Gå til innhold
Arkivverket

[#40506] Sørlandsgenealogien nok engang.

Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Kristian (175)Da registrerer jeg at du allerede har gjort jobben med å avfotografere, så da er det ingen vits for meg å gjøre den jobben igjen.Men publisering; Hva mener du med 'bulk'? Pdf? Og hvor ville du eventuelt publisere dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Det er spørsmålet - hvor og i hvilket format.Jeg har dem i JPG-format med en størrelse pr. bilde 1 1/2 - 2 mb.Hvorfor bulk er rett og slett et tidsspørsmål. Har foreløpig testet et par steder uten å ha funnet noe tilfredsstillende. Muligheten for en hjemmeserver er også tilstede basert på en gammel PC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KrtistianPDF er etter min mening 'riktig' format, og da kan man lett få 60-80 bilder (ca 90-140 mb)komprimert ned til ca 10-15 mb, og det bør være en akseptabel nedlasting-størrelse.Og hvorfor ikke www.genealogi.no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem dersom de kan konvertere. Jeg kan brenne ut filene og dra innom.Formelt bør man vel ha en avklaring med SAK selv om dette jo ikke er noe salgsobjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Hei Kristian, og takk for dine svar (165-166). Da forstår jeg bedre ditt utgangspunkt med Elin og Sigrid. Når det gjelder Knudsvik forsto jeg det som det hadde en viss relevans til 'Hardangergodset'. Takk også for din velvilje til å dele dine scanna filer med omverdenen. Jeg, og sikkert flere med meg, følger fremdriften av dette med stor interesse. Og honnør til Lars Ove for å 'ta tak i dette'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Til Knut (167). Hvorvidt Halvor på Vrålstad var Gråtopp eller ikke er vel egentlig ikke poenget. Spørsmålet er snarere hvor 'bred' tilknytningen mellom Vrålstad og slektene i Agder egentlig var. Per Tore Solheim påpeker den konkrete forbindelsen mellom Vegårshei og Vrålstad, som han sier 3/4-deler av Vegårsheifolket har røtter til, og som skriver seg til ekteskapene mellom to Torvildssønner på Ljøstad og to Torbjørnsdøtre fra Vrålstad omkring 1570. Når det gjelder slektene i de omkringliggende distriktene i Holt, Dypvåg og Flosta, går også en rekke av disse tilbake til forbindelsen med Vrålstad - med mindre de havner hos Jon Bringsvær, eller Oluff Songe og Tromøya. Mitt håp var at denne debatten i det minste skulle føre oss et lite skritt videre, og i den anledning har forbindelser vestover vært av stor interesse. Mine søk i relasjon til Verne kloster har ikke frembrakt noen aha-opplevelse, men det er en rekke interessante navn som valgte å tilsutte seg broderordenen, spesielt på slutten av 1400-årene. Jeg har gjort et 12-sider kompendium av diplomer med en viss relevans, som jeg gjerne deler med andre som har spesiell interesse av dette. Til slutt nevner jeg Albret Berge som en interessant personlighet, som enkelte har hevdet var av 'Gråtoppslekt' - og da snakker vi nok om Vrålstad, uten at noen vel har klart å fremlegge bevis for denne tilknytningen. Han ble født omkring 1545 og var blant Erik Munks anklagere, men mer interessant er kanskje tilknytningen mellom Berge og Gliddi, hvor Jon Gliddi er antatt å være far til Gram Jonsen Gjervoll..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Apropos Verne så er problemet at veldig få eiendomstransaksjoner er omtalt i diplomer, heller ikke de gårdene vi har vært innom tidligere, og som definitivt tilhørte klosteret. Klosterets eiendomsmasse forblir derfor en gåte så langt jeg forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Enda et lite apropos til Verne, hvor min interesse førte meg til Johanitterordenens hospital her i Tallinn, først nevnt i 1249. Dette hadde først og fremst hospitalfunksjoner rettet mot spedalske, og det hadde nok lite av de 'administrative' funksjoner og viktige politiske relasjoner som Verne tydeligvis hadde, men det ble likevel rasert i 1532, selv om det oppsto igjen som hospital senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Den siden er nok ikke ny, og jeg ville vært forsiktig med å oppfatte opplysningene der som noen 'fasit'.Enkelte hypoteser synes å være tatt ut av luften, f. eks. denne:Stian Strengereid, f. 1555 i Uberg i Vegårdshei, Aust-Agder, d. ca 1623 i Strengereid, Holt, Aust-Agder, yrke bonde.87 Hypotese; Sti Knudsen Uberg er identisk med Stian Strengereid. Han giftet seg med ?. Jakobsdtr. Mørefjær.Dessuten ser det vel ut som om det hele i stor grad er sekundærkilde-basert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Du har sikkert helt rett, Oddbjørn - og jeg viser ellers til tråd nr. 72581 når det gjelder denne databasen. Det som imidlertid er desto mer imponerende er hvilken mengde av informasjon basen oppviser når det gjelder nålevende personer og deres nærmeste forfedre, noe ihvertfall jeg finner nytte av i mitt arbeid. Liten vits i å holde nyere kirkebøker 'gjemt bort' lengre ser det ut til. Se f.eks. denne oversikten: http://home.online.no/~olillebo/TOLV.htm Det utrolige er at det ikke oppgis hvem som har satt det hele sammen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge: Jeg vil ikke kalle det imponerende.Det virker ikke som om det er en eneste original tanke i det eldre stoffet og evner ikke der å få med seg det vesentlige.Jeg sjekket et par innfallsvinkler:Han bruker P. H. Rosenkilde som kilde for å hevde at Gunder Jonsson Bringsværs kone er fra Ballestad i Gjerpen, det stemmer ikke.Han kaller Jon Nilsson (Skak) til Overgård på Jomfrulands kone for Gunhild STaffansdotter Månestjerne. Den forbindelsen er skutt ned for mange år siden fordi hun i den originalkilden som foreligger heter 'Stoffsdotter' og vel stammer fra Lunde i Lunde i Telemark.Det bør tas reservasjoner for om Jon Nilsson Overgård er sønn til Nils Tormodsson (TRe Hummerklør) og Aase Jonsdotter Skak selv om det er overveiende sansynlig.At han han har samlet sin nærmeste slekt er bra arbeid, men det er betenkelig å legge det ut på nettet, jeg tviler på at han har samtykke fra alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Det som er imponerende, Kristian, er å legge inn 500000 personer i Brothers Keeper. Jeg har selv lagt inn omkring 40000, og vet hvor arbeidskrevende det er. At Lillebøs base viderefører feilene som finnes i hans sekundære kilder er selvfølgelig ikke imponerende, spesielt ikke uten 'advarsler' om holdbarheten av disse 'gjetningene'. Slike feil har en tendens til å bli plukket opp og gjentatt i all verdens anerekker på nettet, og plutselig er de 'commonly accepted truth'. Derfor håper jeg også Lillebø tar litt lærdom av denne debatten, som jeg gjør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

feilen med Staffansdotter i steden for Stoffsdotter er uutryddeligjeg forsøkte allerede for 17 år siden med påpekning av hva det rette navnet var, men forgjeves

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Jeg kan love deg at jeg ihvertfall har fått det med meg, Tore. Ellers beklager jeg å ha ført oss litt 'ut på viddene' i denne debatten i det siste, og håper vi nå igjen kan få noen innspill omkring den opprinnelige jakten på de ukjente Agder-anene. Det fortjener de..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både formannen i NSF Rune Nerud og redaktør Carsten Høgenhoff har i epost til meg bekreftet at de meget gjerne vil publisere det materialet som Kristian Fjeldsgård har avfotografert på SAK, og som han har sagt seg villig til å levere til NSF. (179)Så mye materiale fra Agder blir nok gjort tilgjengelig på www.genealogi.no i løpet av høsten/vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Som en av de tause leserne av denne tråden vil jeg si hjertelig takk for både denne planlagte publiseringen og for det lys denne debatten kaster/kan kaste over Agder-genealogien. -Jarl-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

En liten puslebit: Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte at Alfred Berge f. ca 1545 er sønn av Torvild Jørgensen Ljøstad, og dermed bror til Anders og Jørgen, som var gift med hver sin Torbjørnsdatter fra Vrålstad ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albret Berges patronym er ikke kjent, men han var neppe sønn av Torvild Jørgensen Ljøstad. Den hypotesen er avvist som ren gjetning både av Sophus Jenssen (Dypvågboka) og av Otto Sverdrup Engelschiøn. Sistnevnte skriver i artikkelen 'Ætt og odel. Av en sørlandsk bondeætts saga' (NST XI/1948, s. 225):'(Tallak) Lindstøl har gjettet på at Albrekt Berge var sønn av Torvild Jørgensen Ljøstad, og en rekke lokalhistorikere har uten videre godtatt dette. Det er imidlertid intet som tyder på at dette er riktig, bortsett fra den omstendighet at Albrekt har en sønn som heter Torvild. Skal en først innlate seg på hypoteser, er det vel så nærliggende å tro at Albrekt har vært gift med en datter av Torvild Ljøstad'.Albret Berges kone (som vi altså ikke kjenner navnet på) ble for øvrig som enke gift med Even Christensen Lille Mørland i Austre Moland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Takk for input, Oddbjørn. Det som fascinerer meg er antagelsene om at Vrålstad-folket kom via Vegårshei til Holt lenge før Torbjørnsdøtrene giftet seg med sønnene til Torvild Jørgensen omkring 1570. Den ukjente konen til Albret Berge du refererer til er konen til sønnesønnen av den Albret Berge som jeg snakker om, som er født omkring 1545. En annen gåte er imidlertid konen til Torvild Jørgensen selv, som også kalles Jørgensdatter i visse sammenhenger, men som vel var Gro Olavsdatter, datter av Olav Grimeland, og hennes mor var vel isåfall en Torvildsdatter fra Selås født omkring 1470 ? Er det noen kjente forbindelser mellom Vrålstad og Grimeland kanskje ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at jeg har kommet i skade for å blande inn feil generasjon i farten (197). Stryk siste setning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Ref. Tore Vigerusts innlegg (71), samt tidligere tråd 28666, vedr. feil i Dypvågbøkenes 'kongerekke'. Jeg konstaterer at det er behørig grunnlag for å fastslå at Brynjulv Jonsson må være Jon Havtoressons sønn, og likeledes at den Jon Brynjulvsson man i Dypvågbøkene har tatt inn som far til Brynjulv feilaktig er angitt av Bolt-slekt, men undrer likevel på argumentasjonen til forfatterene av Dypvågbøkene, som synes å være følgende:'Agnes var uekte datter til Kong Håkon V. Magnusson. Moren antas å være Catharina Ivarsdatter, som trolig var datter av baron Ivar Helgesøn, som var på kong Håkon Håkonssons hærskip. Catharina-navnet holdt seg i etterslekten ledd for ledd'. Jon Havtoressons datter er oppført som den første av disse 'Catharina'er', oppkalt etter Jons mormor, og Brynjulv er antatt å være hennes ektemann. Ingen kildehenvisninger er angitt, men en kan jo alltid spørre seg om denne Catharina er en ren konstruksjon, eller om hun er kjent fra noen kilder med tilknytning til Sudreim-slekten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.