Gå til innhold
Arkivverket

[#41143] Kjempenøtt: Ole Mikkelsen fra Skurdalen

Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

Tenkte jeg skule dele 'utviklingen' i saken med alle dere som har hjulpet meg:På bakgrunn av debatten og den 'store sannsynligheten' for at vi har klart å knekke mysteriet med Ole Mikkelsens opphav, tok jeg kontakt med forfatteren av bygdebøkene for Nore/Uvdal, Kåre Sønsterud, og i dag fikk jeg svar! Jeg skal ikke gjenta alt han skriver, men her er det viktigste utdraget: 'Det var både interessant og spennende å lese alt som kom fram rundt mysteriet Ole Mikkelsen. Sjøl brukte jeg mye tid på den karen uten å komme fram til noen brukbar konklusjon. Det du med god hjelp kom fram til, synes jeg er veldig sannsynlig og overbevisende. At Mikkel ikke ble kalt opp igjen, er det også god forklaring på. Jeg har støtt på flere slike tilfeller'.Når en kapasitet som Sønsterud skriver 'veldig sannsynlig og overbevisende', tror jeg virkelig at vi er på rett vei. Når dette er sagt, så jobbes det fortsatt med å sjekke militærruller (Mikkel Tambur), Olav Åge Strøm er litt av en ekspert på dette, samt evt. skifte etter Anne Aslesdatter (har ennå ikke klart å finne ut når hun døde).Så langt sier jeg derfor tusen takk til alle dere som har hjulpet meg, men bevares: jeg tar GJERNE imot flere opplysninger og tips!!!vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Astrid K. Natvig

Gammel sak, men har funnet endel opplysninger som kanskje er av interesse for andre, så derfor 'ajourføringen'. Under søket etter Barbros farfar og farmor, Bottolf Knutsen Rukke og Gunhild Kittilsdatter, jfr. debattnr. 61121, fant jeg konfirmasjonen til Ole Michelsen Nøstedokken i Hol, 1806. LenkeTrolig var han på Nøstedokken/Guttormsgaard sammen med moren og stefaren i 1801, men 'falt ut av tellingen'. Det samme tror jeg er tilfellet med Barbro, kona hans - hun står heller ikke oppført sammen med foreldre og søsken på Rotegaard i 1801. I tillegg hadde foreldrene fått en sønn, Bottolf, i 1795, som heller ikke er nevnt i tellingen. Han kan jo være død, men hittil har jeg ikke funnet dødsfallet hans.Dette ga meg blod på tann og til slutt fant jeg også konfirmasjonen til Barbro i Nes kirke i 1807 sammen med søsteren Jøran (Barbra Kittilsdtr. Tundhoft, 18 år). Så en lærer endel om 'kirketilhørighet' og geografiske forhold!Avslutningsvis nevnes at Ole døde i 1844, 'Vilkaarsmand, 57 Aar', samt at Barbro var død kort tid i forveien, 1.april, 'Føderaadskone 55 Aar, Nørstedokken, Dagali'.Hva gjelder det faderlige opphavet til Ole, Tamburen Mikkel, har jeg intet nytt.......Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.