Gå til innhold
Arkivverket

[#40830] Kristense Elisabet Arntsd Løkås f 1844 i Stamnes, i Lillevandved i Herøy1866

Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Erik  Grannes

Hei igjen...Har vi vært for raske med å identifisere Anne Zdtrs far?I Ft 1801 under Raufjellet finnes foruten bruker Ole Olsens sønn Zakarias også en bruker Zakarias Olsen (46). Kan han være Annes far?Jeg har ikke Gardshistorien for hånden, men en nærmere gjennomgang av hva som står under Storforshei, Stormdalen og Raufjell kan vkanskje være til nytte.Se forøvrih tema 6838. Hva skjuler seg under denne diskrete kommunikasjonen?mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei Tom!Jeg har tenkt på det samme som deg her. men som sagt så er kirkegboka som jeg har på Cd utydelig her.Anders Frøholm skriver under Zacharias Olsen f. 1798, d. 1867. Utefor ekteskap hadde Zacharias dattra Ane f. 1819 med Elisabeth Hansdatter fra Storforshei.Den Zacharias Olsen på Rødfjell som er omtalt i folketellinga 1801 og Ole Olsen er søsken født på Stormdalshei. Broren Ola overtal heile gården før 1814 så da er vel ikke han der lenger. Og han er nok borte fra Røfjell før 1806 han er ikke nevnt i Innruleringsmantallet der fra 1806 og utover.Så her stoler jeg på Frøholm.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Hei Solveig...Som du vet har jeg lært meg at Anders Frøholm ikke alltid kan legges til grunn uten videre. I dette tilfellet uttaler han seg imidlertid så eksplisit at jeg er enig med deg i at vi må stole på ham.Det som vakte min nysjerrighet var spørsmålet om hvem Elisabeth Hansen var enke etter. Zacharias Olsen d.e. kunne jo være en kandidat. En ny kandidat dukker opp i tema 6838. Hvis det er vår Elisabeth som får sønnen Anders med Lars Hågensen på Svartvassheia i 1805 kan Lars være en kandidat.Lykke til videreteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Et ytterligere moment.I innlegg (17) sies det at Elisabeth ved skiftet etter faren i 1818 er enke på Raufjell. Jeg tolket dette til at hun derfor hadde hatt tilknytning til gården før hun fikk Anne.Formuleringen i skiftet utelukker imidlertid ikke at hun var enke fra tidligere og i tjeneste/innerst/bosatt på Raufjell i 1818.teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Jeg har dessverre ikke kjennskap til Anders Frøholm og kan ikke uttale meg der. Men, etter hva jeg forstår, er det enighet om at Elisabeth fikk datteren Anne med Zacharias Olsen f 1798. Jeg takker igjen for all hjelp, og ønsker dere en god helg. Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.