Gå til innhold
Arkivverket

[#40130] Orm fra Skottland som angivelig kom til Eiker på 1300-tallet

Gjest Eivind Stenshorne
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole - Petter Dagali

Håvard: Jeg har nå fulgt denne debatten gjennom hele prosessen og personlig synes jeg det er lite å hente i å spekulere i om denne Orm i 1364 har tilknytning til noe av sagnet.Slik jeg ser det så er det ikke annet enn navnelikhet og posisjonlikhet.Faktum er at sagnet ikke kan dokumenteres i det hele tatt. Det bygger kun på muntlige tradisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Thomas Jeppesen

Hei alle sammen :)Hvor lang har man kommet i arbeidet med å identifisere Orm i Fiskum nevnt 1514? Har man funnet hans foreldre?Tenkte det var tid for å få liv i denne tråden igjen!Mvh Thomas Jeppesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg tviler på om noen har forsøkt (gjort et grundig forsøk) - det er i alle fall ikke publisert noe om det, verken i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift (NST) eller det regionale Gjallarhorn.Da Engedahl og Nielsen skrev sin Lo-artikkel til NST på slutten av 1990-tallet, regner jeg med at de undersøkte det tilgjengelige kildematerialet etter kandidater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Jeppesen

Oki :)Har en kandidat som jeg ikke kan se er nevnt her før..'Orm Fiskim var sønn av N.N. Eriksson ca. 1420-1500 og hans ukjente kone. N.N. Eriksson var sønn av Erik Tordsson Skaktavl (1440-1460) og hans kone Margaretha Ormsdatter ( 1400-1470).'LenkeNoen som veit om det er noe hold i denne teorien?Mvh Thomas Jeppesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det der er vel mer en konstruksjon enn en teori! Er det gitt noen argumentasjon for slektsforholdet (utover forekomsten av navnet Orm)? Hvis ikke, glem det (kort og brutalt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.