Gå til innhold
Arkivverket

[#40506] Sørlandsgenealogien nok engang.

Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Berntsen

Det kan vel så være, Tore, men er det noen som har noe som helst kunnskap om Henning Guttormssons barn, så kunne en kanskje legge denne ballen død ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Du finner en teori i NST bind I om barn av Henning Huttormsson. Jeg har selv en teori som er fremmet i en del internettdebatter, om at Henning hadde en datter. Men disse personene var ikke sørlendinger (datteren var Gudbrandsdøl).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Problemet er vel som følger:Bent (Bengt) Henningsson (Hemingssson) og hans etterfølgere.Om det er Petrus eller andre som har knyttet ham til Gudbrandsdalen er uinteressant.Det vesentlige er at det er Bents morder som selv ber om at Aaase Eivindsdotter får bruke Holum/Holme etc.DN XVI nr. 598: (1539) Stig Skafsten (Bagge) minder Hr. Esge Bilde om sitt Forhold i Lenet (Lister) baade i Hr. Henrik (Krummediges), Hr. Esges og hans egen Forleningstid, hvorom han har beseglede Breve; udtaler sit Ønske om hellere at ledsage Kongen eller Raadet fra Danmark til Bergen i Slutningen af Juli end kun at møde frem der, omtaler Vanskeligheden ved at skaffe Slagtefæ og minder om Aftalen på Bergenhus, hvorefter Hustru Aase Evindsdatter, Lagmand Bent Hemmingsens Enke, skulde faa Kongebrev på Gaarden Holme i MandalKfr. Hemming

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Jeg følger ikke helt argumentasjonen, Kristian. Mener du skrivemåten på navnet utelukker at hans far kan være Henning Guttormssson Blaker, ombudsmann i Nord-Gubrandsdal ? At sønnen skulle bli lagmann i Agder lagdømme er vel ikke utenkelig. Mer underlig at det så langt meg bekjent ikke er en Henning eller Hemming blant barna til Bent og Aase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ikke noe mer enn at lagmannens far heter Henning eller Hem(m)ing og at han var gift 2? gang med Aase Eivindsdotter.Det er vel så langt vi er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det dreier seg også om to ulike fornavn, Henning (innlånt fra tysk) og Hem(m)ing av norsk oppha. Vi vet at navnene blandes mye, mmen i dette tilfelle så er begge personer nevnt mange ganger i kildene og navneformen Henning for den ene og Hem(m)ing for den andre er nokså konsekvent og gjennomført i kildene. Eneste avvik tror jeg er at bent er nevnt Henningsson et par ganger; imidlertid står navnet HEMINGS i omskriften på seglet, så d aer denne navnesaken avgjordt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Jeg hadde håpt at Helge skulle få anledning til å oppdage det selv, men i tillegg til navnesaken kan en også ta med at det finnes ikke et katteskinn med jord fra Gudbrandsdalen 'og omegn' hos noen av Bents arvinger.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Da takker jeg Tore for den avklaring han gir i (283), som vel må ansees avgjørende også for mitt vedkommende. Hvorvidt ombudsmannen i Gudbrandsdal også hadde jordeiendommer der, er dermed uinteressant i denne sammenheng, men takk for opplysningen i alle fall, Per.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Jeg takker for gode kommentarer til anerekka i innlegg 273. Leddd 1 og 2 tar jeg ut av lista. Men fremdeles gjenstår en del uklarheter.Åse Eivindsdtr er oppgit å vær født i 1490 og Jens Bentsen Fuskeland Stausland i 1505. Her er det noe som skurrer. En mulighet er selvfølgelig at fødselsdatoene ikke stemmer. En annen er at Jens Bentsen muligens kan være barn fra Bent Hemingsens første ekteskap. Kristian antyder i innlegg 282 at Bent Hemingsen var gift to ganger. Mon tro hva han bygger opplysningen på?Det er to spørsmål jeg gjerne skulle ha svar på: Hvem var Bent Hemingsen eventuelt gift med første gang? Hvem var hans foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Nå er det lenge siden jeg jobbet med disse familiene, så jeg husker ikke alle detaljene. Kristian kan kanskje korrigere meg om jeg husker feil.Men jeg mener å huske at det første ekteskapet var avledet. Generelt må så gamle årstallsangivelser skrives med ca med stor C, så avviket mellom alderen på Aase og Jens kan aksepteres innenfor usikkerheten. Hvis hukommelsen min ikke er helt rusten, var den eldste broren Jacob anslått født så tidlig at det blir problematisk å gjøre ham til sønn av Åse, og det er grunnen til at han er antatt å tilhøre et tidligere ekteskap. Hvem denne kona kan ha vært, er ikke kjent.Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Jeg er redd 1475 er like omtrentlig som 1490, Benn. Ikke behørig dokumentert så langt jeg kjenner til. Dødsåret til Bent er nok det eneste eksakte årstallet i denne rekka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Torleif Odland

Etter å ha pløyd endel skifter i skiftekartoteket på SAK i dag, oppdaget jeg noe nytt, som jeg håper det kan finnes et svar på. Der finnes et dødskifte i 1691 etter en Aage Eriksen på Benestad i Randesund, ved å rote litt rundt i skifter, ser jeg at der finnes et bytte i jordegods mellom Benestad og Borgen i Tveit noe tidligere, og når værhårene begynner å vibrere, da oppdager jeg at navnet Eilufsen dukker opp. Alså Aage er sønn av Erich Eilufsen(Eilevsen), og jeg oppfatter da dette som om han må være en sønn av lennsmann Eilev Arnufsen i Tveit? Men så ser jeg av noen gamle slektsnotater på SAK, at de lærde strides om dette.Var Eilev Arnufsen gift to ganger? Vi kjenner jo Christen Hjort, men dette navnet fra Benestad var nytt for meg.Erich Eilufsen var 66 år i 1664, og nevnes som 70 i 1666. Så alderen kan vell passe med at han kan være en sønn til Eilev Arnufsen. Finnes det noen synspunkter på dette, dei notater jeg fant på SAK, var av eldre årgang. kansje der har kommet andre opplysninger frem?Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Andersen

Jeg har litt problem med et par personer/gårder i prinsehyllingen 1591 i Tveit. Den ene er Christiern Høgholt og den andre er Jens Flue. Jeg finner ikke gårder som passer - Høgholt og Flue. Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Arvid, den første må da da være Høgilt i dagens Birkenes, Flue var et værre navn.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ytterst tvilsom Jarl.I 1591 skatter Bertil Vestre Flaa og Tallak Østre Flaa i Birkenes mens Jens Flue er lagrettemann i Tveit og Randesund.Han er imidlertid forsegler i 1594, så det er mulig å finne ut mer når NSF får ut seglutgaven sin.Flaa ligger forøvrig langt fra grensen til Tveit.Det jeg lurer på er om han kan være identisk med Jens Holm på Ve, nevnt 1562, skifte på Gjusnes, gm Torbjørg Amundsdotter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Andersen

Jeg lurer litt på en annen kandidat, Jens Fos eller Jens Bentsen Foss som Jeg har kallet ham. jeg har imdlertid oppdaget att jeg ikke har noen kilde for Bentsen. Jens Fos finns med i skattemanntallet for 1610 og betaler 1 daler som leilendning. I odelsmanntallet 1624 eier Jens Foss som kanskje er samme mann 17 huder men er antagelig død før 1647 for da finner jeg ham ikke i skattemanntallet. Om det går å tyde tabellen så viser det Jens eiendom men ingen ting som idikerer Flue. Det finns ytterligere en navn i Tveit i 1591, Tollef og Oluf Flock som jeg tidligere har ført til Flekkevigen. Kan Flue og Flock være synonymer for Flekk(evigen)?

bilete8735.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Andersen

Jeg lurer litt på en annen kandidat, Jens Fos eller Jens Bentsen Foss som Jeg har kallet ham. jeg har imdlertid oppdaget att jeg ikke har noen kilde for Bentsen. Jens Fos finns med i skattemanntallet for 1610 og betaler 1 daler som leilendning. I odelsmanntallet 1624 eier Jens Foss som kanskje er samme mann 17 huder men er antagelig død før 1647 for da finner jeg ham ikke i skattemanntallet. Om det går å tyde tabellen så viser det Jens eiendom men ingen ting som idikerer Flue. Det finns ytterligere et navn i Tveit i 1591, Tollef og Oluf Flock som jeg tidligere har ført til Flekkevigen. Kan Flue og Flock være synonymer for Flekk(evigen)?

bilete8735.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Andersen

Beklager at det ble dobbelt. Oppdaget imidlertid hvor jeg hadde funnet at Jens Foss hadde patronymet Bentsen. I Hyllningen til Prins Kristian i 1610 kalles han Jens Bentsen på Foss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Uten å ta stilling til om det er Jens Foss, Flaa eller Flue som er rett person i denne sammenhengen, kunne det være interessant å vite om hans patronym er Bent eller Beint, som han også kalles i flere sammenhenger. Såvidt jeg vet er han et oldebarn av lagmann Beint Hemingsen, som vi nå vet har patronymet Heming (283), men er det navnet Bent eller Beint som går videre i slekten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.