Gå til innhold
Arkivverket

[#40489] Hadde Hr. Une Petersson, Syslemann i Jemtland (n. 1309 - 16) kjent etterslekt ?

Gjest Leiv Magne Apelseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Are S. Gustavsen

Knut Handeland:Jeg ser frem til at du underbygger alle dine forslag. Da vil det jo være mulig å delta i faglig diskusjon. Med hensyn til dine føringer om heltidsarbeid og økonomiske interesser: Jeg kan ikke se at du har noen som helst grunnlag for å fremsette påstander om dette. Hvem er eventuelt heltidsarbeidende og hvem har hvilke økonomiske interesser her?Samtidig tror jeg du burde skjelne mellom sunn skeptisime, sunn kildekritikk og surmuling. Sistnevnte ser vi mest til, i det enkelte debattanter blir avkrevd mer enn 'klipp og lim'-metodikk.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Litt meir SommervålEi tid før 1445 hadde ein Sigurd Brandarøk hand om, i fall noko, av garden Sommervål. Han hadde gitt 3 spannleiger til erkebispesetet . Desse 3 spannleiga + 2 til i Sommervål utgjorde i lag med 8 spannleiger i Skjølberg eit bygsel på 3 spann. Sigurd Brandarøk er kanskje lik den Sigurd på Sommervål som betalte 2 spannleiger i Svelstad. Aslak Bolt hadde også kjøpt noko i Sommervål av Mildrid Petersdatter, bygsla for ½ øre. Denne Mildrid hadde og eige i garden Eid i Gauldalen, ei eige ho gav til Aslak Bolt... og noko kring Gjemmestad kjem litt seinare, no skal eg på sykkeltur.Kjelde : Aslak Bolts Jordebok (Jørgensen/Riksarkivet 1997)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Bare fortsett du, Knut. Legg ut en hel masse med diplomtekster, og husk å fordele dem hulter i bulter uten noe system - hvert diplom må fordeles over mange linjer ! Jeg tror og håper at denne tråden kan bli den ultimate sommerdebatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg gleder meg over det gule kortet fra Eivind Stenshorne, mannen som i debatt 40400 fikk rødt kort av redaktøren og deretter anklaget Digitalarkivet for tyranni ! Men det skal han ha, - han er regelrett underholdende. Det er sommertid, og vi venter i spenning på flere utskeielser fra flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser at debattråden min står i fare for å ende opp som ein sommarkalkun,der MITT utbyte av den blir lik null.So eg avslutta den for min del...God Sommar og lykke til vidare til dykk alle !Helsing Leiv Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Leiv Magne - håper du er tilbake fra sykkelturen i god behold.Sommervål - er det Sommervold i Orkdal? Hva har det med Gimmestad i Gloppen å gjøre? Eller er Gjemmestad et helt annet sted?For tiden - bevisst naiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Dahlstrøm

Hei Knut.Du avslutter innlegg nr. 4 med følgende ord:'Fartegn (eller Fader Djeknes ætt.) brukte trolig mest Bøjd-Arm som Våpen. Våpenet ser ut for meg til å skrive seg fra Slaget ved Neva i Russland. Flere personer som jeg ikke klare å knytte sammen førte dette våpenet.Kanskje ble det utdelt som en form for æresvåpen som takk for tapper kamp på utsiden av borgen der ?'Jeg må si meg uenig med 'hypotesen' din. For det første tier de svenske kildene om dette såkalte 'slaget' i 1240. Og det med god grunn. For den felles karelske/russiske styrken gav svenskene et skikkelig nederlag. De tok regelrett svenskene på sengen, før de hadde fått sett føttene på Nevas strender. Det skulle nesten gå ytterliggere 400 år før svenskene klarte å klore seg fast i dette karelske 'myrlandet'. Som de gav navnet Ingermanland. (I 1718 vart Ingermanland erobret av russerne og gjort til sentrum i det russiske riket).Mvh Kurt, som følger spent med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Stenshorne

Synes det er fint at vi har perfekte og feilfrie mennesker som Tore Vigerust som alltid kan irettesette oss andre som ikke bruker brukarforumet i spekulativ og økonomisk øyemed, men som heller driver slektsgranskning av mer ideelle og solidariske årsaker.Når det gjelder debatt 40400, så var det nok ikke meg det røde kortet først og fremt var ment til. Skjønt det var undertegnede som sto for opprettelsen.ÆrbødigstEivind Skistad Stenshorne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Eivind Stenshorne:Det å hevde at noen 'ikke bruker brukerforumet i spekulativ og økonomisk øyemed' slik det her er brukt for å danne en motpol til Tore Vigerusts tidligere innlegg, vil jo være det samme som å hevde at Tore faktisk bruker dette forum i vinnings hensikt. Noe jeg ikke kan se er tilfelle. Du må derfor på samme måte som Knut Handeland kunne påvise at så er tilfelle, hvis ikke må både du og han trekke disse påstandene. Så selv om du her skriver velformulert ironisk, bommer du i din båssetting.Tore tåler nok både ironi og tøffe debatter, men det kan jo ikke tilsløre at dere misforstår ham feil, da det å ville avkreve et visst faglig nivå ikke kan anses som verken spekulativt eller å være i økonomisk øyemed.Kanskje det er på tide å vende tilbake til Leiv Magne Apelseths opprinnelige spørsmål? Hva blir neste faglige innlegg?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Stenshorne

Hvis jeg, på noen måte, har fornærmet eller krenket hr. Tore Vigerust som profesjonell og seriøs historiker og genealog, så ber jeg ydmykt om forlatelse for dette.Det var aldri min intensjon.Jeg ser fram til flere informative og lærerike innlegg i debatter her på brukarforumet fra hr. Vigerust som helt sikkert vil bidra til å øke det faglige nivået på diskusjonene.Eders ærbødighetEivind S. Stenshorne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... sidan kalkunbygginga ser ut til å ha stoppa opp, kan eg kanskje rusle meg utpå att ;)Anders (42).. jauda, eg har framleis alle lemmar i behald etter sykkelturen. Sommervål blir brukt som namn på garden av Jørgensen i hans utgivnad av A.B.jordebok 1997. Ang. Gimmestad/Gjemmestad i Nordfjord, sjå mitt innlegg (16)-- God Helg --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Har nokon sett Ragnhild Brynjulvsdatter på Sommervåll nemnd nokon annan stad enn i 1413 brevet på Voll? Ho kan f.eks. kanskje finnast att i diverse jordebøker eller p.m. i seinare brev. Har bygdebøker for Orkdal og Medalen noko kring Ragnhild eller samtidige personar på gardane Sommervåll i Orkdal, eller Ås og Re i Meldalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Kvifor var det berre Sigurd som var arving til Margreta Viljalmsdatter og Ragnhild Brynjulvsdatter, og ikkje i lag med broren Tore ? Kan forklaringa vera so enkel som at dei to Unesønene hadde ulik mor, og at Sigurds arv fra dei to damene kom gjennom hans mor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Bengt Bergström

Herr Une Petersson nämns 1309 tillammans med herr Peter Andresson (Edøy?). Kan Une vara son till denne Peter Andresson? Om Une hade sönerna Sigurd och Tore skulle Ingeborg Petersdatters arvige Hallvard Toresson kunna vara Ingeborgs brors sonson. Hallvard skulle då vara en bror till Peter Toresson.Kan Une Petersson vidare vara densamme som lagmannen Uno som 1324 finns i Umeå vid uppstarten av kolonisationen av Norrbottnen [DS 2475] och 1342 sigillerar Fartheign unges och hans hustru Ingeborg [Petersdotters?] jordbyte [Hans Gillingstam, Brev ur askan, s.96]?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...

(Benkt 41)Une Petersson _kan_ (kronologisk) ha vore Peter Andresson sin son, men var det mest truleg ikkje. Peter Andresson kan heller ha vore far til Serk Petersson på Austråt, og farfar til Erlend Serksson. Og var han det, so kunne han ikkje samstundes vere Une sin far.Sigurd og Tore kan heller ikkje ha vore søner til ein mann som var godt vaksen i 1309, vi må huske på at Tore Unesson gifta seg so seint som i 1423. Rett nok for mist andre gangen (konteksten kring sonen Peter Toresson tilsei dette), so tidslinja for at Unesønene Sigurd og Tore skulle vere syslemannen Une sine søner, forbyr dette. Sigurd er heller ikkje nemnd _før_ ca 70 år etter Une Petersson, broren Tore mange år etter dette igjen. Syslemannen kan godt ha vore i slekt med desse to brørene (m.t.p. Une namnet), men altså, ikkje far deira.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det er vel heller tvilsamt om Herr Peter i Edøy (Andresson) hadde søner, i det minste søner som levde endå i 1332 ved forliket i Bergen. Elles vil eg tru denne sonen (sønene) ville ha opptrådt i ombud for ei av systrene sine ved dette høvet.Kanskje nokon kan seia noko om korleis jordegodset etter Peter ville ha vorte fordelt om han hadde søner, enten som døydde før han eller som levde etter han?(Spørsmålet høyrer kanskje ikkje inn under denne tråden, men sidan tema om eventuelle søner til Peter i Edøy kom opp her, så vonar eg du orsakar denne vesle avsporinga Leiv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heilt ok det Finn.For arveregler og som populærlektyre for bedre å forstå korleis eit lagdøme fungerte, vil eg anbefale Gulatingboka til professor Knut Helle. Mykje nyttig info å finna der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.