malena f 1783, Rasmus f 1785, Even f 1788 og Kristen f 1792.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk skal du ha Anne Hildrum!Dette var flott og det stemmer med det jeg fant i FT 1801 Andreas bodde da på Svanholt, Buksnes. Kan det stemme? jeg har Roland, Malena, Rasmus, Christen og Petter som barna.Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Ja, det er vel ikke særlig tvil om at den familien du har funnet på Svarholt i Buksnes i 1801 er den samme som jeg har funnet i Beitstad på Tekset. Nicolina kan ha død før folketellingen. Eldstesønnen Roland døde som liten. Hvis dette er familien til den Roalnd Andersen du har nevnt i headingen, kan du få noe mer på anesiden. I så fall send meg en emaiil til anne.hildrum@chello.no så kan jeg sende det jeg har.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ja, det er samme familien! Takk for mail-adressen. Jeg sender en mail til deg!Mvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ja, det var denne Dorothea da. Jeg ville ikke hefte meg for mye med Bang, for ofte ble det bare brukt et kjent navn som ikke nødvendigvis var i slekt. Der er forresten en del av Bang-slekt i Rødøy hvor grand-tanta mi kommer fra.Mvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Vel overstått 17. mai!Så var det denne Dorthe Oline Bang Iversen som døde i 1855, 49 år gammel.Finnes der en Bygdebok for området som det er mulighet for å finne noe mer om denne damen? Jeg har selv en Bygdebok i 2 bind som heter 'Buksnes Bygdebok' av Ola Berg, utgitt i 1950, men som er nesten umulig å finne ut noe av uten at man er lommekjent i området.Er der noen som kan hjelpe meg med det?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.