Gå til innhold
Arkivverket

[#40506] Sørlandsgenealogien nok engang.

Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Ja Arvid, det kan jo selvfølgeligvis være en god forklaring på Ferønn, skal ta det opp med SAK i morgen, har kikket på gamle stedsnavn, uten å bli noe særlig klok.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

En liten oppklaring:Tveit bygdebok under Føreid.Den første brukeren på Føreid er Eilef Ferø. Da er det nok Føreid jeg har surret rundt i Tveit etter.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Hallo Benn Limann, jeg forstår av dine tidligere innlegg at Ljøstad er blant dine interesseområder. Har du noen kommentar til mine spørsmål i (198)vedrørende kona til Torvild Jørgensen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Ref. Oddbjørn (210). For en engasjert amatør er det av stor betydning at en debatt av denne art har et 'bredt' utgangspunkt - ikke nødvendigvis for at det skal dukke opp nye og interessante funn, men også for å identifisere og korrigere feil fra tidligere publisert materiale. Som du vet vil en få en rekke avvikende versjoner av anerekker om en tar utgangspunkt i Holtboken, Vegårsheiboken, Dypvågbøkene, Søndeledsbøkene, eller 'Stamtavler fra Østre Nedenæs', og selv åpenbare feil kopieres daglig f.eks. på Ancestry.com i nye anerekker. Plutselig en dag er det feilen som er den aksepterte sannhet, og da hjelper det lite om Tore Vigerust roper i 17 år om sin Stoffsdatter, dessverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Torleif, ref odelsbok 1624: Kan Gunloug Nilsdtr Vallesverd fca. 1640 (gift med Rasmus Taraldsen Vallesverd) være datter av den Nils Haddeland i Holum du nevner? Det finnes to Nils Haddeland som passer, Nils Bjørnsen og Nils Siversen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Kristian har jo gitt meg noen tankerom Vestre Vallesverd, det gjelder også disse folkene med navnet Toestensen eller Tostensdatter, det kan jo kansje gå mot Toesten Hoggenvik, og som du ser, endel steder i Høvåg , så har vi jordegods på Skålevik på Flekkerøya, så jeg tror nok bl.a. Vestre Vallesverd kan trekkes vestover ja.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Noen tanker om kongebrevet i 1507, og Gunder Jonsens eiendommer. Etter å ha lest Per-Øivnd Sandbergs spennende hovedoppgave over Sudrheimættens jordegods, kan man jo undre seg om 'gavebrevet' til Gunder Jonsen er av samme art som tilbakeleveringen av jordegods til Alf Knutsson og hans ættlinger. Det er jo tidligere stilt spørsmål om ikke Bringsvær-ætta også tidligere eide de berørte eiendommene ? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

232: Det er jeg uenig i. Brevet ligner mer på et frelsebrev. Dvs et brev der kongen gir en person frelse, dvs skattefrihet. Noe i retning av et adelsbrev (men ikke et våpenbrev).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Når en tråd har havnet på 4. siden i forumet er det kanskje på tide å erkjenne at de ubevarte spørsmålene i tråden vil forbli ubesvarte også i fremtiden - eller er det fremdeles håp ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

HelgeSvaret på spørsmålet ditt er todelt. Hvis du tenker på svar i denne tråden, må du regne med at svaret er nei.En helt annen sak er at flere svar (også på spørsmål ingen har tenkt på å stille) vil kunne dukke opp gjennom møysommelig arbeid med å kombinere opplysninger fra flere kilder. Disse svarene må en regne med blir publisert med ujevne (og uforutsigbare) mellomrom i artikler i tidsskrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

P.H.R.Som du vel husker beskrev jeg for noen år siden anvendelses godheten ved bruk av en 'rotrenskermaskin'.Uten helt enda og lykkes med anvendelsen for behandling av input fra de vektorer (empiri) i dette tema, sees likevel en sammenheng som skriker etter (målet) en økt sannsynlighet ved at noen få empiri til tilkommer. Jeg regner med at svaret snart bli ja.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Vyrde skribentar.Som innflytta og utflytta Sørlending med slektsrøtter som ender opp i de gamle 'storslekter' både i Vest og Aust på Agder, er det for meg kjempespennende å følge med i debatttråden her.For egen del synes jeg det i sin tid var grusomt innvikla og komplisert i holde styr på de gamle Audnedalsslektene på Foss, Rødberg, Skofteland/Eigeland, Spilling osv med så mange utløpere rundt forbi. For ikke å nevnes His-Asdal-Halse dimensjonen.Og det blir ikke enklere med tiden heller - bare stadig flere og litt mer kvalifiserte ??? spørsmål og undringer.....Artig er det lell å følge med på de endeløse debatt tråder, med mer og mindre morsomme, syrlig-sure og tidvis lærerike innspill....Som et hjertesukk og foreløpig oppsummering: Helt klok på de gamle ættetråder blir man vel neppe noen gang - det er jo så mye gjetninger og kloke antakelser som en vel neppe finner sikre bevis og holdepunkter på.Men takk til debattantene for innleggene - jeg har funnet mye vettugt å stjele herfra, og flere av dere har satt meg på sporet av nytt lesestoff...MVH og riktig God helg fra Knut Inge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Knut Inge og andreSiden du nevner Rødbergslekta.Den yngre del starter med DN VII, nr. 800 1564 på Halshaug.Hva om denne Sigrid er søster til Torbjørn Halvorsson og Roar (Halvorsson?)med tilknyttning til Asdal-slektea?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Kristian, jeg forstår at deler av korrespondansen mellom 'Asser Kremmer' og kong Christian skal være bevart. Har du gjennomgått denne med tanke på eventuelle henvisninger til samtidige 'sørlendinger' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Ref. 239: Om denne Sigrid var en søster. Ville hun da være identisk med den Halvorsdatter som giftet seg med Aslak Anundsson - eller er hennes fornavn kjent ? Torbjørn hadde vel forøvrig også en datter Sigrid ? Var moren kanskje også en Sigrid ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Og hvem vet hvor væpneren Herlov Halvorsson (1455-1509)kom fra.. Mine forespørsler i Danmark har ikke gitt noe konkret, tvert imot antas det at han er av norsk avstamning p.g.a. Halvor-navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Jeg fortsetter med litt mer som kanskje kan ha en perifer tilknytning til Gunder Jonsen Bringsvær, som enkelte mener var kaptein på et av kongens skip. I sin bok 'Østerå', utgitt i 2009 av Øyvind Bjorvatn, bemerker han at denne gården var den eneste i distriktet som var fritatt for leidangskatt, trolig fordi den var havn for et av kongens skip, underlagt Bringsvær skibrede. Gården er også benevnt kapteinsgård. Ifølge et dokument av 16/6 1578 bodde der på Østerå en mann som het Bjørn Brynhildsen. Han var g. m. datter til Halvor Rolfsen hvis bror Amund Rolfsen eide endel av Hanneseid i Drangedal. Der var en lagrett på Hemneseid, og den delte gården likt mellom Amund Rolfsen og Knut Brynhildsen. Mere vet vi ikke om ham. men i 1574 er det nevnt en Brynjulf Bjørnsen som var med på å selge Hofstad, dengang i Tromøy sogn, til Erik Munk. Noe senere dukker Oluff Ulvsson opp på Østerå, med en hud til odel, og han er gift med en pike fra Lien på Tromøy, og eier 2 huder og 1,5 kalveskinn i denne gården, på sin hustrus vegne. Ulve-navnet går ellers igjen i mange sammenhenger i denne debatten. Ringer det noen bjeller noe sted i tilknytning til disse tingene ? Var Bringsvær også 'kapteinsgård' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Kristian Fjeldgaard - ref. (212): Er det noen fremdrift i denne saken ? Det er mange som ser frem til denne muligheten for å 'se ting fra nye vinklinger'..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Helge (246)Bildene er avlevert til NSF og under 'behandling'Det er enighet om den tekniske løsningen så det står om er behandling av registrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.