Gå til innhold
Arkivverket

[#40506] Sørlandsgenealogien nok engang.

Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Karin Romstad

Til KristianDette var helt topp, har allerede funnet noen godbiter, og gleder meg til det kommer mer. Har du mer fra Røldal,Sauda, Suldal og Ryfylke?Mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Det vet jeg faktisk ikke.Jeg jobber med de såkalte fellesregistrene for å få de over i søkbar form. Under dette arbeidet viste det seg at henvisninger til brev hvor gårder utenfor Agder er nevnt i sammenheng med gårder i AGder ikke er tatt med, slik at der må jeg lage et eget register ut fra registrene i hvert enkelt bind, og det kommer til slutt. Inntil det er ferdig blir det ikke noen direkte lenke, men det vil bli mulig å gå inn i registrene til hvert enkelt bind og lete, når de blir lagt ut.Det jeg vet at jeg har seperate bilder av en del brev om Aske i Mosterøy og forbindelsen til Agder og regner med at de finnnes i de enkelte bind.Så ha tålmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

HeiFruktene av dette glimrende arbeid kan fremover berike oss til å skimte bunnen bedre der det trengs - som du vet kan sees klart fra t/r ferjen i sundet mellom Anti P. og Paros. Dessuten vil nok også O.G.Dale helt sikkert finne endel empiri relatert etterslekten etter Ramborg & co i vestlandsmaterialet som kommer.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Det er spennende å være norsk slektsforsker i utlandet nå om dagen, med stadig nye godbiter på nettet. Den energiske Wangensteen på Hamar har lagt ut Finne-Grønn's artikkel om Hardangergodset, som jeg har hatt gleden av å lese gjennom, og da er vi tilbake til Bringsvær atter en gang. Han benevner her Sigrid som en datter av Gunder Jonsen, mens jeg alltid har betraktet henne som hans søster ? Er det noe belegg for dette, eller er det en glipp av pennen til den ellers så gode Finne-Grønn ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Arvid Andersen

Det ser ut som Sørlandsgeologien har gått litt i stå. Vi kan kanskje derfor, for en stund, flytte fokus litt vestover – til Lister len, for muligens å blåse litt liv i debatten. En person som i Agdesidens dombok kalles Torrolf Tordsøn solgte i 1526 alt vad han eide i Tånevig i Søgne. Køpere var Aanen Torgersen på Møll og en Hendse Halvorsen som betalte en mark guld i gården. Vem Aanen på Møll var tror vi oss vite, Hendse og Torrolf har vi ingen aning om, ikke en gang hvor de hørte hjemme. Jeg har i likevel et par ideer når det gjeller Torollf som jeg gjerne vil løfte fram: Thorkel Thordsøn som kjøpte Fladstad i Spangreid i 1499 var samme person som Torrolf Tordsen som solgte Tånevig i 1526 og den Thorrolf som sammen med Bjørn Arnbjørnsøn fikk 5 mark guld for Syrdal i 1527. Indisier: 1. Hentet fra Arkeologi i Nord Tidligere, før krisen i senmiddelalderen, må kirkens gods ha vært betydelig større. I 1499 vet vi at Thorkel Thordssøn kjøpte halve Fladstad av nettopp Spangereid kirke ”for 1 god mark gull”. Presthus, den gamle prestegården, tilhørte også kirken. Den ble i 1492 makeskiftet med ”Østre Walle” i Sør-Audnedal, og kom på den måten i bondeeie. I 1486 var, som vi har vært inne på, også den forsvunne gården Døbla eiet av Spangereid kirke. 2. Fra sak 15 i Agdesidens dombok fra 1636: Aanen Torgersen kjøpte i 1526 hele gården Tånevik i Søgne av Torulv Tordsen, og sammen med Aanen betalte Hendse Halvorsen 1 mark gull i gården. Mest sannsynlig var Hendse Aanens svigerfar og kanskje også far til Hilleborg Hinsesdatter Austad.3. Benkt Hemingssön, Lagmand paa Agdesiden, og 11 Lagrettemænd tildömme Thore Gunnnarssön og hans Hustru Steinvor Olafsdatter samt Anund Hugessön Gaarden Syrdal, da Steinvor ifölge fleres Vidnesbyrd er nærmest odelsberettiget; dog skulle de give de nærværende Besiddere Björn Arnbjörnssön og Thorolf Thorsteinssön i Erstatning 5 Mark Guld. Kilde: Efter Orig. p. Perg. p. Gaarden Syrdal i Undal. No. 10 og 12 af Seglene mangle,de övrige vedhænge utydelige. (Jfr. ovenfor No. 546 og Breve nedenforaf 25 April 1528 og 13 Januar 1544). Nummer: 636. Dato: 16 Mai 1527. Sted: Spangereid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Arvid, vi har tidligere vært på jakt etter en Bjørn Ambjørnsen i denne tråden, nevnt som lensmann i Dypvåg i DN bind XXI brev 1096, fra Kviteseid i 1561. Vet du noe mer om Bjørn på Syrdal m.h.t. alder, hvor lenge han var oppsitter på Syrdal etc. ?Det er forøvrig en rekke konkrete ubesvarte spørsmål ovenfor, som burde kunne besvares utfra eksisterende kunnskap og ekspertise - for eksempel (256). Om det er konkrete feil i Finne-Grønns fremstillinger, bør det ha felles interesse å få disse feil fastslått, selv om de kan synes åpenbare for enkelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Kristian - ref. (159) - den Anund Nikolausson du nevner. Vet vi mer om han? Har han noen relasjon til den samtidige riksråd Bengt Nikolausson (Nilsson) på Hjälmenes ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge, ikke så vidt jeg kjenner til:DN XXI, nr. 463 1450: Ridderen Sigurd Jonsson, Norges rikes høvedsmann i kong Christierns fravær og høvedsmann på Tunsberghus, riksråden Engelbrikt Stefansson, Peder Olavsson, lagmann i Tunsberg, borgermestrene Klaus Berentsson og Josef Andersson, byfoged Gunne Pedersson, 7 rådmenn i Tunsberg og 2 lagrettemenn dømmer mellom Torbjørn Hallvardsson og Gunnar Kjetilsson i en strid om arven etter Gunnars morsøster Sigrid Anundsdotter, Ivar Brynjolvssons hustru, og tilveiebringer deretter forlik. Forliket gjelder bl. a. gardene Langetveit (i Holt) og Oddersland i Moland sokn. Muligens sammenheng med: DN I, nr. 427 1374: Sigurd Sondulfssön kvitterer Eirik Ivarssön, Chorsbroder i Stavanger, for 9 Mærker Guld som Medgift med dennes Frændkone Ingerid, og stiller hende Pant derfor i forskjellige Gaarde paa Agder.Brevet utferdiget på Langetveit i Holt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Andersen

Jeg vil ønske dere alle en riktig God Jul. Nå som Kristian har gitt oss mulighet å lese Agderbrevene på nettet så burde det komme fram mye matnyttigheter som kan utvikle slektsforskningen i hele agderregionen. Arvid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Siden mange har bidratt med mange gode innlegg i dette året, ønsker jeg dere alle, en GOD JUL, og med friskt mot inn i et GODT NYTTÅR. Kansje jeg skal våge meg utpå glattisen med en liten 'julenøtt'. Frigstad i Randesund er vell kjent i Sørlandsgenealogien, dens første eier Asbjørn Frigstad likeså. Asbjørn hadde i allefall 2 sønner og tre døtre, Gro Asbjørnsdatter bodde trolig på Kvaløya i Fjære, og var gift med en Bjørn,vi kjenner også til sønnene Stian og Gullaug Bjørnsen. Spørsmål: Vites det noe mere i dag om hvem denne Bjørn var?Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slenger meg på Arvids julehilsen.Mht Frigstad: Uten å ha sett noe som helst på det: Gullaug er Hamre-navnt, Stian er Løddesøl-navn og kombinasjonen, kan det være bortimot Haugevig/Dolholt?Kun et skudd absolutt i blinde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Helge 198Du får unnskylde at jeg ikke svarer før nå, men jeg ville vente til Åmli Ætt og heim bind III Vimsbygd kom ut. For to dager siden forelå altså bygdeboka over den sørlige delen av kommunen som grenser til Vegårshei og Froland. På side 226 skriver Fiane om Oluf Grimeland f.ca 1540 d. før 1610, men han understreker at mye er usikkert. Hans hypotese- med henvisning til Tveiten- er at Oluf Grimeland var gift med ? NN Torvildsd.Selås, Vegårshei. Blant barna nevner han dattera Gro g.m. Torvild Jørgens. Ljøstad. – Så det du formoder, stemmer helt med den nye bygdeboka. Men jeg tror nok at utspillet til Krsitan kan føre til at vi får bedre kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Takk skal du ha, Benn ! Fiane er imidlertid 'way off' på kronologien, siden både Gro og Torvild ble født tidlig på 1500-tallet. Så la oss håpe på et lite Agder-brev..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Nytt år og nye muligheter ! Et av de interessante Agder-brev som nå er gjort tilgjengelig gjelder en pantsettelse av Hovin gård i Nes, som brødrene Jon og Tore Gramsen på Gjervoll bekjentgjorde i 1586, med deres odelsberettigede hustruers samtykke. Panthaver var kongens lagmann i Oslo, Mogens Baardsson, som hadde lånt brødrene 150 riksdaler. Er det noen som kjenner til hva som skjedde med Hovin etter denne pantsettelsen ?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HelgeJeg vil anbefale deg å legge inn dette som nytt tema. De som er nærmest til å ha opplysninger ser vel ikke så nøye på dette temaet.Forøvrig gjelder dette generelt for temaer vedrørende Agderbrev, dersom det ikke finnes eldre temaer.Det er vel enkelte som føler behov for å få den direkte sidehenvisningen i E-boken selv om registeret er tilgjengelig så er ikke sidehenvisningen der helt nøyaktig da det opereres med to forskjellige sidenummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Benn Limann

Debatt nr. 73408 handler om Tellef Tellefsen og Anne Bentsdtr Foss, Birkenes i A-A.Innlegg 76 i denne debatten viser forbindelsen mellom Anne Bentsdtr Foss og Guttorm Bentsen Hjelmeland slik jeg har fått den tilsendt. Bent Henningsen, som inngår i anerekka, er nevnt av Helge Berntsen i innlegg 113 her i debatten om sørlandsgenealogien, og han gjentar spørsmålet i 73408, innlegg 100. 'Kan det bekreftes at Bent Henningsen var sønn av Henning Guttormsen Blaker, og at han er identisk med ombudsmannen i Nord-Gudbrandsdal?'Det hadde vært fint om noen svarte på spørsmålet til Helge, evt. kommenterte anerekka under.Fra innlegg 76 i debatt 73408: Etterkommere etter Guttorm Bentsen Hjelmeland1 Guttorm Bentsen Hjelmeland f: 1385 d: omk. 1443 2 Henning Guttormson Blaker ..... nn Nilsdtr Munk . 3 Bent Henningson Munk f: omk. 1470 d: 1532 ....... Åse Eivindsdtr Skinsnes f: 1490 .. 4 Jens Bentson Fuskeland Stausland f: 1505 d: omk. 1552 ......... Gunhild Torsteinsdtr Raudaberg f: omk. 1510 d: i .... 5 Bent Jensson Stausland f: 1543 d: 1607 .......... Berte Rasmundsdtr Abildsnes d: 1622 ...... 6 Jens Bentsen Stausland Foss f: 1565 d: 1645 ............ Gunvor Olsdtr Hamre ....... 7 Bent Jensson Foss Kvikshaug f: 1615 d: 1688 ............. Elisabeth Pedersdtr Kvikshaug ......... 8 Jens Bentsen Foss Kvikshaug f: 1648 d: 1726 ............... Eli Kristensdtr .......... 9 Bent Jensen Foss Kvikshaug f: 1690 d: omk. 1748 ................. Atrid Larsdtr Vindsland f: 1710 d: 1770 ............ 10 Anne Bentsdtr Foss f: 1748 d: 1816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Ledd 3 til 10 er rimelig ukontorversielle. 1 og 2 er en gjenganger. Den kan for så vidt være riktig, men jeg har ikke sett dokumentasjonen som skal ligge til grunn, og heller ikke gått løs på verifikasjonen selv, så jeg tør ikke regne den som mer en påstand.Kanskje spørsmålsstilleren kunne påta seg å finne ut av sannhetsgehalten?Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Takk for at du 'løfter frem' denne tråden igjen, Benn. Når det gjelder selve problemstillingen (273), så henviser jeg først og fremst til tråd nr. 29315 i dette forumet, og undrer på om den gode Vigerust har gjort seg noen flere betenkninger i de årene som har passert siden saken var oppe til debatt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.