Gå til innhold
Arkivverket

[#40610] Slekta rundt Isak Olsen Gjengset f.ca 1601 Straumsnes Nordmøre

Gjest Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

23: Mali Jøsteinsdtr. Hoem: Ja, det ville ikke forundre meg om hun var søster til Arnt, og da sikkert også til den Bård som gårdshistorien nevner i forbifarten under Kristenstua på Hoem. I 1660 gifter nemlig en Bård Jøsteinsen Hoem seg med Mari Persdtr. Skjevlingen. Vites det hvor han kan ha blitt av da dette bruket ble utlagt til kapellangård?I 1645 nevnes følgende personer på Hoem:Arne Hoem, kvinnen, Marit ibid.Knut Hoem, kvinnen, Siri ibid.Bård Hoem, kvinnen, Tore ibid., Sigrid ibid.Knut Hoem, kvinnen1635/36 og 1637/38 betalte Jøsten Hoem 3-årstake. 1630/31 er det en 'Østen' Hoem. (Skatteintervallene er mildest talt omtrentlige) Jeg tror det er samme mann, også pga. dette:1629/30 bøtet Bård 'Estensen' Hoem for frillelevnet med Tyri Jonsdtr.Jøstein-navnet har nok blitt for komplisert for de danske skriverne. Merkelig at ikke Jøstein Hoem har kommet med i gårdshistorien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Det ble så mye her at jeg må lese skikkelig igjennom innleggene.Er det noen som har tilgang til den trykte landskommisjonen 1661 for Nordmøre og den trykte skattematriklen 1647 for Nordmøre?Jeg lurer svært på hvor John Knudsen Melling, Isak Knudsen (Østbø) og Mali Knudsdatter (Hommelstad) kan ha arvet denne jorda i Dragset ifra. De må jo ha arvet den etter Knut Isaksen Østbø og Brit Olsdatter antar jeg. Hvor har da disse igjen eventuelt fått jorda fra. Se innlegg 13. Håper noen har mulighet til å slå opp på Dragset 1647 og 1661 og se hvem som eide Dragset jorda da.Til Finn i innlegg 18. Jeg tok med Haftor Vulvik bare fordi han er en av de ytterst få personene jeg kunne finne i mantallet 1664-66 med navnet Haftor. Jeg mener at Haftor og Hagtor er samme navnet. Halvor tror jeg er ett helt annet navn og må ikke sammenblandes med Haftor og Hagtor.Haftor Vulvik er vel nærmest nabo til Gjengset hvor nettopp en sønn på gården heter Hagtor (Haftor?). Derfor mener jeg det er sannsynlig at det kan være en slektsforbindelse på en eller annen måte mellom disse folka på Vulvik og Gjengset. Det jeg skrev i innlegg 13 ble veldig rotete pga liten tid og ufullstendige notater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Dragset var, spennende nok, en av de gårdene som Gyrid i Okavik først på 1300-tallet ga til domkapitlet i Trondheim. I 1647 eide dette 2 øre i Dragset. Resten tilhørte oppsitterne, Tore og Olle Dragset. Tore Dragset eide også 1/2 spann i Vulvik, det samme som Haftor Toresson.I 1661 var det Haftor og Knut Vulvik som eide denne gården, 1/2 spann på hver.I Dragset eide domkapitlet fremdeles 2 øre som Olle Dragset brukte. Haftor og Knut Vulvik eide 1 øre hver av den andre halvparten av gården. Olle Andersson Dragset var bruker her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27: Arne Hoem betalte 3-årstake 1637/38. 1635/36 er det oppgitt at Arne Halvorsen betaler førstebygsel på Hoem. Dette virker veldig rart, og jeg tror helst at farsnavnet har blitt feil. Har ellers ikke sett noen annen Arne betale førstebygsel av Hoem til 1645, så enten er Arne Hoem i 1645 Arne Halvorsen og Arne/Arnt Jøsteinsen har kommet inn som (registrert) bruker senere, eller farsnavnet til Arne er feil oppført i 1635/36.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Da må jo barnebarna etter Isak Olsen og Synef Knudsdatter ha arvet dette ene øret og 8mrkl i Dragset fra Hagtor eller Knut Dragset på en eller annen måte. Jeg kan ikke se noen annen fornuftig forklaring på at disse ellers skulle eie i Dragset 1703. En annen mulighet er selvfølgelig at de har arvet jorda fra sin mor Eli Johnsdatter som det vel ikke er kjent hvor kom fra.Til Torgeir innlegg 14 Det at Augustinus (Isaksen?) Gjengset eier halve Vulvik har kanskje samme årsak som at folka på Østbø eier i Dragset?Jeg har en mistanke til at lensmannen Tore Dragset er far til Hagtor Toresen Vulvik F.ca.1610. Lensmann Tore (Hagtorsen?) Dragset kunne da være f.ca.1580 og være sønn av Hagtor Toresen Vulvik (se innlegg 21) som oppgies nevnt i 1624. Denne Hagtor Toresen Vulvik kunne da være f.omkr.1550?Dette er rent tankespill og rent hypotetisk, men ingen umulighet. Da kunne Hagtor-navnet kommet inn i Gjengset slekta via en bror eller søster av lensmann Tore Hagtorsen Dragset.Navnet Gjertrud er også nevnt ser jeg i innlegg 15. Dette er jo samme navn som dattera Gjertrud Isaksdatter på Gjengset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 p. Trin. 1680 giftet (enkemann) Erik Svendsen Ramsli seg med Brit Havtorsdtr. En av kausjonistene var Jøstein (Arntsen) Hoem, som jo selv hadde vært gift med en Haftorsdatter, Gjertrud, i 1662. Kan kanskje også Brit ha vært en datter til Haftor Vulvik? På grunn av den antatte aldersforskjellen mellom disse, er det vel i så fall trolig at Brit var av et senere ekteskap, evt. har kanskje Brit også vært enke? Jeg kan ikke huske at hun og Erik Ramsli hadde barn til dåpen.Se debatt 40013 Lenke innlegg 118.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Er det noen som har forslag til hvem som kan være opphavet til bruken av navnet Johanne i slekta etter Knut Isaksen Østbø f.ca.1633 gm Eli Johnsdatter?Grunnen til at jeg spør er at jeg mener navnet Johanne er så sjeldent i Surnadal på denne tida at det burde kunne gi en pekepinn på mulig ætte opphav.Det er følgende som jeg vet om som brukte navnet Johanne i slekta, men det kan selvsagt ha vært flere:1)Johanne Knutsdatter datter av Margrethe Johnsdatter datter av John Isaksen sønn av Isak Knudsen Østbø f.ca 1659 sønn av Knut Isaksen Gjengset på Østbø og Eli Johnsdatter.2)Johanne Nilsdatter datter av Brit Johnsdatter datter av John Isaksen sønn av Isak Knudsen Østbø sønn av Knut Isaksen og Eli Johnsdatter3)Johanne Johnsdatter Hals datter av Maria Pedersdatter Vassengen datter av Brit Isaksdatter Ellevset datter av Isak Knudsen Østbø sønn av Knut Isaksen og Eli Johnsdatter (se forøvrig tema 35232).4)Johanna Toresdatter Hommelstad datter av Tore Eriksen Hommelstad sønn av Mali Knudsdatter østbø på Hommelstad datter av Knut Isaksen og Eli Johnsdatter5) og nå tilslutt Johanne Malena (fra tema 40755 innlegg 1) datter av John Johnsen Hommelstad? sønn av Mali Knudsdatter Østbø datter av Knut Isaksen og Eli Johnsdatter.Det jeg lurer på er om opprinnelsen til navnet kan være på Eli Johnsdatter Østbøs side kanskje hennes mor.Det finnes så vidt jeg vet en eller to andre kilder til navnet Johanne i Surnadalen på denne tida. Disse er begge kondisjonerte som jeg ikke tror har noe med navnebruken i Østbø slekt å gjøre.Jeg har ikke tilgang til bygdebøkerne for Surnadalen for tida så jeg vet ikke om Johanna Malene Hommelstad (5) kan være oppkalling annetsteds fra.Vel, dette er bare en ny innfallsvinkel i forsøket på å prøve finne ut av den eldste slekta på Østbø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.