Gå til innhold
Arkivverket

[#40467] Familien Hougen, Melhus (Sør-Trøndelag), tidlig 1900-tall.

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Eliminasjonsmetoden er nok svært viktig her. Takk for all hjelp til å få strøket de uaktuelle. Når det gjelder Vågå i Gudbrandsdalen som fødested for Ole Haugen, så har nok dessverre jeg bidratt til en smule forvirring der - faktisk med utgangspunkt nettopp i den nevnte jernbanearbeideren. Jeg så også på ham som lovende, men jeg har ingen andre indikasjoner på at den jeg leter etter faktisk var fra Gudbrandsdalen. Faktisk kan han være hvor som helst fra.Arne Olav (f. 1911) var, så vidt jeg vet, eldst i søskenflokken. Dermed er det vel rimelig å anta at foreldrene (Ole og Ebba Leonora) giftet seg rundt 1910, og Sandsvær er jo da absolutt en nærliggende mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den siste kandidaten så da svært spennende ut. Flesberg historielag har en søkbar bildedatabase, og her fant jeg et bilde av Haugen gård fra 1960. Om lenken går riktig inn har du den her:http://81.191.35.155/flesbergfoto/tdi.dll/EXECDen Ole O. Hougen som er nevnt her skulle det også være mulig å finne konfirmert i Flesberg. Jeg prøvde å søke og fant en rekke konfirmanter i 1901 av samme årgang, men så ble forbindelsen i søkingen i kirkebøkene avbrutt, av en eller annen grunn.Det som da kan være svært spennende er om noen finner vielsen, ca 1910, enten i Flesberg eller i Hedenstad kirke? Merkelig at Ebba ikke kan finnes i 1900 i Norge?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den lenken var det ikke mye hjelp i så det ut for. Her er forhåpentligvis en annen som kan gi informasasjon. Jeg søkte på Haugen og fikk opp et fint gårdsbilde:LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har prøvd å finne kirkebøker for Hedenstad i det aktuelle tidsrom. Det ser ut til å være litt vanskelig. Om lenken går inn finner du utvalget her: LenkeI klokkerbok IV 4 A Hedenstad 1901-1932 skal det finnes utflyttede fra 1906-1920, og her kan det muligens finnes ting av interesse om familien?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lenkene og engasjementet, Gunn. Det er ikke utenkelig at familien kan være registrert utflyttet i den nevnte klokkerboka for Hedenstad. Ellers er nok vielsen mellom Ole og Ebba Leonora en nøkkel her, særlig siden det foreløpig ser ut til å være umulig å finne henne i ft. 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det er sikkert vel verdt å gå gjennom kirkebøkene for Melhus. De fikk f. eks en sønn i Melhus i 1920, hun kalles da Edda Eleonora og er født 1892. To av fadderne har Haugen som etternavn. Se nr 23 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeinteressant! Takk skal du ha, Astrid. Det kan jo da tenkes at Ole opprinnelig kom fra Melhus og vendte tilbake til hjemstedet etter noen år i 'utlendighet' i Sandsvær. Kona er imidlertid fremdeles litt av et 'mysterium'. Edda må være feilskrift. Jf. min svigermor (hennes sønnedatter) var navnet Ebba Eleonora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Videre en datter i 1919 (nr. 8)LenkeHer er hun Ebba f. Andersen og født 1892.Ad: Ole kom fra Melhus. Vi kan i hvert fall glemme Ole Halvorsen Haugen som det er lenke til i innlegg 8 (tror jeg). Han så jeg for et øyeblikk siden i kirkeboka for døpte, gift med en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok det heteste tipset til nå. Takk igjen. Det går muligens an å finne dåpen i en av de skannede kirkebøkene for hovedstaden. Jeg får lete litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Lars Haugen som er fadder i 1920, kan være han (f. 1899) som er nevnt i lenken til innlegg 5. Dermed kan vi jo også tenke oss at KAN være en yngre bror til Ole. Ole (13 år i 1900) må i så fall være i tjeneste et annet sted på tellingstidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den Ebba Andersdatter i Kristiania i 1900 i Værksgade 20 er vel den eneste som passer med navn og alder . Har prøvd å finne hvilken menighet Værksgaden hørte til, men det fant jeg ikke i første omgang i oversikten. Prøver med en lenke til kart som viser Veksgate 20 a i dag i Oslo: Lenke,+0566,+OsloHåper noen kan slå opp dåpen og vet hvilken menighet denne gaten tilhørte.1892.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er en Edda Andreasdtr i FT 1900: LenkeHun er f. 1894 og det er vel i yngste laget.Ellers fant jeg og den samme som Astrid som jo hörest lovendes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg har hatt litt problemer med bredbåndskontakten i dag. Dermed har et innlegg kommet dobbelt og det siste både her og i en annen debatt. Ja, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En styrke for den hypotesen at Ebba Andersen i Kristiania er den rette damen - i tillegg til at fødselsåret ser rett ut, og at det ikke finnes bedre kandidater i ft. 1900 -, er at hun de gangene hun har fått etternavn (bygdeboka for Sandsvær og kirkeboka for Melhus), heter Andersen. M.a.o. er hun ikke identifisert ved patronym, men ved farens etternavn (som ev. er hans patronym). Og dette samsvarer med Ebba Andersen i nevnte forlketelling, som jo er datter av Ole Andersen.Ellers kan vi vel nå så godt som fastslå at familien Haugen/Hougen antakelig må ha flyttet fra Sandsvær til Melhus i 1916 (siste barn døpt i Sandsvær i 1915, første døpt i Melhus i 1917).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten korreksjon: Det første barnet paret fikk i Melhus ble jo født i 1919 (januar), ikke 1917. Dermed må de ha flyttet en gang i perioden 1916-1918.Jeg har nå også lagt ut en forespørsel om kirkebokoppslag på Ebba Andersens dåp i Kristiania 1892. Dersom det viser seg at den Ebba ble døpt Ebba Eleonora, må det være rett dame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Haugen

Min far, Leif Haugen, og Arne Olav Hougen var nevøer. Deres fedre, Lars Andreasen og Ole Andreasen var brødre og begge født i Nedigard Haugen på Løkken Verk i Meldal.Jeg kan huske at Arne Olav og Dagrun, samt døtrene Eli, Bodil og Anne Margrethe besøkte min fars hjemgård flere ganger i min barndom. Arne Olav har 5 søsken, hvorav den yngste, Søvi, fortsatt lever og bor her på Løkken Verk i Meldal. Min familie har laga slektskart over min fars aner, og derved også over Arne Olavs fars-slekt. Om Nedigard Haugen kan det leses i Meldal Bygdebok bd.1, Gard og ættI, s.255.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Liv! Mange takk skal du ha. Her har jeg muligens gått over bekken etter vann. Eli er min svigermor.Mvh Oddbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.