Gå til innhold
Arkivverket

[#40618] Inga, f. ca. 1890 i Alstadhaug (N-T), gift Skylstad ca. 1910. Bosted:Trondheim

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen Oddbjørn.Ja, her har det skjedd litt av hvert siden jeg var innom sist.Jeg så faktisk på Inga Jørgensdtr. som en god kandidat, men måtte løpe.Det ble giftemålet som var nøkkelsen til slutt.Og siden ekteskapet fant sted i 1911, så kan det nok godt tenkes at Olav var siste mann ut 11 år senere.At Jacob allerede i 1911 befant seg i Åndalsnes, kan kanskje bety at familien har holdt til på Møre før de endte opp i Trondheim.Men ekteskapet fant altså sted på Ingas hjemsted, og da er jo spørsmålet om hun har vært sørover, eller om Jacob kanskje var nordpå en stund. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok holde en knapp på at det er Jacob som har vært nordover. Selv om Jacob er registrert i Åndalsnes samme år som han gifter seg i Nordland, er det noen måneder mellom disse to registreringene (Åndalsnes i januar og vielsen i april). At det er han som er nevnt i tilknytning til Åndalsnes Idrettsforening, er jeg nokså sikker på. Den aktuelle personen der er kalt Jac Skylstad, og det var nettopp det navnet Jacob brukte - også så sent som i 1982, da han som 94-åring utgav en personlig slekts-, gårds- og kulturhistorie for hjembygda si på eget forlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjartan Brastad

Til (31). Skylstad er den eneste gården jeg både finner min mors og fars røtter. Dette går langt tilbake i tid og jeg har ikke hatt tid til å gå i dybden for å finne mer om eventuelt felles røtter. Jeg er svært interessert å vite om denne slekts-, gårds- og kulturhistoria du nevner er tilgjengelig på noen måte. Kjartan Brastad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Kjartan: Jeg har fjernlånt den gjennom mitt lokale bibliotek. Om den er å få kjøpt (ev. antikvarisk), vet jeg ikke. Her er i hvert fall den nøyaktige referansen:Jac Skylstad: Norangdal og Urke. Eige forlag, Trondheim 1982 (170 s., inkl. et appendiks: 'Namnetyding').Som jeg nevnte i innlegg 31, er det en nokså personlig (til tider poetisk) framstilling. En kombinasjon av slekts-, gårds, og kulturhistorie med et visst anekdotepreg. Du vil ikke finne noen systematisk slektshistorie der, men kanskje likevel en og annen interessant opplysning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all god hjelp til å få identifisert Inga. Det har satt meg i stand til også å finne flere slektsledd bakover. Hun var altså datter til skomaker Jørgen Mathias Edvin Vaagsaas (f. 1866) og Jensine Emilie Alexandersdtr. (1866-1913).Jensine Emilie var igjen datter til Alexander Johansen Aakerø (f. 1843) og Ingeborg Barbara Pedersdtr. Blomsøen (f. 1822).Jørgen M. E. Vaagsaas var sønn til Johan Kristian Jacobsen Vaagsaas (f. 1826) og Inger Sophie Mortensdtr. (f. 1834).Tre av Ingas besteforeldre var f. i Alstahaug, og det går an å følge dem der videre bakover. Den fjerde, Johan Kristian Jacobsen Vaagsaas, var imidlertid født i Nesna (oppl. i ft. 1865) - og dersom noen har gode tips til hvem han kan ha vært sønn til ville jeg være svært takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ft. 1900 er 1822 oppgitt som fødselsår for Johan (Kristian) Jacobsen Vaagsaas. Inger Mortensdtr. er der f. i 1833. Inger har jeg for øvrig funnet i den skannede kirkeboka for Alstahaug, og den nøyaktige fødselsdatoen hennes er 7/6 1834 (døpt 28/9).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.